استعفای رحیم مشائی تحت فشار

نویسنده

» گزارشی از شیکاگو تریبون

برزو دراگاهی

مشار عالی رئیس جمهور  ایران، محمود احمدی نژاد، که موضعی میانه رو در مقابل اسرائیل گرفته بود، تحت فشار شدید قرار گرفته بود تااستعفا بدهد، در اخباری که تحت نظارت دولت منتشر می شود  اعلام شد  که او از مقام خود کناره گرفته است.

درعین حال، صدها نفردر خیابان های شیراز تظاهرات کردند و شعارهای ضد دولتی می دادند و این درحالی است که مردم برای موج جدیدی از تظاهرات خود را آماده می کنند. تظاهرات قرار است در روز سه شنبه، بمناسبت سالگرد سی ام تیر ماه سال 1332، زمانیکه نیروهای امنیتی از تیراندازی به جمعیت عظیمی که برای حمایت از قهرمان ملی و نخست وزیری که نفت را ملی کرد، دکتر محمد مصدق، به خیابان ها ریخته بودند، خود داری کرد ولی همان سال در کودتای سیا از کاربرکنار شد.

دوروزبعد از اینکه الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سخنرانی بیادماندنی اش را کذد کهبه زعم ایرانیان، نیروی تازه ای به جنبش اعتراضی درباره تقلب در انتخابات داد، به شهرمقدس مشهد رفت تا با رهبران شیعه آنجا مشورت کند. این سفر موجب شد که اونتواند در دیدار هفتگی اش با رهبر و سایر دولتمردان در تهران حاضر شود. تحلیلگران این اقدام او را یکنشانه دیگر از مخالفتش با رهبر ایران می دانند.

به گفته وکیل و خبرگزاری ها مقامات ایرانی مسئول ایرانی بخش سیاسی سفارت بریتانیا، حسین رسام، را با وثیقه صدهزار دلاری آزاد کردند.او را به جرم هدایت تظاهرات بعد از انتخابات که موجب سرازیر شدن صدها ایرانی به خیابان های تهران شد، متهم کرده بودند.

آژانس خبری پولپیس، یکی از نمایندگان رسمی خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز یکشنبه اعلام کرد که اسفندیار رحیم مشائی از شغل خود استعفا داده است، این گزارش چندی بعد توسط شبکه  تلویزیونی العالم که تحت کنترل دولت است، تکذیب شد.

فشار برای برکناری مشائی نشان دهنده شکننده بودن سیاست جدید احمدی نژاد است که او را بیشتر به طرف تندرو ها و کسانی که به او کمک کردند تا ماه گذشته بر رقیبش پیروزش شود، بکشاند.

رحیم مشائی که دخترش با پسر  احمدی نژاد ازدواج کرده است، قبلا رئیس سازمان میراث فرهنگی که یک سازمان دولتی است، اداره می شود و سال گذشته ازاینکه اظهار داشت ایران هیچ دشمنی با مردم اسرائیل ندارد، و این دشمنی فقط بین دولت ها است، مورد انتقاد شدید سران ایران قرار گرفت. تصمیم احمدی نژاد مبنی بر اینکه او را معاون اول خود خواهد کرد  موجی از انتقاد چه در میان روحانیون تندور، چه در میان برخی از اصلاح طلبان، برانگیخت.

روز شنبه، مجمع اسلامی دانشگاهیان، که یک ارگان تندرو است، اظهار داشت: “خبر انتصاب شما توسط رئیس جمهور قانونی ما و بسیاری از دانشجویان آرمانگرا را که تهمت های گسترده را که توسط مخالفان آقای احمدی نژاد تحمل کرده اند و از او در انتخابات حمایت کرده اند، شگفت زده کرد”.

این نوشته با شرارت می افزاید: “ما ضمن تاکیید مجدد بر حمایت خود از آقای احمدی نژاد که بهترین انتخاب برای ریاست جمهوری است، معتقدیم که استعفای سریع شما از سمت معاون اولی تنها راه خدمت به بنیادگرایی است”.

داریوش قنبری، نماینده اصلاح طلب، انتصاب رحیم مشائی را به مثابه اعلان جنگ احمدی نژاد به مجلس توصیف کرد، زیرا قرار بود وی قبل از اعلام کابینه اش با مجلس مشورت کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، محافظه کار، گفت که از شنیدن خبر این انتصاب، شوکه شده است.

آخر این هفته، احمدی نژاد  صالحی، تحصیلکرده آمریکا را بعنوان رئیس سازمان انرژی اتمی برگزید که قدمی احتمالی در راه مصالحه با غرب باشد. بسیاری از کسانی که احمدی نژاد منصوب کرده است، از اطرافیان تندور اش  هستند. احمدی نژاد، دامادش، مهدی خورشیدی را نیز به عنوان رئیس دفتر خود  برگزیده است.

ویدئو های آماتور در سایت یوتیوب، تظاهرات صدها ایرانی را در  شیراز نشان می دهد که شعار می دهند و به سمت میدانی شلوغ حرکت می کنند. در  این فیلم  برخورد مردم و پلیس هم دیده می شود اما اینگونه گزارش ها را نمی شود تایید کرد. خبرگزاری های رسمی درباره برخورد مردم و پلیس چیزی نگفته اند.

رفسنجانی برای دیداربا روحانیون بزرگی که بسیاری از آنها آیت الله های عضو قوه قضائیه هستند، به گزارش سایت محافظه کار بازتاب، به مشهد سفر کرده است. او به دلیل خطبه هایش در نماز جمعه، با موجی از انتقاد روبرو شد، خطبه هایی که مورد علاقه شخصیت های مخالف که بردموکراسی در ایران تاکید می کنند و همینطور هم زمانی آن با آغاز هفته اعتراض هایی که منجر به انقلاب سال 1979 شد.

رفسنجانی همچنین از مخالفان حمایت کرد و مثل تندرو ها آنان را آشوب طلب که قصد اغتشاش دارند و نماینده دشمن خارجی هستند، نخواند.

این جمله او که جمهوری اسلامی باید پاسخگوی ملت خودش باشد، بشدت مورد حمله آیت الله مصباح یزدی، مشاور معنوی، احمدی نژاد قرار گرفت.

به گفته آژانس خبری دانشجویان ایران:« طبق اصول اسلامی، مشروعیت و مقبولیت، تفاوت دارند  و حمایت مردم الزاما برای دولت مشروعیت نمی آورد. جمهوری اسلامی مشروعیتش را از خدا می گیرد ومقبولیتش را از مردم».

منبع: شیکاگو تریبون 20 ژوئیه

www.chicagotribune.com/news/nationworld/la-fg-iran-resign20-2009jul20,0,7578158.story

chicagotribune.com