حمله برای برکناری مشایی جدید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جنجال اظهارات یونسی درباره فرهنگ ایرانی و فلات ایران

شماری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های اصولگرا با انتقاد شدید از سخنان اخیر علی یونسی درباره عراق از حسن روحانی خواسته‌اند او را از سمت دستیاری ویژه رئیس‌جمهور برکنار کند.

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات و از دسیتاران حسن روحانی و از جنجال آفرین‌ترین اعضای دولت یازدهم، هفته گذشته در یک اظهارنظر حاشیه‌ساز دیگر گفت “در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی ما است بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ما است.”

به گفته دستیار روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی “نام ایران بزرگ و فرهنگ ایران بر تمام منطقه نامی درست است” و “همه کسانی که در این گستره زندگی می‌کنند اقوام ایرانی هستند”.

این اظهارات در داخل با واکنش‌های شدید نمایندگان مجلس و مخالفان دولت روبرو شده، تا جایی که ۲۱ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به روحانی خواستار برکناری او از سمت دستیاری رئیس جمهور شده‌اند.

نامه نمایندگان که عنوان “عزل آقای یونسی دستیار ریاست جمهوری به علت مواضع ناشایسته ایشان و تهدید امنیت ملی” بر پیشانی دارد، قرار است امروز یکشنبه، ۲۴ اسفندماه به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شود.

پیش از این نامه،‌ اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس خواهان برکناری یونسی شده و گفته بود که او “باید سخن خود را پس بگیرد و دولت نیز وی را از جایگاهش کنار بگذارد.”

کوثری فراتر رفته و گفته بود از آنجا که اظهارات اخیر یونسی “به منافع ملی ضربه وارد کرده”، علاوه بر برکناری از سمت دستیاری، باید “دستگاه‌های امنیتی و قضایی نیز “به شدت” با او برخورد کنند “تا هیچ مسئولی جرأت بیان چنین اظهاراتی که به منافع کشور لطمه می‌زند، نداشته باشند.”

 

“تفاسیر جهت‌دار و ایران هراسانه”

در ادامه واکنش‌ها به این اظهارات وزیر امور خارجه عراق از “سخنان منسوب به یونسی” ابراز “انزجار” کرده و گفته بود عراق اجازه نخواهد داد به حاکمیت ملی این کشور آسیبی وارد شود.

با این همه یونسی روز چهارشنبه گذشته اظهارات منسوب به خود را پس گرفت و به این شکل اصلاح کرد: “امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است.”

انتقادات به این اظهارات محدود به محافظه‌کاران داخلی و وزارت خارجه عراق نبود و بسیاری از رسانه‌های کشورهای عربی نیز به آن اعتراض کردند. تا جایی که سفارت ایران در لبنان ایران طی بیانیهای گفت که این اظهارات به شکل نادرستی منعکس شده‌ است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در مصاحبه با یک شبکه کویتی در باره اظهارات یونسی توضیح داده است “گاهی در ترجمه مطالب اشتباهاتی صورت می‌گیرد و شاید یک بحث فرهنگی را مطرح کردند و در واقع یک نوع همگرایی‌های فرهنگی را مبنا قرار دادند.”

به گفته رئیس مجلس: “ما در جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور و شخصیت‌های علمی برجسته کشور در این موضوع اتفاق نظر داریم که نظام انقلاب اسلامی ایران اساسا با واژه‌هایی مانند امپراتوری مخالف است.”

در همین راستا مرضیه افخم، سخنگوی دولت هم در گفتگو با یک تلویزیون عراقی برداشت‌ها از اظهارات یونسی را “غیردقیق” دانست. گفت از آن “تفسر جهت‌دار” شده است. افخم گفته است این اقدام “با هدف کم رنگ کردن پیروزی‌های بزرگ مردم عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی و در چارچوب پروژه ایران هراسی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه” صورت گرفته است.

گفته‌های دستیار حسن روحانی در مورد عراق در حالی جنجال‌آفرین شده که این کشور در روزهای گذشته در جنگ با گروه داعش پیشروی‌های چشمگیری داشته است. گفته شده مقامات سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز در هدایت حملات به نیروهای خلافت اسلامی و حمایت از نیروهای عراقی نقش پررنگی داشته‌اند.

 

“نیروی انحرافی جدید”

در روزهای گذشته حاشیه سخنان یونسی در رسانه های اصولگرایان بازتاب گسترده ای داشته است. یک روز بعد از این اظهار نظر خبرگزاری فارس در مصاحبه با محمد حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی سخنان یونسی را مشابه مواضع اسفندیاررحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد دانست.

 حیدری در این مصاحبه گفته بود: “ این اظهارات تلاش نیروی انحرافی جدیدی است که می خواهد بربیداری اسلامی و نقش انقلاب اسلامی ایران در منطقه، لطمه بزند.”

محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، اسفندیار رحیم مشایی، معاون سابق احمدی نژاد و حامیان او در دولت سابق را “جریان انحرافی” می‌نامیدند؛ جریانی که گرچه بعدها سیاسی شد اما ابتدا با توجه به اظهارات جنجالی او در مورد یهودیان نام گذاری شد.

 سید‌یاسر جبرائیلی، تحلیلگر خبرگزاری فارس نیز در یادداشتی با عنوان “جریان انحرافی؛ از مشایی تا یونسی” نوشته است که “خط انحرافی ایرانی‌گرایی در مقابل اسلام‌خواهی، ابداع جناب یونسی نیست. هم پیش از مرحوم بازرگان و هم پس از ایشان، کسانی بوده‌اند که در مقابل ایده وحدت جهانی اسلام و برای ضربه زدن به آن، همواره این مسائل را مستمسک قرار داده‌اند. نزدیک ترین نمونه تاریخی، جناب اسفندیار رحیم مشایی است که مدتی پرچم مکتب ایرانی را در دست گرفت و حاشیه ساخت و آب در آسیاب دشمنان وحدت اسلامی ریخت و البته طولی نکشید که گرد و خاکش فرونشست.”

اما این اولین‌بار نیست که مواضع یونسی به مواضع رئیس پرحاشیه دفتر احمدی‌نژاد تشبیه می‌شود.

در اردیبهشت‌ماه گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا سخنان یونسی در کنیسه یهودیان را “واجد صفات سخنان فرقه‌ای و معنویت‌های منفک از دین” و مشابه مواضع اسفندیار رحیم مشایی در دولت سابق دانسته بودند.

از جمله پایگاه خبری محافظه‌کار “خیبر آنلاین” نزدیک به مصباح یزدی در یادداشتی با عنوان “شاید یونسی می خواهد مشایی روحانی باشد” به شدت به مواضع جنجالی دسیتار ویژه روحانی حمله کرده بود.

 

دیگر واکنش‌ها؛ “فکری به حال آقای یونسی بکنید”

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: تقاضای جدی نمایندگان مجلس و مردم از جناب رئیس‌جمهور این است که فکری جدی به حال آقای یونسی کنند.

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: نباید سخنان یونسی را به هیچ عنوان مواضع دولت دانست، باید به دنیا اعلام کنیم که او هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی نداشته و فقط بر اساس ارتباطات قبیله‌ای در دولت سمت گرفته است.

یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران: متأسفانه صحبت‌های اخیر آقای یونسی به راحتی به دست کانون‌های فعال در پروژه ایران‌هراسی بهانه داده است.