سفر برنز برای نجات گفتگوها

نویسنده
رویترز

» گزارش رویترز از مذاکرات ایران و آمریکا

تصمیم ایالات متحده برای و دیدار مستقیم با هیات ایرانی در جریان سفر به ژنو حکایت از تمایل ایالات متحده برای پایان بخشیدن به بن بست هسته ای موجود در مذاکرات دارد.

یک مقام ارشد ایالات متحده به رویترز گفته است: “به باور ما برای آزمایش جدی این موضوع که آیا می توانیم به راه حلی دیپلماتیک با ایران دست یابیم ، می بایست درگیر دیپلماسی کاملا فعال و تهاجمی شویم.”

این مقام آمریکایی می افزاید: “ما در نقطه ای حساس قرار داریم. همواره گفته ایم که اگر به پیشرفت تلاش ها کمک کند ما آماده تعامل دو طرفه با ایرانی هستیم. “

یک منبع فرانسوی هم می گوید مفاد گفتگوهای این هفته ایالات متحده و ایران در اختیار دیگر ابر قدرت های گروه ۱+۵ قرار گرفته است. موضوعی که مقام آمریکایی نیز آن را تایید می کند.

منبع دیپلماتیک فرانسوی می گوید: “اگر قرار باشد گروه ۱+۵ به توافق با ایران دست یابد جنبه های ویژه ای در خصوص تحریم ها علیه ایران وجود دارد که انحصارا مربوط به ایالات متحده است.”

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفته است هلگا اشمیت مدیر سیاسی اتحادیه اروپا نیز قرار است به گفتگوهای ایالات متحده و ایران بپوندد ، بعلاوه هیات آمریکایی قرار است با عباس عراقچی نیز دیدار کند.

رئیس بانک مرکزی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که تهران ششمین قسط دارایی های مسدود شده خود به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار را دریافت کرده است. موضوعی که نشان می دهد ایران به تعهدات اتمی خود که در توافق ژنو به آن ملزم شد پایبند مانده است.

این پول بخشی از ۴.۲ میلیارد دلار مسدود شده از فروش نفت ایران است که بر اساس توافق نوامبر ۲۰۱۳ میان تهران و ۱+۵ قرار شد به ایران بازگردانده شود.

هفتمین قسط به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار قرار بود ۱۷ ژوئن پرداخته شود.

رابرت اینهرن ، مقام ارشد پیشین سازمان عدم تکثیر سلاح های کشتار جمعی می گوید به نظر او سفر رابرت برنز – دیپلمات کهنه کار آمریکایی -  تلاشی است برای دریافتن اینکه اصلی ترین چالش در مسیر ضرب الاجل ۲۰ جولای چه موضوعاتی است تا بشود به توافقی معنادار بر سر برنامه اتمی ایران دست یافت.

اینهرن که اینک در اتاق فکر “انستیتوی بروکنیگز” مشغول به کار است می گوید: “گمانم نگرانی های هر دو طرف در حال افزایش است. نگرانی در خصوص اینکه دستیابی به توافق تا ۲۰ جولای به طور فزاینده ای دشوار می شود.”

او تصریح می کند :” از آنجا که نقش بیل برنز در دستیابی به توافق نوامبر سودمند بود ، حالا به گمانم دو طرف فکر می کنند حضور دوباره او مفید خواهد بود.

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت می کرد گفته است: “ما هنوز نوعی از واقع گرایی را که انتظار داریم از ایرانی ها ندیده ایم، هنوز ندیده ایم که آن ها برخی از تصمیم هایی سخت را اتخاذ کنند.”

منبع : رویترز – 8 ژوئن