جلوگیری از اخلال شبکه های اجتماعی در انتخابات

نویسنده
نازنین کامدار

» موضع دولت و سپاه

یک هفته پس از بازداشت ۵ تن از کاربران شبکه های اجتماعی به اتهام توهین به مسئولان و تلاش برای سازماندهی یک تجمع، که محسنی اژه ای هفته پیش خبر آن را داده بود، حالا وزیر مخابرات اعلام کرده که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در حال “رصد” فعالیت های کاربران شبکه های اجتماعی هستند.

همزمان، پلیس نیز فهرستی از “آسیب”های شبکه های اجتماعی را در سایت رسمی اش منتشر کرده و “توسعه مشارکت های اجتماعی” را از موارد این آسیب ها دانسته است.

بنا به گزارش سایت های خبری، محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی دیروز گفته است: “برای شبکه‌هایی که از محتوا یا استیکرهایی در قالب توهین به مقامات کشور استفاده کرده و یا نسبت به ترویج مسائل غیراخلاقی مبادرت می‌کنند بر اساس قانون محدودیت اعمال می‌کنیم. سیاست ما برخورد با عواملی است که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نظارت کاملی بر تمام شبکه‌های اجتماعی دارد. علاوه بر این سازمان، دستگاه‌های مرتبط دیگر نیز محتویات این شبکه‌ها را از نظر امنیتی رصد می‌کنند”.

او افزوده است: “با منتشرکنندگان محتواهای خلاف اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی یا مباحثی که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند، برخورد می‌شود. بارها اعلام کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی که سالم هستند و طبق مقررات کشور عمل می‌کنند، محدودیت فعالیت نخواهند داشت. تا زمانی که شبکه‌ای درست فعالیت می‌کند و به دنبال ترویج محتواهای نامناسب نیست محدودیتی اعمال نخواهد شد، اما در غیر این صورت طبق قانون برخورد شده و موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسیدگی خواهد شد”.

همزمان، سردار غلامرضا جلالی رئیس قرارگاه پدافند غیر عامل سپاه پاسداران نیز از بسیج نیروها و امکانات این تشکیلات برای رصد شبکه های اجتماعی خبر داده است.

او گفته است: “دشمنان در حوادث کوچکی مانند مهاباد که حادثه ای شخصی بود، چنان در فضاهای سایبری و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به اغراق و بزرگنمایی دست زدند که لازم است با بسیج همه امکانات نسبت به پایش و رصد شبکه های اجتماعی بپردازیم”.

او افزوده است: “محتمل ترین تهدید در انتخابات آینده مداخله در فضای مجازی است لذا باید قرارگاه های سایبری نسبت به پایش فضاهای مجازی اقدام کنند”.

علاوه بر وی، پایگاه اینترنتی نیروی انتظامی نیز بر لزوم رصد شبکه های اجتماعی تاکید کرده و از سه راهکار برای مقابله با آن سخن گفته است: “ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی سالم و مفید برای مبارزه با شبکه های اجتماعی مخرب؛ آموزش و فرهنگ سازی؛ نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای جوامع مجازی و برنامه ریزی برای آینده”.

تشدید برخوردها با شبکه های مجازی درحالی در دستور کار نهادهای مختلف امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته که هفته گذشته، غلامحسین محسنی اژه ای در دیدار هفتگی خود با رسانه ها از بازداشت ۵ شهروند به دلیل توهین به مقامات حکومت در شبکه های مجازی خبر داد.

او گفته بود: “فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی رصد می‌شود. چند نفر از کسانی که مرتبا در شبکه‌های مجازی اقدامات ضد امنیتی و فراخوان‌های غیرقانونی صادر می کردند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده اند. در بازجویی های اولیه دستگیرشدگان اعلام کرده اند یک انگیزه ضد امنیتی و ضد انقلابی داشتند. انگیزه اصلی دستگیرشدگان و ارتباطات آنها در حال بررسی است. هم اکنون ۵ نفر در استان های تهران و کرمان و در مرحله اول بازداشت ها دستگیر و بازداشت شده اند و اعتراف کردند که از طریق شبکه های مجازی اجتماعی اقدام به ترویج فساد و فحشا می کردند. امکان تقلیل یا افزایش تعداد بازداشت‌ شدگان در این پرونده همچنان وجود دارد و تحقیقات تکمیلی درباره افراد بازداشت شده و شبکه های پیچیده ای که با این افراد در ارتباط بودند، همچنان ادامه دارد”.

گفتنی ست، دولت حسن روحانی از زمان روی کار آمدن تاکنون در برابر اصرار اصولگرایان به فیلتر تمامی شبکه های اجتماعی، بر ضرورت “فیلترینگ هوشمند” تاکید کرده بود. حال اما به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس و احتمال بالاگرفتن انتقادات مردمی در شبکه های اجتماعی، کار از فیلترینگ هوشمند هم گذشته است.