تحرکات نظامی در جنوب کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» دولت احمدی نژاد بر طبل جنگ می کوبد

همزمان با تحرکات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان و با وجود آنکه  مقامات دولت محمود احمدی نژاد به روشهای  گوناگون ازجمله  راه اندازی همایشی میلیاردی، می کوشند تا درخواست مذاکره خود را به گوش مقامات امریکایی برسانند و نام آن را به گفته احمدی نژاد “مذاکره مردانه” گذاشته اند، چهره های نظامی حکومت همچنان درحال تهدید غرب به “پاسخ کوبنده” هستند. در همین راستا وزیر دفاع دولت احمدی نژاد که به اتهام مشارکت در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین تحت تعقیب پلیس بین الملل است، دیروز در محل نامعلومی در ساحل خلیج فارس در یک مراسم نظامی که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، خبر از تجهیز چند قرار گاه سپاه و ارتش به تجهیزات نظامی جدید از جمله 4 زیردریایی با قابلیت پرتاب موشک و یک سامانه موشکی به نام “مرصاد” داد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی،وحیدی در این مراسم همچنین از “آمادگی ایران برای انهدام پرواز های شناسایی دشمن” خبر داده و گفته است: “هرگونه پرواز شناسایی خارجی در آسمان ایران با پاسخ محکم پدافند مواجه می‌شود”.

خبرگزاری فارس علت اشاره وحیدی به پروازهای شناسایی را “انتشار برخی اخبار مبنی بر انجام طرحی از سوی آمریکا برای انجام پروازهای شناسایی در آسمان ایران” عنوان کرده است.

وحیدی افزوده است: “بدون شک آنها همواره به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از منطقه هستند و بیشترین تمرکز را نیز روی ایران گذاشته‌اند اما باید بدانند که قرارگاه پدافند هوایی و نیز نیروی هوایی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارند تا با هر تجاوزی با حداکثر قدرت برخورد کرده و مانع انجام چنین پروازهای نابحقی شوند”.

احمد وحیدی در مراسم دیگری نیز که پس از آن خبر چهار زیردریایی با قابلیت پرتاب موشک، منتشر  شد، گفت: “این چهار زیردریایی قرار است امنیت خلیج فارس و دریای عمان را تعمین کنند”.

اما علاوه بر تحرکات وزیر دفاع احمدی نژاد، فردی به نام احمد میقانی که خبرگزاری های حکومتی وی را فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا معرفی کرده اند نیز دیروز گفته است: “سامانه موشکی مرصاد تولید شده و در اختیار نیروهای پدافند قرار گرفته و اکنون در حالت عملیاتی است”.

سایت تابناک نیز درباره این پدافند موشکی نوشته است: “سامانه پدافندی مرصاد یک سامانه موشکی میان‌برد بوده و قادر است هواپیماهای مدرن را در ارتفاع پست و متوسط منهدم کند. سامانه مرصاد نسبت به سامانه‌های پدافندی برد متوسط هاگ، از ویژگی‌های برتر و بالاتری برخوردار بوده و با تحرک بالا از قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک و شبکه شدن با سایر سامانه‌های راداری و پدافندی نیز برخوردار است. رادارهای جستجو و تعقیب هدف، شبکه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سکوهای پرتاب موشک‌های شاهین و مرکز کنترل و فرماندهی اجزای اصلی این سامانه را تشکیل می‌دهد”.

در همین حال، انتشار خبر در اختیار داشتن 4 واحد موشکی اس-300 توسط سپاه پاسداران در خبرگزاری فارس و سپس حذف این خبر با واکنش ها و تحلیل های گوناگونی درباره تحرکات نظامی جمهوری اسلامی در جنوب کشور مواجه شده است.

خبرگزاری “جهان نیوز” در گزارشی درباره اخبار ضد و نقیض درباره دسترسی ایران به پدافند موشکی اس-300 نوشته است: “خبرگزاری فارس چهارشنبه گذشته در ساعت 10:24 دقیقه صبح خبری به شماره 8905130411 را روی خروجی خود قرار داد که در آن با رو تیتر «آشنایی با تسلیحات نظامی ایران» و تیتر «سپاه پاسداران 4 واحد موشکی اس 300 در اختیار دارد» به برخی قابلیت های نظامی ایران اشاره شده بود. اما حذف این خبر که دقایقی پس از انتشار آن رخ داد زمینه ساز جنجال رسانه ای درباره توان نظامی جمهوری اسلامی ایران شد.این جنجال از آنجایی تشدید شد که روسیه اخیرا اعلام کرده با وجود قرار دادهای امضا شده با ایران از تحویل اس 300 به کشورمان امتناع می کند”.

در همین حال سایت خبری فرارو در گزارشی به نقل از آسوشیتدپرس در اینباره نوشته است: “مقامات ایران چهارشنبه گذشته مدعی شدند که به 4 فروند سیستم موشکی اس-300 به رغم امتناع مسکو از فروش آنها به تهران دست یافته اند . خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ، قوی ترین نیروی نظامی حکومت اسلامی اعلام کرد 2 فروند از موشکهای اس-300 را از بلاروس و 2 فروند دیگر از طریق یک منبع ناشناس دیگر وارد ایران شده اند”.

با افزایش ابهام ها در اینباره  خبرگزاری فارس در گزارشی که دیروز منتشر کرد نوشت: “مقامات بلاروس کمیته دولتی صنایع نظامی بلاروس خبر فروش سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» روسی به ایران را تکذیب و اعلام کردند که جمهوری اسلامی اصلا چنین درخواستی از طرف بلاروسی نکرده است”.

در گزارش فارس که به نقل از خبرگزاری “اینترفکس” منتشر شده آمده است: “ولادیمیر لاورینیوک، سخنگوی کمیته دولتی صنایع نظامی بلاروس اعلام کرد که این کمیته اطلاعات منتشره در خصوص فروش سامانه های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ و برخی عناصر مربوط به آن به جمهوری اسلامی ایران صحت ندارد.این مقام نظامی گفته است که طرف بلاروسی در این زمینه هیچ مذاکره ای با ایران نداشته و مسئله فروش موشکهای اس اس-300  و یا عناصر مربوط به آن به جمهوری اسلامی صحت ندارد”.

در باره تحرکات اخیر جمهوری اسلامی در واکنش به تهدید های احتمالی، یک کارشناس سیاسی به روز خبر می دهد که “این روزها نوعی ستاد تبلیغات جنگ در دل دولت تشکیل شده و  مقامات نظامی دولتی به ریاست احمد وحیدی آن را اداره می کنند. این ستاد تبلیغاتی با مقامات سپاه و ارتش هم هماهنگ است. این ستاد درحالی بر طبل جنگ می کوبد که تلاش ها برای گفت و گو از سوی دولت احمدی نژاد به شیوه هایی نا متعارف در جریان است و از دیگر سو منتقدان دولت در داخل و خارج کشور با هرگونه ماجراجویی دولت مخالفند”.