اعتراض به دستگیری محمد صدیق کبودوند

نویسنده

برنامه نظارت بر حمایت مدافعین حقوق بشر، برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” [OMCT] و “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” [FIDH]، بدینوسیله از شما درخواست می کند که هر چه سریعتر نسبت به وضعیت پیش آمده در ایران که ذیلاً توضیح داده خواهد شد اقدام نمایید.

برنامه نظارت از سوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان [RMMK] و انجمن ایرانی دفاع از حقوق بشر [LDDHI] مطلع شده که آقای محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به صورت مستبدانه دستگیر و اکنون در زندان بسر می برد.

با توجه به اطلاعات رسیده، آقای کبودوند در تاریخ اول ژوئیه 2007 دستگیر و از آن تاریخ تاکنون در زندان اوین تهران بسر می برد. این درحالی است که تا این لحظه هیچ دلیلی برای بازداشت او مشخص نشده است. منزل وی متعاقباً مورد بازرسی قرار گرفته و برخی از وسایل شخصی او [اسناد، کتاب، کامپیوتر، سی دی، فیلم،…] توسط عوامل دفتر دادستانی انقلاب مصادره شده است.

این درحالی است که آقای محمد صدیق کبودوند سال گذشته به دلیل تعهدش نسبت به دفاع از حقوق بشر و همچنین چاپ چندین مقاله در دفاع از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کردها در روزنامه کردزبان “پیام مردم کردستان” به یک سال حبس تعلیقی و 5 سال محرومیت از فعالیت های روزنامه نگاری محکوم شد. آقای کبودوند به عنوان سردبیر این روزنامه فعالیت می کرده و همچنین مؤسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان است.

برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به دستگیری او که در فضایی متشنج و تهدیدآمیز برای مدافعین حقوق بشر، روزنامه نگاران مستقل و اساتید دانشگاه در کردستان ایران انجام شده، اعلام می دارد. بی شک وضعیت فعلی کردستان از زمان تظاهرات آرام و اجتماعات مسالمت جویانه مردم این استان در سال 2005 که به شدیدترین نحو از سوی مسؤولین مورد سرکوب قرار گرفت وخیم تر شده است.

علاوه بر این، برنامه نظارت خاطرنشان می سازد که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال 2006 متعهد شده است تا “بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر حفظ کند”. قابل ذکر است که ایران روی این واقعیت تأکید نموده که “تلاش هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی های اصلی انجام می دهد”. برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش ها، از جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا براساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر عمل کند.

اقدامات مورد درخواست:

از شما خواهشمندیم که برای مقامات جمهوری اسلامی درخواست های زیر را مکتوب نمایید:

  1. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقای محمد صدیق کبودوند را تضمین کنند.

  2. از آنجا که اساس بازداشت آقای محمد صدیق کبودوند کاملاً مستبدانه است، اطمینان دهند که وی هرچه سریعتر و بدون هیچگونه قید و شرطی آزاد خواهد شد.

  3. سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، از جمله اذیت و آزارهای قضایی، علیه آقای محمد صدیق کبودوند و دیگر مدافعین حقوق بشر پایان دهند.

  4. به مواد بیانیه مدافعین حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. ماده یک این بیانیه می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی حق دارد در سطوح ملی و یا بین المللی برای حمایت، تحقق بخشیدن و ارتقای حقوق بشر و آزادی های اصلی تلاش کند”. همچنین ماده 12.2 که می گوید: “دولت باید کلیه تدابیر لازم را انجام دهد تا حمایت فردی و گروهی همه کس نسبت به خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، فشار، تبعیضات منفی شخصی و یا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه دیگری، توسط مراجع ذیصلاح تضمین گردد” و در نهایت ماده 5 قسمت دوم که می گوید: “هر شخصی به منظور ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اصلی این حق را دارد که به صورت فردی یا گروهی به تشکیل، عضویت و شرکت در سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها اقدام کند.”

  5. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که در ایران مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و دیگر دستگاه های منطقه ای که از سوی مالزی به تصویب رسیده، رعایت خواهند شد.

رونوشت:

لطفاً رونوشت این نامه را به دیگر نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دیگر کشورها نیز ارسال فرمایید.

پاریس – ژنو، 4 ژوئیه 2007

لطفاً در پاسخ خود ما را از هرگونه اقدام انجام شده درخصوص این درخواست ها مطلع فرمایید.

برنامه نظارت، برنامه مشترکی است از “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” و “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” که به حمایت از مدافعین حقوق بشر اختصاص داشته و هدف اصلی آن، پشتیبانی از این افراد در زمان احتیاج می باشد.

برنامه نظارت، همچنین برنده جایزه حقوق بشر در سال 1998 از کشور فرانسه است.

منبع: برنامه نظارت، 4 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری