کلاس در نداشت، مدرسه، بخاری گازی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ۳۳ دانش‌آموز در آتش سوختند

تاریخ با یک روز تاخیر تکرار شد و حادثه آتش‌گرفتن دانش‌آموزان دبستان روستای درودزن فارس در 14 آذر 1385، این بار در 15 آذر 1391 در روستای شین‌آباد آذربایجان غربی و در ابعادی دلخراش‌تر به وقوع پیوست. این بار هم بخاری کلاس حادثه ساز شده و 33 دانش‌آموز دختر در آتش سوخته‌اند. حالِ هشت دختربچه وخیم گزارش شده است.

 

حال هشت کودک وخیم است

ساعت 8 صبح روز چهارشنبه، 45 دانش‌آموز دختر سال چهارم دبستان انقلاب‌اسلامی شین‌آباد، در کلاس درس نشسته بودند که بخاری کلاس آتش گرفت. معلم نیروی خدماتی مدرسه را برای کمک فرامی‌خواند، او تلاش می‌کند بخاری را از کلاس خارج کند اما بخاری از دستش روی زمین می‌افتد و همین باعث شعله‌وری آتش و گرفتار شدن بچه‌ها می‌شود. این روایت رسمی از ماجراست که از زبان معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش عنوان شده، اما روایت‌های دیگری هم موجود است.

درباره تعداد آسیب‌دیدگان و وضعیت آنها هم اخبار ضد و نقیضی وجود دارد، جز اینکه به طور قطع هشت دانش‌آموز شرایط وخیمی داشته و برای مداوا به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده‌اند. این موضوع را معاون اورژانس کشور تایید کرده است. به گفته او 29 دانش‌آموز دیگر نیز در بیمارستان بستری هستند.

اما بیمارستان ارومیه مقصد نهایی این هشت کودک آسیب‌دیده نبوده و به دلیل وخامت حالشان، 6 تن از آنها را به تبریز منتقل کرده‌اند، آن هم با آمبولانسی که در ترافیک گیر افتاده و فاصله 144 کیلومتری ارومیه تا تبریز را سه ساعت و نیمه طی کرده است! در معاینات اولیه مشخص شده که این 6 کودک، بالای 50 درصد سوختگی دارند.

سمیرا اسماعیلی، یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده که در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری است، در مورد این اتفاق توضیح داده است: “ساعت 8 صبح بخاری نفتی کلاس‌مان آتش گرفت و وقتی معلم‌ ما رفت تا کمک بیاورد، درِ کلاس بسته شد و ما در میان آتش گرفتار شدیم. ما فریاد می‌زدیم و کمک می‌خواستیم تا نجاتمان دهند.”

افسانه دانش‌آموز دیگری که نمی‌تواند به خوبی صحبت کند، گفته است: “درِ کلاس، دستگیره نداشت و ما نمی‌دانستیم چه کار کنیم. به کمک مردم و معلم‌مان بعد از مدتی از پنجره بیرون آمدیم.”

 

آموزش و پرورش به دنبال دلجویی

مرتضی رییسی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور به منطقه رفته تا به گفته خود ضمن رسیدگی به موضوع، از حادثه‌دیدگان و خانواده‌هایشان “دلجویی” کند. او تاکید دارد که بخاری نفتی آتش گرفته، “کاربراتوری استاندارد” بوده است. این موضوع را مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی هم عنوان کرده است. اما هنوز مشخص نیست این بخاری استاندارد چرا آتش گرفته است.

اما چرا در این مدرسه از بخاری نفتی استفاده می‌شده است؟ معاون وزیر پاسخ داده است: “مسوولان آموزش و پرورش در تلاشند تا کلیه مدارس از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و در همین راستا تمامی مدارس تنها مجاز به استفاده از دو سامانه حرارتی هستند که یکی از آنها سامانه حرارتی مرکزی و یا استفاده از بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد در مدارسی است که کلاس‌ درس در آنها کم است و استفاده از سیستم حرارتی مرکزی، صرفه ندارد.”

او همچنین می‌گوید که این مدرسه تجهیزات اطفای حریق هم داشته است اما مشخص نیست که از آن استفاده شده یا نه.

سئوال مهم‌تر این است که چرا در روستایی که به گاز شهری دسترسی دارد، مدرسه لوله‌کشی گاز نداشته است؟ نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس با طرح این سئوال و ذکر حوادث اخیر مانند واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور، خواستار استعفای حاجی‌بابایی از وزارت آموزش و پرورش شده است. رسول خضری همچنین از تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس انتقاد کرده است.

به گزارش فارس، خانواده‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده هم تایید کرده‌اند که خانه‌های روستا گازکشی شده‌اند اما مدرسه روستا فاقد گاز بوده و از بخاری نفتی استفاده می‌شده است.

 

شین‌آباد هم مثل درودزن و سفیلان

شین‌آباد روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان پیرانشهر، با فاصله‌ای بسیار نزدیک به آن. خود پپرانشهر هم در جنوب ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد. پیرانشهر به دلیل داشتن سنگهای گرانیت و آب و هوایی پاک و سالم، شهرت جهانی دارد اما مردمان کردنشین این منطقه از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برند. مهر ماه امسال بود که اولین مدرسه سه کلاسه شین‌آباد افتتاح شد اما عمق محرومیت این روستا بازتاب رسانه‌ای نداشت تا اینکه شعله‌های آتش، نام این روستا را مانند “درودزن” به صدر اخبار رساند.

چند صباحی است که اگر نام درودزن را در گوگل سرچ کنید، بیش از همه اخبار آتش‌سوزی سال 85 و فرجامِ بد قربانیان آن دستگیرتان خواهد شد و گویا از این پس شین‌آباد هم چنین سرنوشتی خواهد داشت.

در حادثه درودزن، هشت دانش‌آموز بر اثر آتش‌گرفتن بخاری علاءالدین در آتش سوختند و با وجود اینکه آموزش و پرورش توسط محاکم قضایی مقصر شناخته شد، پرداخت دیه به آسیب‌دیدگان تا آبان ماه 1390 طول کشید! مبلغی که جوابگوی هزینه جراحی‌های ترمیمی لازم برای این دانش‌آموزان نیست.

 

مهمترین حوادث آتش‌سوزی مدارس در سال‌های اخیر تاریخ وقوع محل وقوع حادثه عامل حادثه میزان آسیب

محل وقوع حادثه

میزان آسیب دی 1383 روستای سفیلان در چهار محال بختیاری آتش‌گرفتن بخاری چکه‌ای مرگ 13 دانش‌آموز و معلم

روستای سفیلان در چهار محال بختیاری

مرگ 13 دانش‌آموز و معلم آذر 1385 روستای درودزن در فارس آتش‌گرفتن بخاری علاءالدین سوختگی شدید 8 دانش‌آموز

روستای درودزن در فارس

سوختگی شدید 8 دانش‌آموز دی 1385 روستای المنی در لرستان آتش‌گرفتن بخاری نفتی مرتضی داوری معلم کلاس با فداکاری بخاری را از کلاس دور کرد و به شدت سوخت

روستای المنی در لرستان

مرتضی داوری معلم کلاس با فداکاری بخاری را از کلاس دور کرد و به شدت سوخت

 

برای دیدن عکس‌های منتشر شده از حادثه شین‌آباد به این لینک‌ها مراجعه کنید(هشدار: عکس‌ها دلخراش است)

گزارش تصویری مهرگزارش تصویری فارسگزارش تصویری ایسنا