علی مطهری: احمدی نژاد کودک شده

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع مهندسی شده سپاه دردسرساز شد

برخلاف تبلیغات گسترده نهادهای امنیتی و نظامی وابسته به سپاه و بسیج درباره حضور ۲ میلیون زائر بسیجی در مقبره آیت الله خمینی، این مراسم با جمعیت محدودی برگزار شد. در این مراسم، در زمان سخنرانی سید حسن خمینی  برعلیه وی شعار داده شد و بر اساس گزارش خبرگزاری های وابسته به نهادهای امنیتی، در اولین صف نماز جمعه که قرار بود “باشکوه ترین نمازجمعه تاریخ” باشد، کار به درگیری فیزیکی کشید و سید حسن خمینی به گوش وزیر کشور”سیلی” زد. در همین حال، توهین به نوه آیت الله خمینی، نمایندگان اصولگرای مجلس را نیز به  واکنش واداشت و آنان از نقش احمدی نژاد در سازماندهی شعارها خبر دادند. میرحسین موسوی نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد که: “عربده جویی و هتاکی عده ای اندک در مراسم سالگرد رحلت  حضرت امام (ره) در مقابل تریبون سخنرانی نمی توانست بدون رضایت و مهندسی قبلی صورت بگیرد.”

بر اساس تصاویر موجود در سایت های خبری وابسته به افراطیون، جمعیت شرکت کننده در این مراسم  که قرار بود به ”حماسه ۱۴ خرداد” و “عظیم ترین نمازجمعه تاریخ اسلام”  تبدیل شود، بسیار محدود بود به گونه ای که سایت ها و خبرگزاری های وابسته به افراطیون و نیز سیمای جمهوری اسلامی هیچ تصویر هوایی از محل برگزاری این مراسم منتشر نکردند. 

در  مراسم ۱۴ خرداد، هواداران آیت الله خامنه ای و رئیس دولت مستقر که از شب قبل در جایگاه مقابل محل سخنرانی اسکان داده شده بودند، مانع از سخنرانی سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی شدند و وی نیز آنان را “عده ای محدود که مردم از آنها بیزارند” نامید.

سایت جوان آنلاین هم از درگیری میان سید حسن خمینی و مصطفی محمد نجار خبر داده و علت شعار ها در زمان سخنرانی وی را مربوط به این درگیری دانسته است.

جوان آنلاین که براساس سیاست اخیر سایت های حامی دولت، نام فامیل خمینی را برای نوه بنیانگذارجمهوری اسلامی به کار نمی برد، نوشته است: “پس از اتمام سخنان رئیس جمهور، درگیری لفظی شدیدی میان محمد علی انصاری و مصطفی محمد نجار در می گیرد که سید حسن مصطفوی نیز در این درگیری به نفع انصاری وارد ماجرا شده و به برخورد با نجار می پردازد. در همین حال اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که سید حسن مصطفوی حتی با نجار درگیری فیزیکی پیدا کرده و اخبار از نواختن سه سیلی به وزیر کشور و ضربه مشت وی به بینی محمد نجار حکایت دارد”.

مراسم ۱۴ خرداد در جایگاه سران نظام با حواشی دیگری نیز همراه بود که سایت “برنا نیوز” یکی از سایت های وابسته به خبرگزاری فارس، بخش هایی از آن را فاش کرده و در گزارشی از اعتراض حمید انصاری، دبیر ستاد برگزاری مراسم به متن طولانی سخنرانی از رو نوشته شده احمدی نژاد خبر داده است.

این سایت نزدیک به محافل امنیتی نوشته است: “هنگامی که محمود احمدی نژاد در حال سخنرانی بود، انصاری دبیر ستاد ارتحال امام وارد جایگاه شد و با کمی فاصله برای مدت کوتاهی کنار رئیس جمهور ایستاد. ایستادن انصاری کنار احمدی نژاد کاملا این تلقی را داشت که می خواهد با حضور خود به احمدی نژاد بفهماند که باید سخنان خود را کوتاه کند. در همین حال چند دقیقه بعد انصاری مجددا وارد جایگاه شد و این بار نزدیکتر به احمدی نژاد ایستاد تا جایی که احمدی نژاد خطاب به او گفت: ایستادن شما اینجا کار زشتی است، بفرمایید”.

در زمان سخنرانی نوه آیت الله خمینی هم نیروهای سازمان یافته حاضر در مراسم، در برابر جایگاه شروع به سردادن شعارهایی علیه رهبران جنبش سبز  کردند که پس از چند بار دعوت به سکوت، سرانجام سید حسن خمینی با بیان اینکه “سه صلوات را از همه نقاط حرم بفرستید” محدود بودن جمعیت افراطی حامی احمدی نژاد را به رخ کشید.

اما فارس، خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی در “گزارش تحلیلی” خود از سردادن شعارهای افراطیون در برابر جایگاه، این اقدام را “خودجوش” دانسته  و نوشته است: “دلیل چنین اعتراض فراگیری علیه آقای سید حسن، چیزی نیست جز نتیجه طبیعی عملکرد ایشان طی یک سال گذشته که موجب شده تا بدین گونه در مواجهه با او ظهور و بروز نماید”.

در مقابل، سایت عصر ایران، پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان مخالف احمدی نژاد در واکنش به ادعای “خودجوش” بودن شعارها بر علیه نوه آیت الله خمینی در یادداشتی با عنوان “آیا هتک حرمت حسن خمینی خود جوش بود؟” نوشت: “آنچه رخ داد، نه واکنشی فی البداهه نسبت به سخنان وی، که برنامه ای از پیش تعیین شده بود که با شعار گویی عده ای و تهییج عده ای دیگر شکل گرفت”.

گفتنی است سازمان بسیج مستضعفین که ماموریت جمع آوری و انتقال هواداران دولت به این مراسم را بر عهده داشت، پس از پایان مراسم اطلاعیه ای منتشر و از “حضور میلیونی مردم” قدردانی کرد، اما هیچ ارگان دیگری از “حضور با شکوه و میلیونی مردم” قدردانی نکرده است.

این اطلاعیه از سوی ارگان تحت فرماندهی محمدرضا نقدی صادر شده، آن هم در حالیکه منابع مطلع از درون سپاه خبر داده اندهدایت ورهبری اخلال در سخنرانی سید حسن خمینی  از دفتر نقدی هدایت می شده ومسئول مستقیم آن شخصی است به نام سرهنگ “در”. از ویژگی های این مقام نظامی وزن بسیار زیاد وی است به طوری که در سپاه معروف به فیروزابادی 2است.وی پیش از این دفتر امور زیربنایی را در ستاد کل نیروهای مسلح هدایت می کرد ولی با فرماندهی نقدی در بسیج به این نیرو منتقل شده است.

پیش از این محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج در گفت و گو با خبرگزاری امنیتی فارس مدعی شده بود که: “در صورت وجود امکانات سی میلیون نفر را برای برگزاری با شکوه ترین نماز جمعه تاریخ به تهران خواهیم آورد و پاسخ بی حرمتی ها به امام را در روز جمعه خواهیم داد”.

علی فضلی، فرمانده قرارگاه “شهید حسین فهمیده” هم که به نوشته جوان آنلاین، “مسئول برگزاری مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی” شده بود، در روزهای منتهی به ۱۴ خرداد از “حضور حماسی ۲ میلیون زائر در مرقد امام خمینی” خبر داده بود. حسین همدانی، فرمانده قرارگاه محمد رسول الله  نیز که سپاه تحت فرماندهی وی بیشترین نقش را در سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات برعهده داشت، پیشتر گفته بود: “امسال شکوه مراسم امام را مانند نهم دی و ۲۲ بهمن سال ۸۸ شاهد خواهیم بود به طوری تاکنون نزدیک به پنج میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند”.

 

واکنش به اهانت به نوه آیت الله خمینی

خبر درگیری فیزیکی سید حسن خمینی و وزیر کشور محمود احمدی نژاد که از سوی ارگان های خبری نزدیک به سپاه منتشر شده، و همچنین رفتار جمعیت محدود حامی دولت در زمان سخنرانی نوه آیت الله خمینی، با انتقادات گسترده ای از سوی نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی اصلاح طلب و محافظه کار مواجه شده تا جایی که علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس از “نقش احمدی نژاد در ممانعت از سخنرانی نوه امام” خبر داده است و برخی از نمایندگان نیز خواستار بازداشت سازمان دهندگان اهانت ها شده اند.

علی مطهری  در یادداشتی که در سایت خبری “تابناک” منتشر کرده، آورده است: “حادثه ممانعت از سخنرانی  سید حسن خمینی یک حادثه تلخ و البته یک حادثه از پیش طراحی شده بود که شخص رئیس جمهور در آن نقش اساسی داشت و می توان گفت از سنخ مناظره انتخاباتی ایشان بود که زمینه فتنه را فراهم کرد.”
وی افزوده است: “احمدی نژاد مانند کودک یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می کند مورد تشویق قرار می گیرد. من درصدد دفاع از مواضع آقای سید حسن خمینی نیستم اما آیا اگر کسی به نحوه مدیریت بحران اخیر انتقاد داشت باید از صحنه انقلاب حذف شود و نباید حق اظهار نظر داشته باشد؟ شاید سید حسن دیروز می خواست انتقاداتی به موسوی و کروبی وارد کند. پس ابتدا حرف او را گوش کنیم، اگر قبول نداشتیم اعتراض کنیم و شعار بدهیم، نه اینکه از چند روز قبل تصمیم بر این باشد که به او اجازه سخن گفتن ندهیم”.
او همچنین بدون اشاره به نام آیت الله خامنه ای گفته است: “آقایانی که اصرار بر شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟ در روزی که باید از وحدت سخن رانده می شد، پروژه تفرقه اجرا شد و این به صلاح کشور نبود”.

به گزارش کلمه، آیت الله بیات زنجانی نیز با انتشار نامه ای خطاب به سید حسن خمینی، درباره حوادث ۱۴ خرداد نوشت: “بسیار متأسفم که در سالروز وفات جانسوز امام خمینی شاهد هتک حرمت یادگار آن پیر فرزانه از سوی عده‌ای محدود و سازمان یافته بودیم که تداعی‌گر تندروی‌های افراطیونی بود که در صدر اسلام شعار حسبنا کتاب الله سر می‌دادند. این واقعه در امتداد همان خطی است که بارها گفته‌ایم می‌کوشد با تمسک به نام امام و مصالح جمهوری اسلامی، از امام و یاران امام انتقام بگیرد. هادیان واقعۀ امروز حرم امام خمینی و همین‌طور کسانی که در برابر این ماجرا سکوت می‌کنند، غافلند از اینکه این آتشی است که اگر آب بر آن نپاشند، شعله‌های مُفرط آن به زودی دامان خود آنان را هم خواهد گرفت و تر و خشک را با هم خواهد سوزاند”.

پارلمان نیوز نیز از انتقادات نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس از جمله محمد علی خباز،  محمدرضا تابش و داریوش قنبری خبر داده و به نقل از این نمایندگان خواستار بازداشت سازمان دهندگان به اهانت های روز جمعه شده است.