تصمیم روحانی به راندن تروریست ها از سوریه

نویسنده

» نگاه لوریان لوژور به سازش پذیری ایران

رییس جمهور ایران حسن روحانی که روز یکشنبه اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را پذیرا شد، اعلام کرد که اخراج “گروه های تروریستی” از این کشور اولین راه برای بازگشت به آرامش است.

او همچنین افزود: “جمهوری اسلامی براین باور است که ادامه کمک های بشردوستانه، جلوگیری از ورود تروریست ها به سوریه، انهدام تسلیحات شیمیایی، و اخراج گروهک های تروریستی از سوریه، اولین گام ها برای برقراری صلح پاینده در این کشور است.”

ایران “آماده است تا در جریان هر تحرک یا تلاشی برای برقراری ثبات در سوریه نقشی مثبت ایفا کند و تفاوتی ندارد که این تلاش تحت عنوان کنفرانس دوم ژنو یا هر تحرک دیگری صورت گیرد”.

او همچنین یادآوری کرد: “آینده سوریه باید با رأی مردم این کشور طی یک انتخابات آزاد که در آن تمامی احزاب حضور دارند تعیین شود.”

روز شنبه آقای الابراهیمی در سفر دو روزه خود به ایران در چارچوب سفرهای منطقه ای خود، مشارکت ایران در کنفرانس صلح دوم ژنو را “طبیعی و لازم” خواند.

مسکو و واشنگتن در این کنفرانس که چندین بار به تعویق افتاده امیدوارند که نمایندگان حکومت و مخالفان به حمام خونی که در سوریه به راه انداخته اند پایان دهند.

با این حال، رییس جمهور ایران گفت: “اختلاف میان مخالفان، نبود دیدگاه مشترک در میان همسایگان سوریه و همچنین کشورهای بزرگ و حضور گروه های تروریست که نه دولت را به رسمیت می شناسند و نه اپوزیسیون را، مشکل بزرگی را در تلاش برای برقراری صلح ایجاد کرده.”

ایالات متحده مشارکت ایران را در مذاکرات دوم ژنو رد نکرده و از تهران خواسته است ابتدا به جمع موافقان ایده دولت موقت بدون در نظر گرفتن سرنوشت بشاراسد ملحق شود.

در بیانیه ای که روز شنبه منتشر شد، در حدود بیست گروه شورشگر اسلام گرای سوری قاطعانه پروژه کنفرانس ایجاد صلح را رد کردند و تهدید کردند هر مخالفی را که به این کنفرانس وارد شود به عنوان “خائن” درنظر خواهند گرفت.

نماینده سازمان ملل و جامعه عرب قبل از سفر به تهران، به ترکیه، اردن، عراق، مصر، کویت، عمان و قطر رفته بود.

منبع: لوریان لو ژور، ۲۸ اکتبر