پرونده ندا آقاسلطان مسکوت مانده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در پنجمین سالگرد جنبش سبز

پرونده قتل ندا آقاسلطان مسکوت مانده است.این را عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانواده ندا آقاسلطان می گوید؛ اگر چه پرونده مفتوح است و مختومه نشده اما قرار بود بازسازی صحنه صورت بگیرد که مسکوت ماند.او اما به عنوان وکیل خانواده ندا آقاسلطان همچنان پی گیر پرونده است.

ندا آقا سلطان خرداد ۸۸ بر اثر اصابت گلوله ای جان باخت و به نماد جنبش اعتراضی مردم ایران به انتخاباتی مخدوش تبدیل شد. فیلم لحظه جان باختن او در جریان سرکوب اعتراضات مردمی، به نوشته “تایم”، به عنوان پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت ثبت شد؛ لحظه ای که چشم های بازش در واپسین لحظه زندگی، چشم های جهانیان را به وقایع ایران گشود. اما با گذشت پنج سال از قتل این دختر جوان، شکایت خانواده اش برای معرفی و محاکمه قاتل یا قاتلان فرزندشان نتیجه ای نداشته است.

۱۹ ماه پس از جان باختن ندا آقاسلطان، مادر او در مصاحبه با “روز” خبر داده بود که قرار است صحنه قتل ندا بازسازی شود : “متهم به قتل را احضار کرده اند و تاکنون سه جلسه بازپرسی با حضور سه مظنون به قتل ندا در دادسرای جنایی تشکیل شده که ما و وکیل مان نیز در این جلسات حضور یافتیم و منتظریم که تحقیقات به پایان برسد و پرونده به دادگاه ارسال شود”.

سه مظنونی که هاجر رستمی مطلق از آنها سخن گفته بود سه عضو بسیج بودند؛ عباس کارگر جاوید، مظنون اصلی پرونده، که مردم او را بلافاصله بعد از اصابت گلوله به ندا، گرفتند و به گفته آرش حجازی، پزشکی که هنگام جان باختن ندا بالای سر او بود، این عضو بسیج فریاد میزد: “نمی خواستم بکشمش”.

به فاصله چند هفته، عکس ها و مشخصات عباس کارگر جاوید در اینترنت و در سطح وسیعی منتشر شد و خانواده ندا به عنوان مظنون به قتل دخترشان از او شکایت کردند.

دو فرد دیگر نیز از اعضای بسیج هستند که به همراه عباس کارگر جاوید، سوار بر موتور در محل جان باختن ندا حضور داشته اند.

حالا اما با گذشت ۶۰ ماه از ۳۰ خرداد ۸۸، بازسازی صحنه صورت نگرفته، مظنونان قتل ندا آزادند، پرونده به دادگاه ارسال نشده و مسکوت مانده است.

مسئولان جمهوری اسلامی در رده های مختلف، طی ۵ سال گذشته سناریو ها و روایت های متناقضی از جان باختن ندا آقاسلطان ارائه داده اند تا از پذیرش مسئولیت قتل این دختر جوان شانه خالی کنند. از متهم کردن آرش حجازی تا خبرنگار بی بی سی، از یک زن ناشناس تا سازمان سیا و .. اظهارات ضد و نقیض تا بدانجا پیش رفت که منجر به ساخته شدن دو فیلم مستند از سوی وزارت اطلاعات در خصوص چگونگی قتل ندا آقاسلطان و پخش این دو مستند از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد؛ دو فیلمی که در اولی، صحنه قتل ندا، نمایشی و سناریو خوانده وادعا شده: آرش حجازی و پناهی معلم موسیقی و ندا، تیمی فرستاده از سوی خارجی ها بودند و ندا خود روی صورتش خون ریخت که مردم فکر کنند تیر خورده اما بعد از سوار شدن به ماشین ندا به قتل رسیده است در دومی اما برخلاف فیلم اول، جمهوری اسلامی پذیرفت که ندا کشته شده و فیلم کشته شدن ندا جعلی نبوده و عباس کارگر جاوید هم حضور یافت و در دفاع از خود سخن گفت و در پایان فیلم، تصویری از زنی به نمایش درآمد که ادعا می شد قاتل ندا است.

اما نداآقاسلطان تنها جانباخته تبعات و اعتراضات بعد از انتخابات خرداد ۸۸ نیست که پرونده اش مسکوت مانده است. در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ بیش از ۱۰۰ نفر با اصابت گلوله، ضربات باتوم و گاز اشک آور در خیابان های تهران کشته شدند. هنوز قاتل و ضاربین هیچ یک از این کشته شدگان معرفی نشده و حکومت مسئولیت این کشتارها را نپذیرفته است. شکایات خانواده های جانباختگان بی نتیجه و مسکوت مانده و در نهایت عنوان شده که “قاتل شناسایی نشد”،”از بیت المال دیه بگیرید”.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در دست نیست و خانواده های آن دسته از جان باختگانی هم که تاکنون مصاحبه کرده و هویت فرزندان کشته شده خود را اعلام کرده اند به طرق مختلف تحت فشار قرار گرفته اند.

این خانواده ها از برگزاری مراسم برای جان باختن فرزندانشان منع شده اند، بارها اجازه حضور بر سر مزار فرزندانشان در سالگرد یا مناسبت های مختلف را نیافته اند، احضار و به طرق مختلف تهدید شده اند و در نهایت شکایاتشان مسکوت مانده است.

میثم عبادی، رامین رمضانی، کیانوش آسا، علی حسن پور، احمد نعیم آبادی، محرم چگینی، حسام حنیفه، علیرضا افتخاری، سهراب اعرابی، امیرحسین طوفان پور، حسین اخترزند، ناصر امیرنژاد، حسین طهماسبی، مهدی کرمی، مصطفی غنیان، فاطمه رجب پور، سرور برومند، محمود رئیسی نجفی، غلامحسین کبیری، فاطمه سمسارپور، بهزاد مهاجر، عباس دیسناد، مسعود هاشم زاده، اشکان سهرابی، سجاد(کاوه) سبزعلی پور، بهمن جنابی، محمدحسین فیض، پویا مقصود بیگی، حمیدحسین بیگ عراقی، سعید عباسی فر گلچینی، سجاد قائد رحمتی، علی فتحعلیان، مسعود خسروی دوست محمد، امیر جوادی فر، محسن روح الامینی، محمد کامرانی، رامین پوراندرجانی،علیرضا صبوری، مصطفی کریم بیگی، سیدعلی موسوی، شهرام فرج زاده، شبنم سهرابی، امیرارشد تاجمیر، شاهرخ رحمانی، مهدی فرهادی راد، محمدعلی راسخی نیا، جهانبخت پازوکی، صانع ژاله، محمد مختاری و بهنود رمضانی جان باختگان اعتراضات بعد از انتخابات ۸۸ هستند که در خیابان ها بر اثر اصابت گلوله یا ضربات باتوم و .. جان باخته اند یا در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه.

از فهیمه سلحشور، کامبیز شعاعی، مبینا احترامی، شلر خضری، فاطمه براتی، محمد نیکزادی، ایمان نمازی، محسن ایمانی، کسری شرفی، فرزاد جشنی، مهدی ستارنسب، امیرحسین تهرانچی، حامد نورمحمدی، ایمان هاشمی، نادر ناصری، تینا سودی، مریم مهرآذین، سیدرضا طباطبایی، ابوالفضل عبدالهی، سعید اسماعیلی، محسن حدادی، بابک سپهر، حمید بشارتی، سالار طهماسبی، میلاد یزدانپناه، واحد اکبری، پریسا کلی، علی شاهدی هم به عنوان جانباختگان بعد از انتخابات ۸۸ نام برده می شود.