مبارزه با بدحجابی در طول سال

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نیروی انتظامی در آغاز مبارزه تابستانی

مقامات فرماندهی نیروی انتظامی تهران با توجه به  آنچه که “درخواست های مردمی و اظهار نگرانی علما و مسوولان،” خواندند از طرح تشدید برخورد با بدحجابی از 25 خرداد ماه خبر دادند. احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که طرح گشت‌های “امنیت اخلاقی” با حضور “نیروهای آموزش دیده زن و مرد” در تهران از دیروز ـ دوشنبه ـ آغاز شده است. پیش‌تر سردار حسین ساجدی نیا گفته بود این برنامه در تمام سال اجرا می شود و تا زمانی که مردم بخواهند با بدحجابان و زنان خیابانی برخورد خواهد شد.

 

از “سگ گردی” تا “بد پوششی”

ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، به نقل از احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی دیروز اعلام کرد: “شاخص ها و ملاک های بدپوششی به ماموران نیروی انتظامی آموزش داده شده است و در این راستا، گشت های موتوری، پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه به برخورد با بد پوششی خواهند پرداخت.”

این طرح که از آن به عنوان طرح “امنیت اخلاقی” نام برده شده، به منظور مبارزه با آنچه که “بدحجابی” خوانده شده است، از روز  25 خرداد ماه به صورت رسمی در تهران به اجرا در می آید و قرار است در روزهای آینده در استان‌های مازندران و گیلان نیز به اجرا گذاشته شود.

به گفته احمد رضا رادان، اجرای طرح مذکور به فاصله 10 روز “در صورت نیاز” در دیگر استانها نیز آغاز خواهد شد.

مشخص شدن موی زنان از دو طرف روسری، مانتوهای کوتاه، بد پوششی در خانم ها و لباس های زننده و  همچنین استفاده از پوشش های نامناسب توسط آقایان از جمله معیارهایی هستند که در صورت مشاهده از سوی “گروههای موتورسوار راهنمایی و رانندگی و انتظامی” با آنها برخورد خواهد شد.

سردار حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران هفته پیش در مصاحبه با سایت خبرآنلاین، با اشاره به اجرایی شدن طرح “امنیت محله محور” در سطح پایتخت گفته بود: “این طرح در ۳۷۵ محله تهران در قالب برخورد با مقوله‌های سرقت، اراذل و اوباش، معتادان ولگرد، خرده فروشان مواد مخدر و… اجرا می شود و تا پایان امسال ادامه دارد؛ البته قرار است موضوع جمع آوری زنان خیابانی هم اجرا شود.”

اما در طرح “امنیت اخلاقی” که جانشین فرمانده ناجا اعلام کرده علاوه بر مواردی که هفته گذشته رئیس پلیس تهران بر شمرده بود، به برخورد با “ایجاد کنندگان آلودگی صوتی”، “مزاحمان نوامیس”، “اخلاگران امنیت تفرجگاه‌ها و فضاهای عمومی” و همچنین “سگ گردی” هم اشاره شده است.

احمد رضا رادان، درارتباط  با نوع برخورد پلیس با افراد “بدپوشش” به ترتیب به “ایجاد سابقه انتظامی”، “تغییر وضعیت ظاهری افراد”، “بازداشت” و سپس “معرفی به مقامات قضایی” اشاره کرده است.

این فرمانده نیروی انتظامی در خصوص انتخاب نوع مامورانی که در این طرح شرکت خواهند کرد، گفته: “به تمام این ماموران آموزش‌های لازم داده شده است.”

مبارزه با بدحجابی هر ساله همزمان با شروع فصل تابستان به ویژه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، در دستور کار نیروی انتظامی قرار می گیرد.

امسال نیز همزمان با هشدارهای مقامات نیروی انتظامی و ارائه طرح های جدید، محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج از آموزش
۲۰۰ هزار معلم زن در زمینه‌های “عفاف، حجاب و حقوق زن مسلمان” خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این افراد بتوانند «پاسخگوی جامعه» بخصوص دانش‌آموزان دختر باشند.

 

بدحجابی و جریان انحرافی

برخورد نیروی انتظامی و تلاش برای ایجاد محدودیت بیشتر برای شهروندان، در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به کم کاری دولت و نیروی انتظامی دراین زمینه انتقادات تندی را مطرح کرده اند.

در تازه ترین نمونه، مهدی طائب، روحانی اصولگرا و برادر حسین طائب فرمانده سابق بسیج  گفته است: “یک جریانی در جامعه وجود دارد که می‌خواهد بدحجابی و بعضاً بی‌حجابی را در جامعه به صورت سازمان یافته رواج دهد که رگه‌هایی از آن را هم در جریان انحرافی مشاهده می‌کنیم”

طائب در توضیح بیش‌تر گفته است: “هدیه ‌دادن به بعضی‌ از هنرپیشه‌های کذایی و ارتباطات ساده و آسان بین زن و مرد از جمله شکل‌های غیر معمولی است که به صورت سازمان ‌یافته تبلیغ می‌شود و وظیفه نیروی‌ انتظامی است تا با آن برخورد کند. ”

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در آغاز خرداد ماه جاری با انتقاد از عدم برخورد با بدحجابی گفته بود: «می‌گویند چه اشکالی دارد چند تار موی زن بیرون باشد؛ اگر کسی فکر می‌کند مرد یا زن در یک مدینه غیرفاضله ترقی می‌کند، این فرد دچار سوء‌تفاهم در اداره کشور شده است».

انتقاد از دولتی ها در خصوص کم کاری در مبارزه با بدحجابی اما تنها به خانم ها محدود نیست. چندی پیش، بهروز جعفری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، “پوشش نامناسب” مردان را نیز از مصادیق “بدحجابی” دانسته و از مسئولان مربوطه خواسته بود تا برخورد با “مردان بدحجاب” را هم در نظر داشته باشند.

در واکنش به انتقاد از برخورد نکردن با پوشش مردان، رئیس پلیس تهران هفته گذشته گفته بود: “مردان بد پوشش و بد آرایش هم داریم. ولی تعداد مردان بدپوشش بسیار کم‌تر از زن‌ها‌ست به همین خاطر مقابله با بدحجابی مردها در زمره اولویت‌های بعدی ما‌ست. استفاده از پیراهن‌‏های نامناسب و آویزهای ویژه ای با عنوان گردنبند از جمله موردهای برخورد پلیس خواهد بود.”