فراکسیون اکثریت مجلس در آستانه فروپاشی

لیلا طیری
لیلا طیری

» با بالا گرفتن درگیری دولتی ها و دیگران

در حالیکه نمایندگان جناح اکثریت مجلس تلاش می کنند مناقشات درونی فراکسیون اصولگرای مجلس را امری عادی و از نوع اختلاف نظرهایی که در هر فراکسیونی وجود دارد جلوه دهند، اما منازعات حامیان افراطی محمود احمدی نژاد که پس از انتخاب رئیس فراکسیون اصولگرایان شدت گرفته از احتمال انشعاب این فراکسیون حکایت دارد.

فراکسیون های “انقلاب اسلامی” و “پیشرفت و توسعه”، دو فراکسیونی هستند که احتمال انشعاب آنها از فراکسیون اصولگرایان م یرود. این دو فراکسیون برای اولین بار اقدام به برگزاری اولین دوره انتخابات رئیس و هیات رئیسه برای خود کرده اند.

منازعات درونی فراکسیون اصولگرای مجلس از آنجا شروع شد که نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد با در دستور کار قرار دادن تاکتیک “رئیس فراکسیون و رئیس مجلس نباید یک نفر باشد” تلاش کردند چهره های ناسازگار را از هیات رئیسه فراکسیون اصولگرا حذف کنند.

بر اساس گزارش ها عدم حمایت کافی از احمدی نژاد توسط لاریجانی ، باهنر و برخی دیگر از چهره های اصولگرا  قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، باعث شده نمایندگان دولتی به سمت حذف این چهره ها پیش بروند.

رسایی، آقاتهرانی، حسینیان و فدایی 4 نماینده شاخصی هستند که با دامن زدن بر این منازعات، احتمال انشعاب در فراکسیون اصولگرایان را قوت بخشیده اند. آنها پس از شکست تاکتیک خود و انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرای مجلس ، این بار تاکتیک دیگری در پیش گرفته اند. تاکتیکی که به زعم کارشناسان امور سیاسی منجر به انشعاب در فراکسیون اصولگرا خواهد شد.

حمید رسایی که در ماه های اخیر باهنر را به عضویت در ستاد میرحسین متهم کرده در واکنش به شکست حامیان احمدی نژاد در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرا که نه تنها با اختلاف فاحشی به لاریجانی باختند، بلکه در انتخابات نواب رئیس و حتی منشی ها نیزجایگاهی نداشتند گفته است: “فراکسیونی که برخی از اعضای آن در ستادهای انتخاباتی آقای موسوی عضو باشند جای سوال دارد”.

نماینده تهران اضافه کرده است: “وقتی می بینیم اصلاح طلبان از ریاست مجدد لاریجانی خوشحال شدند من به موضوع شک می کنم. وقتی آقای تابش به من می گوید بگذارید لاریجانی رئیس شود و آقای قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت از لاریجانی حمایت می کند، معلوم است که جریان چیست”.

 رسایی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است به خاطر عملکرد فراکسیون از عضویت در آن کناره گیری کند، گفته است: “من عضو فراکسیون انقلاب اسلامی هستم، که این فراکسیون اصولگرایی را به معنای کامل اجرا می کند، تذکرات لازم را در موقع خود به دولت می دهد و به دنبال «ساخت و پاخت» نیست”.

علی اصغر زارعی ، دیگر نماینده حامی احمدی نژاد نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است: “اگر عملکرد فراکسیون اصولگرایان مثل گذشته باشد ماندن در آن فایده ای ندارد”.

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، حامیان دولت که در پی نتیجه نگرفتن از در اختیار داشتن فرمان فراکسیون اکثریت سال گذشته اقدام به تاسیس فراکسیونی به نام انقلاب اسلامی کردند، در تلاش برای تقویت این فراکسیون در برابر سایر محافظه کاران هستند. اما ناظران سیاسی با توجه به وزن کم این چهره ها که حدود 40 نفر بیشتر نیستند، اثرگذاری خیلی زیاد این فراکسیون را دور از ذهن می دانند.

در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی ، نماینده همدان و چهره اصولگرای مجلس، منکر هرگونه اختلاف نظری که منجر به انشعاب شود می شد ، محمد رضا باهنردرباره انشعاب ، به خبرگزاری ایسنا گفته است که ما تلاش می‌کنیم که این گونه نشود.

باهنر در عین حال تصریح کرده است که  اگر کسانی بخواهند کل مواضع فراکسیون را مختص خودشان بکنند، صحیح نیست و نمی‌توان آن را پذیرفت.