شهرها در تسخیر توفان خاک

نویسنده
نازنین کامدار

» دستگاه های روسی هنوز نصب نشده است

در حالی که دید شهروندان در استان های غربی کشور به ویژه استان کرمانشاه، تهران، البرز و آذربایجان غربی به کمتر از چند صد متر رسیده است، مقامات کشور اعتقادی به تعطیلی شهرهای تحت هجوم ریزگردها ندارند و از هر گونه اظهار نظر درباره راه های خروج از این وضعیت بحرانی خودداری می کنند.

در روزهای گذشته در غرب ایران، موج گسترده ای از پدیده ریزگردها، آسمان شهرها را به تسخیر درآورده که با کاهش شعاع دید همراه است.

گزارش ها حکایت دارد آسمان شهرهای تهران، کرمانشاه، کرج و ارومیه را به رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای در آورده و هواشناسی اعلام داشته غلظت آلاینده ها را در شرایط “ناسالم” قرار داده است.

غلظت ریزگردها در هوای استان های غربی تا حدی افزایش یافته که سایت های خبری، روز گذشته بدون نیاز به تهیه هر گزارشی، با انعکاس عکس هایی از سطح شهر، از شهروندان خواستند که به فکر سلامتی خود باشند و حتی المقدور از خانه خارج نشوند.

سایت تابناک، همراه گزارش تصویری خود نوشته است: “ورود توده‌ای از گردوغبار که منشاء آن کشور عراق است هوای تهران را در شرایط ناسالم قرار داد”.(لینک)

در تهران، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست بلندپایه ترین مقامی است که به این وضعیت واکنش نشان داده است.

او گفته است: “با توجه به داده‌های دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای شهر تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، بر روی عدد 146 قرار گرفت و شرایط ناسالم را نشان می‌دهد. میزان غلظت آلاینده‌های منواکسید کربن به 26 و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز به 109 رسید که به ترتیب در شرایط پاک و ناسالم هستند”.(لینک)

 منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز هم می گوید: “بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی در ۲۴ ساعت آینده هوای استان البرز قسمتی ابری و همچنین غبار آلود خواهد بود. آسمان کرج از صبح امروز (شنبه) مورد هجوم ریزگردها قرار گرفت. در این ساعت غلظت ریزگردها بیشتر از ساعات اولیه صبح است. آسمان استان به ویژه شهرستان کرج شاهد موج ریزگردها است ولی از غلظت گرد و غبار کاسته خواهد شد. در حال حاضر وضعیت هوا در شرایط ناسالمی قرار دارد و در برخی از نقاط استان افق دید به کمتر از ۵ کیلومتر رسیده است. با توجه به پدیده گرد و غبار توصیه می شود بیماران قلبی و ریوی و کودکان از رفت و آمد در سطح شهر خودداری کنند. از ساعات اولیه صبح ریزگردها در آسمان کرج قابل مشاهده بود و این در حالی است که غلظت زیاد ریزگردها باعث کاهش شدید دید شده است”.(لینک)

سایت سلامت نیوز درباره شرایط “بحرانی” استان کرمانشاه می نویسد: “چند‌ی روزی از خرد‌اد‌ نگذشته، هوای شهرشان د‌ر وضعیت «بحران» قرار گرفته و تنها راهشان بیرون نیامد‌ن از خانه است. آن‌گونه که مسئولان محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد‌ه اند‌، هوای شهر شرایط بحرانی قرار گرفته و تنها باید‌ منتظر بود‌ که خود‌ هوا به د‌اد‌ خود‌ش برسد‌”.

این گزارش می افزاید: “میانگین غلظت گرد‌ و غبار د‌ر کرمانشاه به 584 میکرو گرم بر مترمکعب رسید‌ه که این مقد‌ار گرد‌ و غبار بیانگر وضعیت بحران است.این میزان د‌ر ساعت چهار تا پنج صبح به بیشترین میزان خود‌ رسید‌ و غلظت آلود‌گی هوا به 959 میکروگرم بر متر مکعب هوا افزایش یافت. این شرایط یعنی آلود‌گی هوای شهر کرمانشاه بیش از چهار برابر حد‌ استاند‌ارد‌ است و شرایطی نا مطلوب برای زند‌گی مرد‌مان کرمانشاه رقم زد‌ه است”.(لینک)

 

همزمان با پدید آمدن این وضعیت در استان های غربی کشور، سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس، از طرح یکفورتی خرید سه دستگاه مهارکننده ریزگردها خبر داده و با توجه به وخامت اوضاع در استان گفته است: “تا قبل از این، چیزی به عنوان ردیف بودجه برای مهار ریزگردها در لایحه بودجه نداشته‌ایم اما در بودجه امسال برای این مهم ردیف در نظر گرفته شده است. در بودجه امسال 550 میلیارد تومان برای مهار ریزگردها دیده شده است. برای اولین بار یک طرح یک فوریتی در قالب 6 ماده در خصوص مهار ریزگردها به مجلس ارائه دادم که خوشبختانه با رای بالایی یک فوریت آن به تصویب رسید و در حال حاضر به کمیسیون مربوطه رفته است. مهار ریزگردها از کانون، نصب دستگاه های آلاینده در داخل کشور، ارائه خدمات رایگان بیمارستانها به بیماران ناشی از گرد و غبار، پرداخت خسارت دولت به کشاورزانی که از گرد و غبار خسارت دیده اند، احیاء تالاب ها و… از جمله مواردی است که در این طرح آمده است”.

او افزوده است: “سه دستگاه مهار ریزگرد از روسیه خریده ایم. این سه دستگاه در نوار مرزی استانهای خوزستان، کرمانشاه و ارومیه نصب خواهد شد که تا حدود 70 درصد ریزگردها را جذب خواهد کرد. اجرای این طرح، کمک بسیار بزرگی به جمعیتی برابر با 15 میلیون نفر است”.(لینک)

موید حسینی صدر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس هم می گوید: “انتظار داریم خانم ابتکار درباره این ریزگردهایی که کل کشور را فراگرفته پاسخگو باشد و بگوید چه اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام شده است. انتظار داریم تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس حضور یابند و در زمینه ریزگردها توضیح منطقی و قانع‌کننده‌ای را بدهد”.(لینک)

 معصومه ابتکار در طی روزهای گذشته بعد از جلسات متعددی که با کارشناسان و وزیران کابینه وارد کرد از هر نوع اظهار نظری درباره فعالیت های صورت گرفته خودداری کرد. وی دو هفته قبل گفته بود: “مردم با ریزگردها کنار بیایند”. اظهاراتی که انتقداتی را متوجه وی کرد.(لینک)