کشمکش بر سر سه وزیر باقی مانده دولت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ثمره هاشمی: ممکن است وزرای پیشنهادی تغییر کنند

سید مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ویژه محمود احمدی نژاد، از احتمال تغییر در وزرای پیشنهادی برای سه وزارتخانه خبر داد و گفت: “این احتمال وجود دارد که سه وزیر باقی مانده از دولت دهم که رئیس جمهور باید آنها را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد تغییری به وجود آید و اسامی که پیش از این اعلام شده بود تغییر کند”.

سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی‌آبادی، سه وزیر پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پروش، رفاه و نیرو بودند که موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلس نشدند. احمدی نژاد سپس فاطمه آلیا را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و علی ذبیحی را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد و برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز سرپرست تعیین کرد.

اما ساعتی از اعلام وصول نامه معرفی دو وزیر به مجلس نگذشته بود که احمدی نژاد با ارسال نامه ای معرفی وزرای آموزش و پرورش و نیرو را پس گرفت.

هر چند او هیچ توضیح مشخصی برای پس گرفتن معرفی این دو وزیر پیشنهادی اعلام نکرد، اما برخی گزارشها این قضیه را با  تاکید رهبری بر “مغتنم شمردن توصیه های علما و مراجع” مرتبط دانسته و اقدام احمدی نژاد در پس گرفتن نامه معرفی وزرا را نوعی عقب نشینی در مقابل مافوق عنوان کردند.

همزمان سایت های نزدیک به محافظه کاران از مخالفت مراجع قم با معرفی وزیر زن خبر دادند. برخی گزارش ها نیز از مساعد نبودن فضای مجلس برای رای اعتماد به فاطمه آلیا حکایت می کردند. نمایندگان مجلس تاکید داشتند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید با مسائل این وزارتخانه آشنا باشد.

 در همین راستا بعد از پس گرفتن نامه معرفی دو وزیر از سوی احمدی نژاد،  رییس فراکسیون روحانیون مجلس اعلام کرد که احمدی نژاد “دیگر قصد معرفی وزیر زن ندارد”.

قضیه مخالفت مراجع با وزرای زن تا بدانجا پیش رفت که زهره الهیان، نماینده اصول گرای تهران اعلام کرد در راستای پیروی و تبعیت از نظر مراجع، پیشنهاد رئیس جمهور برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی را نپذیرفته است.

او توضیح داد که احمدی نژاد “به خاطر تحصیلات که پزشک متخصص داخلی هستم و تجربیاتی که داشتم من را به عنوان وزیر رفاه می خواست معرفی کند، ولی من به احترام نظر مراجع که مخالف وزارت زنان بودند، این پیشنهاد را نپذیرفتم و انصراف دادم”.

 

اظهارات ضد و نقیض نزدیکان احمدی نژاد

در عین حال همزمان با پس گرفتن نامه معرفی وزرا، معاون امور مجلس احمدی نژاد در مجلس با رد این مسائل اظهار داشت: “سخنان رهبری در جمع اعضای دولت کاملا شفاف و روشن بود و ایشان استفاده از زنان در کابینه را نهی نکردند، بلکه توصیه کردند که نظر آقایان فقها نیز در نظر گرفته شود و به دیدگاه آن ها نیز توجه شود”.

پیش از این از سوی نزدیکان احمدی نژاد اعلام شده بود که پس از تعطیلات دوهفته ای مجلس، سه وزیر باقیمانده معرفی خواهند شد. پس از آن اعلام شد که پس از بازگشت او از نیویورک این امر صورت خواهد گرفت اما تاکنون خبری از معرفی وزرای باقیمانده نیست و مشاوران و معاونان احمدی نژاد صرفا به بیان اظهارنظراتی متناقض می پردازند.

مشاور پارلمانی احمد ی نژاد پیش از این گفته بود: “احتمال تغییر در معرفی وزیران پیشنهادی وجود دارد البته ممکن است دریکی از آنها صورت گیرد نه در همه آنها”.

اما مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد هرگونه تغییر در لیست کابینه راتکذیب و تاکید کرده بود “نام هیچ کدام از وزرا از لیست خط نمی خورد و وزرای پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش و نیرو هیچ تغییری نمی کنند”.

کابینه دوم محمود احمدی نژاد در حالی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت که به گفته محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس، “اگر توصیه رهبری نبود بیش از 9 تن از وزرای پیشنهادی رای نمی گرفتند”.

 

سونامی عزل و تغییر

قضیه تغییر وزرا توسط محمود احمدی نژاد نه تنها تازگی ندارد بلکه دولت او رکورددار تغییر وزرای کابینه است در طی دوره چهار ساله دولت نهم، 9 وزیر از سوی احمدی نژاد برکنار شدند و دو وزیر نیز استعفا دادند. وزرای نفت، کشور، صنایع و معادن، رفاه و تامین اجتماعی، راه و ترابری، تعاون، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات با حکم احمدی نژاد برکنار شدند و وزرای  آموزش و پرورش و اقتصاد و دارایی  نیز استعفا کردند.

برکناری وزرا از سوی احمدی نزاد تا بدانجا پیش رفت که 8 روز مانده به مراسم تحلیف او، کابینه نهم او از رسمیت افتاد و رسانه های خبری از این قضیه با عنوان سونامی عزل وزرا یاد کردند.

از این جهت بود که چهره های شاخص اصولگرای مجلس به طور مکرر در مصاحبه های خود از احتمال تغییر وزرا توسط احمدی نژاد ابراز نگرانی کردند. محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس در این زمینه  اعلام کرد: “به رئیس‌جمهور توصیه کردیم که وزرایش را با طمأنینه و دقت بیشتر عوض کند و به گونه‌ای نباشد که رئیس‌جمهور فکر کند که اگر 20 بار وزیر عوض کرده است، کار خیلی خوبی کرده است. البته منظورم این نیست که این مسئولیت‌ها ارث کسی است. کسی که وزیر می‌شود باید لیاقت وزیر بودن و وزیر ماندن را داشته باشد اما سرعت تغییرات در این سطح، هزینه‌های زیادی را به مملکت تحمیل می‌کند. چون ترمیم مستمر، احساس نا‌امنی در مسئولان رده بالا ایجاد می‌کند و فرصت تغییر تبدیل به یک تهدید می‌شود که ضرر آن به دستگاه‌ها و مردم می‌رسد”.

 

گزینه های احتمالی

در عین حال همانگونه که عزل وزرا توسط احمد ی نژاد، در بسیاری موراد شگفتی رسانه های خبری را به دنبال داشته است از سوی دیگر برخ یانتصاب ها توسط او نیز به همان اندازه شگفتی ساز بوده است.

سایت تابناک گزارش داد ه است که بر اساس شنیده ها “صادق محصولی و مهرداد بذرپاش به ترتیب اصلی ترین گزینه ها برای تصدی وزارتخانه های نیرو و رفاه هستند”.

صادق محصولی، سردار میلیاردری که وزیر دومین وزیر کشور احمدی نژاد در دولت نهم و سومین فرد معرفی شده از سوی او برای این وزارتخانه بود و تصدی وزارت کشور توسط او جنجالهای بسیاری را در پی داشته است. اما مهرداد بذر پاش که پیش از این، انتشار خبر انتساب  او به عنوان نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت پارس، بسیاری از دست‌اندرکاران و کارشناسان صنعت خودروسازی و حتی کارکنان شرکت پارس خودرو را با بهت و حیرت مواجه کرده بود.

همان زمان سایت آفتاب به نقل از یک منبع آگاه در شرکت پارس خودرو گزارش داده بود: “از چندی پیش و در پی شکست ائتلاف موسوم به رایحه خوش خدمت در انتخابات شوراها که بذرپاش ریاست آن را به عهده داشت از سوی حامیان وی چند سمت دولتی برای این مشاور جوان رئیس جمهور در نظر گرفته شده بود و در نهایت با فشار سیاسی، هیأت مدیره شرکت حکم مدیرعاملی و عضویت در هیأت مدیره پارس خودرو را برای بذرپاش صادر نمود”.

محمود احمدی نژاد از زمان رای عدم اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی اش، سه ماه فرصت دارد تا وزرای جدید را برای سه وزارتخاانه مذکور معرفی کند و باید منتظر ماند و دیداو این بار چه کسانی را به عنوان کاندیدای وزارت خانه های نیرو، رفاه و آموزش و پرورش معرفی می کند.