قا ب ♦ چهارفصل

نویسنده
شهلا گروسی

اعتراض هاروی کورتزمن کارتونیست به پایین بودن دستمزدش در سال 1952 باعث شد تا مجله ای به نام ‏Mad‏ متولد ‏شود. اما مجله ای که ابتدا قرار بود راه حلی برای بالا رفتن دستمزد کورتزمن باشد در کوتاه مدتی به نشریه ای جریان ‏ساز تبدیل شد و گرایشی عمیق برای حرکت بر خلاف جریان فرهنگی غالب در میانه سده بیستم آمریکا به راه انداخت…‏

harvi1.jpg


‎ ‎هاروی کورتزمن، بنیانگذار ‏Mad ‎

زمانی نیویورک تایمز “هاروی کورتزمن” کارتونیست و طنزپرداز معروف را یکی از “تأثیرگذارترین چهره های پس ‏از جنگ جهانی دوم در آمریکا” خواند، این اعتبار را کورتزمن، بی شک مدیون موج مهمی است که با نشریه ‏Mad‏ در ‏طنز و کارتون دهه پنجاه آمریکا به راه انداخت. ‏Mad‏ نمایشگر گرایشی عمیق برای حرکت بر خلاف جریان فرهنگی ‏غالب در میانه سده بیستم آمریکا بود و هاروی کورتزمن، بنیانگذار و اولین سکاندار آن.‏

‏”هاروی کورتزمن” سوم اکتبر 1924 در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. در کودکی اولین کامیک خود را با عنوان ‏‏”ایکی و میکی” با گچ بر روی پیاده روی خیابان منقوش کرد و استعداد فراوان خود را در طراحی کامیک به نمایش ‏گذاشت. در 1939 هاروی پانزده ساله جایزه یک دلاری مسابقه “تیپ تاپ کامیکس” را برد، هر چند مبلغ جایزه چیز ‏دندان‎ ‎گیری نبود اما باعث شد تا اولین اثر هاروی منتشر شود. به زودی هاروی جذب صنعت کامیک شد، معتبر ترین ‏کار او در سال های آغازین، مجموعه کامیک های یک صفحه ای با عنوان “هی، ببین!” بود. کمی بعد او توانست ‏جایگاهی به عنوان ویراستار کامیک های جنگی “نبرد خط اول” و “قصه های دو مُشتی” در کمپانی “ای.سی کامیکس” ‏بیل گینس، به دست آورد. کورتزمن آن زمان با طراحی های پر جزئیات و ترکیب بندی های شلوغ و البته برخورد ‏مستبدانه اش با طراحانی که بر روی داستان های اش کار می کردند معروف بود چرا که به آنها اجازه خودنمایی و ‏تخطی از دستورات اش را نمی داد. علیرغم (شاید هم به خاطر) این سختگیری ها، آثار اوایل دهه پنجاه او در زمره ‏بهترین های این رسانه ارزیابی شده اند.‏

تولد مجله ‏Mad‏ را باید مدیون اعتراض کورتزمن نسبت به دستمزدش در “ای.سی کامیکس” دانست. سال 1952 ‏هاروی کورتزمن از پایین بودن دستمزدش در مقایسه با “ال فلدستاین”- دیگر ویراستار شرکت- به “بیل گینس” شکایت ‏می برد و جواب می شنود که دلیل این تفاوت، تعداد عناوین بیشتری است که فلدستاین تولید می کند. قرار می شود تا در ‏ازای انتشار یک نشریه تمام طنز، دستمزد کورتزمن به شکل قابل توجهی بالا برود. حاصل، چیزی نیست به جز مجله ‏Mad‏ .‏

harvi2.jpg


در واقع، سبک ویرانگر و تند و تیز مجله ‏Mad‏ را در هجو جریانات سیاسی- اجتماعی، اخلاقیات طبقه متوسط و ‏تولیدات فرهنگی رایج، خصوصاً فیلم های هالیوودی که تا به امروز ادامه یافته، باید مدیون ذائقه و نگاه خاص کورتزمن ‏دانست، هر چند که دوران سردبیری او در این نشریه چهار سال بیشتر به درازا نکشید. سال 1955 به دنبال رکودی در ‏صنعت کامیک، نشریه معتبر “پیجنت”موقعیت شغلی خوبی به کورتزمن پیشنهاد کرد اما بیل گینس، با وعده تبدیل ‏Mad‏ از کامیک ده سنتی معمولی به یک مجله بیست و پنج سنتی، او را در کمپانی خود نگه داشت. هر چند حضور او ‏در این منصب چند شماره بیشتر ادامه نیافت اما همین زمان کافی بود تا او “آلفرد. ای .نیومن” کاراکتر و علامت ‏مشخصه معروف مجله ‏Mad‏ را طراحی و تثبیت کند، همان پسر دهن گشاد و کک مکی با جای خالی دندان جلویی که ‏روی جلد شماره های این مجله را تا به امروز مزین کرده است.‏

‏ در آوریل 1956، در شرایطی که اکثر تولیدات ای.سی به خاطر بحران مالی متوقف شده اما ‏Mad‏ همچنان فروشی ‏موفق داشت،”کورتزمن” تقاضای 51 درصد از سود نشریه را کرد که این بار گینس در یک قدرتنمایی جانانه، ضمن ‏رد این پیشنهاد، “فلدستاین” را به جای او در مقام سردبیری ‏Mad‏ گماشت. این تغییرات مجادلات فراوانی میان ‏کارشناسان و علاقمندان به وجود آورد که تا امروز ادامه داشته است. عده ای بهترین دوران ‏Mad‏ را چهار سال ‏سکانداری کورتزمن می دانند که سنت شوخی های نشریه را پی ریزی کرد و هویت آن را شکل داد، این گروه معتقد اند ‏که پس از آن ‏Mad‏ جادوی خود را از دست داد و جز تکرار فرمول های کورتزمن کار دیگری نکرد، در مقابل عده ای ‏دیگر باور دارند که روش های ثابت کورتزمن اگر ابقا هم می شد کم کم رو به کهنگی می گذاشتند و برکناری زود ‏هنگام او تنها باعث شد که طرفدارانش رو به خیال پردازی آورند و به یک ‏Mad‏ آرمانی فکر کنند که شاید با حضور ‏کورتزمن تحقق می یافت.‏

harvi3.jpg


البته با مقایسه سابقه هنری و کاری فلدستاین و کورتزمن به سادگی می توانیم حکم به نبوغ و برتری کورتزمن دهیم اما ‏نمی توان انکار کرد که مجله ‏Mad‏ دوره های بسیار درخشانی را با سردبیری فلدستاین گذراند. در دعوای مالی و کاری ‏میان کورتزمن و گینس، ناظران اغلب نقش داود را به کورتزمن و گولیات را به گینس داده اند اما باز نمی توان این ‏نکته را فراموش کرد که در دهه پنجاه، شاید هیچ ناشر دیگر به جز گینس، جسارت انتشار مجله نوآوری مثل ‏Mad‏ را ‏به خود نمی داد.‏

سال 1957 کورتزمن برای مدتی مجله “ترامپ” را که نسخه بسیار لوکس و تجملاتی ‏Mad‏ بود برای “هیو هفنر” –‏مدیر معروف پلی بوی- منتشر کرد اما این نشریه به خاطر هزینه های بالا پس از دو شماره متوقف شد. کمی بعد او با ‏مشارکت تعدادی از دوستان و همکاران سابق چون ویل الدر، جک دیویس و ال جافی نشریه “هامباگ” را منتشر ‏ساخت. با تمام تلاشی که این گروه حرفه به خرج دادند “هامباگ” نتوانست از پس مشکلات مالی و بازاریابی بر آید و ‏پس از یازده شماره تعطیل شد. پس از توقف “هامباگ”، کورتزمن به صورت آزاد با نشریات متنوعی همکاری کرد از ‏جمله “پلی بوی”، “اسکویر”، “د ساتردی ایونینگ پست”، “تی وی گاید” و البته “پیجنت” که همچنان بر پیشنهاد کاری ‏اش از سال 1955 وفادار مانده بود. ‏

از سال 1962 کورتزمن سکان هدایت نشریه “هلپ!” را برای انتشارات معروف وارن در دست گرفت که این مقام را ‏تا 1962 در اختیار داشت، با این که “هلپ!” متکی به عکاسی بود تا طراحی و کارتون، بسیاری از هنرمندان، ‏نویسندگان و کارتونیست های جنبش آتی کامیک های زیرزمینی مانند “رابرت کرامب”، “گیلبرت شلتون”، “جی لینچ” ‏و “اسکیپ ویلیامسون” کار خود را برای اولین بار از این نشریه با حمایت کورتزمن آغاز کردند.‏

harvi4.jpg


واقعیت این است که بعد از جدایی از ‏Mad‏ ، کورتزمن هرگز نتوانست مجله ای با موفقیت و در حد و اندازه های آن، ‏منتشر کند و سابقه کاری اش همواره زیر سایه سترگ ‏Mad‏ باقی ماند چرا که این نشریه، دیگر خارج از اراده ‏بنیانگذاران اش به یک “کالت” در فرهنگ عام آمریکایی ها تبدیل شده بود.با این وجود کارنامه کاری کورتزمن جدای ‏از ‏Mad‏ متنوع و درخشان است. از خلق کاراکتر کامیک هجو آلود “آنی فانی کوچولو” در “پلی بوی” تا همکاری در ‏فیلم انیمیشن “مهمانی هیولای دیوانه” و تهیه انیمیشن های کوتاه برای مجموعه تلویزیونی محبوب “خیابان سسامی” در ‏سال 1972.‏

چند سال پیش از مرگ، “هاروی کورتزمن” به ‏Mad‏ بازگشت تا حضور کوتاهی همراه با همکار قدیمی خود “ویل ‏الدر” در چند صفحه نشریه داشته باشد. صفحات این دو با استفاده از حروف اختصاری نام شان ‏WEHK‏ خوانده می ‏شد. 21 فوریه 1993 “کورتزمن” درگذشت، 14 سال بعد، از آثار او در نمایشگاه “استادان کامیک امریکایی” در کنار ‏‏”ویل ایزنر”، “جک کربی”، “رابرت کرامب” و “گری پنتر” در موزه یهودیان منهتن تجلیل کردند. از 1988هر سال ‏جایزه ای به نام “هاروی” به یاد و نام این هنرمند به بهترین پدیدآورندگان کامیک ها داده می شود. ‏