ربودن خلبان رابطه ترکیه و لبنان را خدشه دار می کند

نویسنده

» گزارشی از دیلی استار

دانا خرایش

ترکیه از ربوده شدن دو خلبان خطوط هوایی ترکیش ایرلاین در لبنان ابراز نگرانی کرد و گفت این اتفاق منجر به خدشه دار شدن رابطه دوکشور خواهد شد. این درحالی است که ایران آمادگی خود را برای کمک به پیدا کردن خلبان های ترک اعلام کرده است.

داود اوغلو در تماس تلفنی با عدنان منصور از ربوده شدن دو خلبان ترک بشدت ابراز نگرانی کرد و گفت که این موضوع تاثیر منفی در رابطه دو کشور خواهد گذاشت. وی ابراز امیدواری کرد که مقامات لبنانی همه تلاششان را برای آزاد کردن مرات آکپینار و مرات آگچا که در مسیر فرودگاه بیروت تا فرودگاه ربوده شدند، انجام دهد.

مقامات لبنانی به دنبال علی جمال صالح، کسی که به زعم آنها طراح این آدم ربایی بوده است می گردند. صالح فرزند یکی از نه گروگان لبنانی است که در سوریه به گروگان گرفته شده اند. یکی دیگر از اعضای خانواده صالح، محمد صالح است که روز یکشنبه در ارتباط با همین آدم ربایی دستگیر شده است.

خانواده های گروگان های لبنانی ترکیه را مسئول ادامه این روند می دانند و روز دوشنبه تهدید کرده بودند که شهروندان ترکیه در بیروت را در اعتراض به دستگیری علی جمال صالح می ربایند.

چند ساعت بعد از این آدم ربایی، گروهی به نام “زوار امام علی الرضا” مسئولیت آن را به عهده گرفت و خواستار آزاد شدن نه لبنانی در قبال آزادی این دو خلبان ترک شد.

داود اوغلو گفت که ترکیه هیچ نقشی در گروگانگیری در سوریه نداشته و این اقدام توسط سوری ها در سوریه صورت گرفته است.

عدنان منصور نیز گفته لبنان، آدم ربایی در این کشور را محکوم می کند و خواستار ادامه روابط مستحکم این کشور با ترکیه است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که ترکیه تلاشش را برای آزاد کردن گروگان های ترکیه ادامه دهد.

ایران روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه خواستار کمک این کشور برای آزادی خلبان ها شده است.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایران گفت: “داود اوغلو از همتای ایرانی اش، علی اکبر صالحی، خواسته است که در جستجو برای یافتن خلبان ها کمک کند.”

عراقچی همچنین گفته است که کشورش از کمک برای یافتن خلبان های ترک در ترکیه دریغ نخواهد کرد.

شیخ عباس زغیب، نماینده مجلس اعلای شیعیان که پیگیر گروگان های لبنان در سوریه است، گفت: “ایران باید برای آزاد کردن گروگان های لبنانی در سوریه مداخله کند”.

وی افزود که غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان،به او گفته است که قصد دارد برای حل مسئله کمک کند.

شیخ عبدلامیر قبلان رئیس مجلس اعلای شیعیان و شیخ احمد قبلان با رئیس کل اداره امنیت لبنان ژنرال عباس ابراهیم دیدار کردند. وی مسئول حل کردن مسئله گروگان های لبنانی است.

زغیب که در این دیدار حضور داشت گفت که مجلس اعلا از ابراهیم خواسته است که آنان را در جریان پرونده قرار بدهد.

زغیب می گوید: “نظر ما نسبت به روند پرونده مثبت است و فکر می کنیم که این پرونده با سرعت در مسیر درست حرکت می کند. متاسفانه این ترک ها هستند که به آدم ربایی مشروعیت داده اند. “

شیخ عبدالامیر قبلان از تلاش های ابراهیم تقدیر کرد زیرا وی از ماموران امنیتی خواسته است تا همه توانشان را برای آزاد کردن گروگان ها در لبنان و سوریه بکار بگیرند.

خانواده های گروگان های لبنانی ترکیه را مقصر می دانند که از مخالفان سوری حمایت می کند و این قدرت را دارد که از مخالفان سوری بخواهد عزیزانشان را آزاد کنند.

دیلی استار، 13 اوت