سرپرست تیم کشتی: گفتند دو تا برگه پزشکی بسازید

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» مشکل بازی نکردن در برابر اسراییلی ها

در رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان و انتخابی المپیک 2012 در استانبول ترکیه خودداری کشتی گیران ایرانی از پیکار با حریفان اسراییلی باعث از دست دادن دو سهمیه حضور در بازیهای المپیک لندن شد. اما این بار به ادعای جعفر اولیا،سرپرست تیم ایران رییس سوییسی فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) برخورد عجیبی با این ماجرا داشته و گفته “دوتا برگه پزشکی بسازید تا محروم نشوید”.

حاضر نشدن عمدی یک کشتی گیر در یک مسابقه رسمی بر اساس قوانین بین‌المللی تبعات منفی زیادی می ‌تواند برای تیم کشتی ایرانداشته باشد که یکی از آن‌ها محرومیت تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران از حضور دررقابت‌های بین‌المللی است، اما جعفر اولیاء سرپرست کاروان ورزشی ایران در استانبولشرایط را این گونه توضیح می‌دهد: “واقعا نمی دانم چه بگویم، دیشب یکی از بدترین شبهای زندگی‌ام بود، فکرش را نمی کردم که در دور اول دو کشتی‌گیر خوب ما بانماینده‌های رژیم صهیونیستی مواجه شوند. دیشب بعد از اینکه ما اعلام کردیم مقابلنماینده‌های رژیم اشغالگر قدس مسابقه نمی دهیم، می خواستند تیم ما را محروم کنند. من شب گذشته در یک مهمانی سراغ رییس فدراسیون جهانی رفتم. او به من گفت که “جعفرتیمت را به ایران برگردان”، من گفتم که چنین چیزی امکان ندارد. او هم به من گفت “پسباید مسابقه بدهید”، اما وقتی این‌ها را می گفت می دانست که بر اساس سیاست‌های ماامکان ندارد که ما مقابل نماینده‌های رژیم اشغالگر قدس به میدان برویم، در چند دورهاخیر نمونه های آن را در رومانی که رقابت‌های جوانان جهان بود و باکو (رقابت‌هایبزرگسالان جهان) دیده بود، اما باز هم به من گفت که امکان ندارد بتواند این دفعه باما راه بیاید. اما من به او اصرار کردم و به او گفتم که خروج ایران از اینمسابقه‌ها لطمه بزرگی به جایگاه رقابت‌های جهانی می ‌زند. شاید بحث ما چند ساعت بهطول انجامید و اکنون یک روز از آن موضوع می ‌گذرد. به هر حال او بر اساس دوستی قدیمی و مسایلی که من عنوان کردم قبول کرد کهدو نسخه پزشکی برای این دو نفر ساخته شود و آن‌ها از دور رقابت‌ها خارج شوند. اماامیدوارم که این اتفاق در وزن های دیگر رخ ندهد، چرا که دیگر نمی ‌توانیم با هیچ توجیهی این مساله را حل کنیم. اگر در یک وزن دیگر به نماینده‌های رژیم صهیونیستیبرخورد کنیم باید به سرعت به فرودگاه برویم و به ایران بازگردیم.”

به ادعای مسوولان فدراسیون کشتی ایران با کامپیوتری شدن قرعه کشی مسابقه ها امکان هر دستکاری در آن وجود دارد و اسراییل با این حربه می خواهد در برابر کشتی گیران ایران قرار گیرد تا به محرومیت ایران منتهی شود.

دو کشتی گیر محروم محسن حاجی ‌پور و قاسم رضایی، جانشینان حمید سوریان و امیر علی اکبری بودند.

 با اینکه سرپرست تیم ایران ادعا کرده که مانع محرومیت تیمهای کشتی فرنگی و آزاد ایران شده،اما برای آینده نگرانی اش را بروز داده است: “به هر حال باید قبول کنیم که مارتینتی هم بهعنوان رییس فدراسیون جهانی چندان چاره‌ای ندارد. فشار زیادی روی اوست. ازامروز که این دو کشتی‌گیر ما با حریفانشان کشتی نگرفتند، شما ببینید چه بلوایی شده است. به هر حال او هم مجبور است پاسخگوی سایر کشورها باشد.”

علیا در این گفت و گو این را هم گفته که در ایران مخالفت با این دستور حکومتی بسیار زیاد است: “متاسفانه خیلیها جو را علیه ما کرده‌اند. اما من امیدوارم امروز با توجه به شرایطی که سعیدعبدولی دارد، با مدال طلای او تو دهنی بزرگی به حریفانمان بزند. من خیلی به اوامیدوارم.”

 علیا با اشاره به جریانات قهرمانی سال پیش جهان و تلاشی که برای گرفتن مجوز مسابقه با اسراییلیها پیش آمد و نامه در بین راه رسیدن به سیدعلی خامنه ای گم شد، اظهار کرد: “ندیدیدآن روزها چه بلایی بر سر یزدانی خرم (رییس فدراسیون کشتی) آوردند،همه گفتند این چه حرفی است که تو می زنی، اما حالا ببینید ما با چه مشکل بزرگی مواجهشدیم. اکنون در 120 کیلوگرم بشیر باباجان زاده هم شانس زیادی دارد که به نمایندهرژیم صهیونیستی بخورد. این مساله برای ما خطرناک است و اگر او هم به نماینده رژیمصهیونیستی بخورد بی شک باید کاروان مان را به تهران بازگردانیم، چرا که دیگرنمی ‌توانیم توجیه تازه ای برای این مساله داشته باشیم. واقعا من خیلی جاها دیگر زبانمقاصر است.”

در رقابتهای کشتی فرنگی و آزاد قهرمانی جهان، شش کشتی گیر برتر هر وزن جواز شرکت در مسابقات المپیک 2012 لندن را بدست می اورند و تا بازیهای لندن دو پیکار بین المللی دیگر این کشتی گیران را در هروزن تکمیل می کنند.

در حالی که این بار هم غیبت ورزشکاران ایرانی در برابر اسراییلی ها در عرصه بین المللی به دلیل پزشکی عنوان شده است، محمدرضا یزدانی خرم، رییس فدراسیون کشتی دیروز در رسانه های ایران اعلام کرد: “هرمشکلی را با جان و دل می‌پذیریم… رژیم اشغالگر قدس را هرگز به رسمیتنمی ‌شناسیم و تابع سیاست‌های نظام خواهیمبود.”

و عارف ربطی، دبیرکل فدراسیون کشتی  هم یک بار دیگر گفته است: “به مقام‌های فیلااعتراض می ‌کنیم.”