اصلاح طلبان در شورای شهر هم جایی ندارند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» با تایید ردصلاحیت‌های گسترده

هیات‌های نظارت استان‌ها هم با هیات‌های اجرایی انتخابات شوراهای شهر و روستا هم‌نظر بودند و اولی به عنوان نهاد منتخب مجلس و دومی به عنوان نهاد برگزیده دولت، اصلاح‌طلبان را صاحب صلاحیت برای شرکت در انتخابات پیش رو ندانستند. حالا اصلاح‌طلبان همزمان با معمای چگونگی مواجه شدن با انتخابات ریاست‌جمهوری، برای انتخابات شورای شهر هم وضعیتی مشابه دارند: شکایت به هیات‌های عالی نظارت. اما احتمالا باید پرونده حضورشان را مختومه دانست، چرا که حتی برای انتخاباتی مانند انتخابات نظام پزشکی هم مجوز ورود پیدا نکردند و کاندیدایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم رد صلاحیت شده است.

 

دیگر زمانی نمانده است

محسن هاشمی، معصومه ابتکار، مرتضی حاجی، ولی‌الله شجاع پوریان، محمود علیزاد‌ه طباطبایی، فریدون عموزاد‌ه خلیلی، احمد‌ د‌نیامالی، مسعود سلطانی‌فر و علی صالح‌آباد‌ی‌ به همراه ده‌ها نام دیگر همگی ردصلاحیت شده اند و تقریبا همه با یک دلیل مشترک: “عدم التزام عملی به اسلام و پایبندی به ولایت‌فقیه ؛عدم وفاداری به قانون اساسی”.

اصلاح‌طلبان تهران و سایر شهرستان‌ها که برای انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا ثبت‌نام کرده بودند در مرحله اول توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. بعد نوبت به هیات‌های نظارت رسید که تعداد بیشتری از آنان را از گردونه رقابت خارج کند؛ اقدامی که تا پیش از این سابقه نداشت و این هیات‌ها راسا رد صلاحیت نمی‌کردند. اما در همان روزهایی که شورای نگهبان درگیر بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود، دبیر این شورا از انتخابات شورای شهر هم نگران بود و به عتاب گفته بود: “ نظارت بر صلاحیت اعضای شوراها نزدیک به صفر است.”

اما هیات‌های نظارت نشان دادند که جایی برای نگرانی وجود ندارد و نمایندگان مجلس با برگزیدگان دولت و همچنین شورای نگهبان در راه ندادن به اصلاح‌طلبان همدل و هم‌نظرند.

به این ترتیب شکایت ردصلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب هم به جایی نرسید و هنگامی که رقبایشان مشغول کارهای ستادی بودند آنها حتی برای دریافت پاسخ رد شدن اعتراضشان از فرمانداری‌ها بی‌احترامی می‌دیدند. روزنامه شرق روز یکشنبه گزارش داد که اعلام نتیجه اعتراض‌ها به ساعات پایانی آخرین مهلت برای اعتراض نهایی به هیات نظارت مرکزی به درازا انجامید؛ اتفاقی که برخی داوطلبان اصلاح‌طلب از آن به عنوان بازی زمان یاد می‌کنند؛ بازی زمانی که مهلت اعتراض را از این داوطلبان می‌گیرد. مراجعات داوطلبان اصلاح‌طلب تا ظهر روز شنبه به فرمانداری برای مطلع‌شدن از نتیجه اعتراضشان بی‌جواب ماند و حتی آنها اجازه ورود به فرمانداری را نیافتند. از فرمانداری به آنها گفته شد که جواب اعتراض به در منزل ارسال می‌شود اما جمشیدی، از دفتر سیاسی فرمانداری به شرق گفت داوطلبانی که اعتراض کرده‌اند باید برای گرفتن نتیجه اعتراضشان به فرمانداری مراجعه کنند. اما چند ساعت بعد و حدود ساعت 17 با آنها تماس گرفته شد تا برای گرفتن جواب اعتراض خود مراجعه کنند. در حالی که آنها تنها تا ساعت 19 دیروز و پیش از 9صبح امروز مهلت اعتراض داشتند.

به این ترتیب اصلاح‌طلبان عملا شانسی برای بازگشت به رقابت ندارند. همان طور که محسن هاشمی هم از تردید خود برای اعتراض مجدد خبر داده است و به بهار گفته: “د‌ر این مد‌ت 10 روز کاری نمی‌توان کرد‌ نه پوستری می‌توان چاپ کرد‌ و نه تبلیغاتی انجام د‌اد‌.”

 

اصلاح‌طلبان هنوز امیدوارند

“صلاحیت هزار و 520 نفر در شهر تهران توسط هیات اجرایی و نظارت تایید شده بود و صلاحیت 89 نفر دیگر نیز توسط هیات عالی اجرایی انتخابات استان تایید شده است تا در مجموع برای شهر تهران هزار و 609 نفر با یکدیگر رقابت کنند.” این آمار را حسین طلا، رییس هیات عالی نظارت استان تهران اعلام کرده و به این ترتیب مشخص می‌شود سهم اصلاح‌طلبان از این یک هزار و 609 کاندیدا حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نخواهد رسید.

محسن رهامی، رییس ستاد‌ اصلاح‌طلبان د‌ر انتخابات شوراها،در هفته‌های اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از اعتراض اصلاح‌طلبان و امید آنها برای تغییر این رویه صحبت کرده است. او البته هنوز هم امیدوار است و می‌گوید: “نامزد‌های معروف ما همه د‌وباره رد‌ شد‌ند‌. این افراد د‌وره‌های متعد‌د‌ نمایند‌ه و معاون وزیر بود‌ند‌. رد‌‌صلاحیت این افراد‌ مطابق قانون نبود‌ه و هیچ‌یک از آن‌ها سابقه محکومیت سیاسی، عضویت د‌ر گروه‌های غیرقانونی و معاند‌ و سابقه جرایم علیه امنیت کشور ند‌اشتند‌ و د‌ر واقع برخورد‌ با اصلاح‌طلبان د‌ر هیات‌های اجرایی بیشتر ناشی از گرایش‌های سیاسی و به شکلی تسویه‌حساب سیاسی بود‌ه است. تنها مجرایی که باقیماند‌ه شکایت به هیات‌های عالی نظارت است امید‌واریم، د‌ر روزهای باقیماند‌ه به شکایت د‌وباره نامزد‌ها رسید‌گی کنند‌ و این خطای بزرگ را جبران کنند‌.”

رهامی ترجیح می‌دهد هنوز برای اظهارنظر در مورد حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر صبر کند و منتظر آخرین مرجع تصمیم‌گیرنده باشد. اما فرج کمیجانی، د‌بیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخابات شوراهای جبهه اصلاحات به روزنامه بهار توضیح می‌دهد: “ اگر افراد‌ سر فهرستمان تایید‌ شوند‌، یعنی بتوانیم فهرستی بد‌هیم که مشخص کند‌ فهرست اصلاح‌طلبان است د‌ر انتخابات شرکت می‌کنیم اما اگر این‌طور نباشد‌ شاید‌ مجبور شویم اعلام کنیم که د‌ست‌کم د‌ر انتخابات تهران حضور نخواهیم د‌اشت، اما د‌ر این زمینه هنوز تصمیم قطعی نگرفتیم.”

 

همه هستند به جز اصلاح‌طلبان

اصولگرایان یک بار با پیروزی در انتخابات شورای شهر سوم تهران، احمدی‌نژاد را به شهرداری تهران رساندند و بعد او را به ریاست‌جمهوری فرستادند. حالا هم محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران یک کاندیدای پرشانس در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. پس طبیعی است که این طیف سیاسی انتخابات شورای شهر را جدی بگیرند. البته آنها دچار اختلافات شدیدی با یکدیگر شده اند و مانند دوره پیش متحد نیستند،هر چند به نظر می‌رسد حذف اصلاح‌طلبان لااقل خیالشان را کمی راحت‌تر کرده باشد.

نزدیکان شهردار تهران، اکثریت اعضای فعلی شورای شهر (آبادگران سابق) و حامیان دولت کوچکترین مشکلی در مورد ردصلاحیت‌ها نداشته‌ و حتی کارهای ستادی و تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند. کورسوی امید اصلاح‌طلبان هم تا نیمه خرداد روشن است. بعد از آن اگر تغییری صورت بگیرد، فرصت این را خواهند داشت که در فرصتی نابرابر سریعا دست به کار تبلیغات شوند و پا به عرصه رقابت بگذارند.

  کاندیدای رد صلاحیت شده سمت و عنوان واکنش به رد صلاحیت

سمت و عنوان محسن هاشمی مدیر عامل سابق متروی تهران دلیل رد صلاحیتم را از مسوولانش بپرسید نه من – معلوم نیست اعتراض کنم یا نه

مدیر عامل سابق متروی تهران معصومه ابتکار عضو فعلی شورا و رییس سابق سازمان محیط زیست تصمیم برای اعتراض مجدد

عضو فعلی شورا و رییس سابق سازمان محیط زیست فاطمه راکعی نماینده دور ششم مجلس مجددا اعتراض خواهم کرد چراکه این دلایلی که به بهانه آن من را رد‌صلاحیت کردند تهمت است و قابل پیگیری و شکایت. ما کوتاه نمی‌آییم.

نماینده دور ششم مجلس علی ربیعی مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی تصمیم برای اعتراض مجدد

مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی مسعود سلطانی‌فر استاندار و معاون استاندار در 6 استان در دولت‌های هاشمی و خاتمی معلوم نیست اعتراض کنم چون فایده‌ای ندارد

استاندار و معاون استاندار در 6 استان در دولت‌های هاشمی و خاتمی فریدون عموزاده خلیلی فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار تصمیم برای اعتراض مجدد

فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار افشین علا شاعر و ترانه‌سرا در خارج به ما انگ درباری‌بودن می‌زنند و در داخل به دلیل التزام‌نداشتن به ولایت‌فقیه ردصلاحیت می‌شوم - مجددا شکایت می‌کنم

شاعر و ترانه‌سرا