معاون مطبوعاتی وزیر: قانون نمی شناسم!

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» وزیر ارشاد قانونی عمل کرده ایم

محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی نژاد، دیروز برای دومین بار طی هفته گذشته به دفاع از عملکرد معاون مطبوعاتی خود در برخورد گسترده با مطبوعات مستقل و منتقد پرداخت و با اشاره به علت برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات مستقل و اصلاح طلب، مدعی شدکه “وزارت ارشاد نمی خواهد در کشور تک صدایی وجود داشته باشد”!

این ادعای وزیر ارشاد در حالی مطرح شد که هیات نظارت بر مطبوعات در تازه ترین برخوردها با مطبوعات در جلسه روز هفتم اسفندماه جاری به شانزده نشریه و همچنین روزنامه “بهار” تذکر داده بود؛ تنها دو روز بعد از این نیز، وزیر ارشاد و محمد علی رامین، معاون مطبوعاتیش در جلسه ای با فراکسیون اقلیت مجلس در مقابل انتقادهای صریح اعضای اقلیت مجلس مبنی بر برخورد های افراطی با مطبوعات طی ماه های اخیر، به دفاع از یکدیگر پرداختند.

 

مخالفت وزیر با تک صدایی!

به گزارش سایت کلمه حسینی که در دیدار با جمعی از اهالی فرهنگ و هنر استان هرمزگان سخن می گفت، ضمن دفاع از عملکرد خود در این وزارت و اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده برای پیشبرد برنامه های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، عدم همراهی بسیاری از هنرمندان در جشنواره و سایر برنامه های هنری و فرهنگی دولتی را مهم ندانست و گفت: نیروهای متعهد و همراه وجود دارند و جمهوری اسلامی از توسعه فرهنگ و هنر باز نخواهد ماند.

حسینی در ادامه به وضعیت مطبوعات طی ماه های اخیر پرداخت و علت تذکرات پی در پی و توقیف های گسترده را چنین دانست:بین طنز و هجو تفاوت وجود دارد و مسلما با روزنامه‌ای که ۳۵ تا ۳۶ بار اخطار گرفته است و روزانه در یک ستون به اسم طنز، همه‌چیز را به استهزا می‌گیرد، برخورد صورت می‌گیرد.

 

به گزارش کلمه او در عین حال با این ادعا که وزارت ارشاد نمی خواهد در کشور تک صدایی وجود داشته باشد اضافه کرد: باید در فضای جامعه نقد وجود داشته باشد و مسؤولین نیز باید سعه صدر داشته باشند. با اصل تضارب افکار و اندیشه، هیچ‌کس مخالفتی ندارد؛ بلکه با افترا و کذب و جعل مخالف هستیم.

وزیر ارشاد در حالی این موارد را در تشریح برخوردهای صورت گرفته از سوی معاون خود با مطبوعات، مطرح کرده که طی چند ماه گذشته به شکل کم سابقه ای شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های منتقد و مستقل در کشور با  برخورد حذفی روبرو بوده وبسیاری از مطبوعات به علت انعکاس حوادث بعد از انتخابات توقیف شده اند.

 

سیاست یک بام و دو هوای رامین

ادعاهای وزیر ارشاد در دفاع از عملکرد این وزارتخانه و عملکرد معاون مطبوعاتی خود تنها به دیروز ختم نمی شود. محمد حسنی و محمد علی رامین چهار روز قبل از این نیز در دفاع از عملکرد خود در عرصه مطبوعات، طی جلسه ای مشترک با اعضای فراکسیون اقلیت اصلاح طلب مجلس به دفاع از یکدیگر پرداختند و پاسخ آنها به پرسش های اعضای این اقلیت به نوشته سایت خبری پارلمان نیوز، قانع کننده نبود و این جلسه بدون نتیجه پایان گرفت؛ جلسه ای که فراکسیون اقلیت مجلس اعلام کرده بود اگر به نتیجه نرسد موجب استیضاح وزیر ارشاد خواهد شد.

پارلمان نیوز به نقل از داریوش قنبری، سخنگوی اقلیت مجلس در خصوص این جلسه نوشته: نمایندگان اقلیت اصلاح طلب در دیدار با وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتیش، نسبت به فضای نامناسب ایجاد شده برای رسانه های منتقد و اصلاح طلب و فعالیت رسانه ای آنها اعتراض کردند و به انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد پرداختند… نمایندگان اصلاح طلب اقلیت مجلس از سیاسیت یک بام و دو هوای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در برخورد با مطبوعات شکایت کردند؛ سیاستی که به برخی از رسانه های حامی دولت چنان مصونیتی داده که فراتر از قانون علیه دیگران مطلب نوشته و یا اتهام زنی کنند، اما رسانه ها و مطبوعات اصلاح طلب به راحتی توقیف و لغو امتیاز شوند.

به نوشته پارلمان نیوز در جلسه چالشی نمایندگان اقلیت مجلس با وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی او، نمایندگان مجلس با یادآوری وعده هایی که وزیر ارشاد هنگام جلب رضایت نمایندگان مجلس برای گرفتن رای اعتماد داده بود، گفتند: وزیر ارشاد به وعده‌ها و قول‌هایی که در زمان کسب رای اعتماد به فراکسیون درباره آزادی مطبوعات داد عمل نکرده و فضا و عرصه برای رسانه‌ها و مطبوعات در دوران وزارت ایشان به شدت تنگ‌تر شد. انتظار در زمان رای اعتماد به ایشان این بود که فضا را برای مطبوعات و رسانه‌ها بهتر کنند نه اینکه بدتر از دوره قبل شود.

در همین جلسه نمایندگان اقلیت با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در حوزه هایی مثل سینما عملکرد امیدوار کننده ای داشته، عملکرد رامین در برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات را فراقانونی دانسته و تصریح کردنده بودند رفتارهای رامین با مطبوعات اصلاح طلب دو گانه و کاملا غیر قانونی بوده است.

اما در مقابل این انتقادها و شکایات نمایندگان اصلاح طلب، ابتدا وزیر ارشاد با دفاع از رامین و هیات نظارت بر مطبوعات، ادعا کرده بود که وزارت ارشاد در این خصوص با توجه به قانون حرکت کرده و اگر برخوردی با مطبوعات بوده در چهار چوب قانون صورت گرفته است. پیش از این نیز محمد علی رامین در ادعایی مشابه و با این استدلال که او “قانون شناس نیست، اما مجری قانون است” برخوردهای خود با مطبوعات را قانونی خوانده بود.

 

قیاس دو معاون ارشاد و بیان یک انتقاد

عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تا کنون علاوه بر آنکه واکنش های صریح اصلاح طلبان مجلس و جامعه مطبوعاتی مستقل و منتقد را در پی داشته، این اواخر باعث واکنش منفی برخی از منابع خبری اصولگرا هم شده است. در همین خصوص روز گذشته نیز سایت فردا، نزدیک به محمدباقر قالیباف شهردار تهران با انتشار گزارشی، عملکرد دو معاون سینمایی و مطبوعاتی وزارت ارشاد را باهم مقایسه کرد و نوشت:به همان سرعت که معاونت سینمایی وزارت ارشاد فیلم های توقیف شده را رفع می کرد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مشغول توقیف مطبوعات بود. معاونت سینمایی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گویی دو جزیره جدای از همدیگر هستند که یک اصول و چارچوب کلی بر آنها حاکم نیست.

این منبع خبری در ادامه با اشاره به عملکرد چند ماهه اخیر دولت، از سیاست متفاوت دولت و وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و سیاست نوشته است: گمانه سیاست متفاوت دولت و وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و سیاست، تقویت می شود. یکی روبه فراخی وبسط دارد و دیگری رو به محدودیت.

این گزارش با نگاهی به تلاش جواد شمقدری معاونی سینمایی وزارت ارشاد برای رفع توقیف از برخی از فیلم های توقیف شده از همان آغاز شروع بکار در پست جدیدش، از سرعت عمل رامین در توقیف مطبوعات در چند ماهه اخیر انتقاد کرده و نوشته است: به همان سرعت که معاونت سینمایی وزارت ارشاد فیلم های توقیف شده را رفع می کرد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شاهد توقیف مطبوعات بود. اولین روزهای ورود محمد علی رامین به سمت جدید خود همزمان شد با توقیف روزنامه سرمایه. روند توقیف مطبوعات ادامه یافت تا اینکه گریبان، اندیشه نو، حیات نو، ایراندخت و اعتماد را هم گرفت.علاوه بر توقیف مطبوعات، آنچه در دوره جدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با مسئولیت رامین که دبیر هیات تظارت بر مطبوعات هم هست، نمود دارد، تذکرهای متعدد به روزنامه ها و نشریات است.

گزارش سایت خبری فردا، با برشمردن موارد متعددی از توقیف ها، لغو امتیازها و تذکرات جمعی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در پایان می افزاید: «تذکر همگانی» عنوانی است که در همین اواخر باب شده و اشاره دارد به تذکرات متعددی که معاونت مطبوعاتی به صورت جمعی به روزنامه ها می دهد. هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه ۱۷ اسفندماه خود هم موضوع تخلفات مطبوعات عامه‌پسند را مورد بررسی قرار داد و به ۱۶ نشریه و یک روزنامه[بهار]تذکر داد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکنون در به پاسخ به اعتراض منتقدان به برخوردهای دو گانه و غیر قانونی وی با مطبوعات، به کلی گویی پرداخته و با این ادعا که تمام توقیف ها، لغو امتیازها و تذکرات جمعی در چهار چوب قانون بوده است، بخشی از عملکرد خود را در جهت تلطیف فضای بوجود آمده بعد از انتخابات و تلاش برای تغییر و کنترل قانون نظارت بر مطبوعات قلمداد کرده است.