درآمد کردها نصف میانگین کشور

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» استاندار: سالانه ۴ میلیون تومان

استاندار کردستان با اعلام اینکه درآمد سرانه در استان تحت مدیریت او نصف میانگین کشوری است گفته که آمار بیکاری در کردستان به ۲۸ درصد رسیده است؛ میزانی دو برابر از آنچه مرکز آمار ایران از بیکاری این استان در پاییز گذشته منتشر کرده بود.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان روز پنج‌شنبه، ۷ خردادماه، در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که درآمد سرانه مردم کردستان نصف میانگین کشور است و “این مهم” به گفته او “نشان‌دهنده نیاز کردستان به توسعه و پیشرفت است.”

به گفته زاهدی میانگین در آمد مردم این استان در طول یک سال “به چهار میلیون تومان می‌رسد.”

این میزان از درآمد سالانه درحالیست که سبد هزینه زندگی ماهانه یک خانوار عادی در ایرن حدود سه میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

شورای عالی کار، متشکل از نمایندگان دولت، کارفرما و کارگران وابسته به نهادهای دولتی، در اسفندماه گذشته حداقل دستمزد برای سال ۹۴ را ۷۱۲ هزار تومان اعلام کرد که با اعتراضات شدید جامعه کارگری کشور روبرو شد.

اما درآمد پایین و میزان سرسام آور آن تنها مشکل اقتصادی در استان کردستان نیست.

به گفته عبدالمحمد زاهدی “همچنین در کنار درآمد سرانه پائین میزان بیکاری در استان کردستان بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود ۲۸ درصد است و به همین دلیل نیاز است که در حوزه ایجاد فرصت های جدید شغلی در این استان اقدامات بهتری در دستور کار قرار گیرد.”

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری کشور که مربوط به پاییز سال ۹۳ است، کردستان با ۱۱.۱ درصد در جایگاه پنجم و کرمانشاه دیگر استان کردنشین با نرخ ۱۵.۳درصد در جایگاه اول قرار گرفته‌اند.

استاندار کردستان اما در مصاحبه روز پنجشنبه خود با خبرگزاری مهر توضیح نداده که چگونه در این فاصله میزان بیکاران کردستان چیزی بیشتر از دوبرابر شده است.

با این حال توضیح علت بیکاری در این استان اعلام کرده است که “اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صنعت متاسفانه در کردستان جایگاه ضعیفی دارد و اگرچه اغلب واحدهای صنعتی کردستان کوچک است اما ۵۰ درصد کل این واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.”

به گفته زاهدی “راهکارهای برون رفت کردستان از معضلات اقتصادی و اشتغال به سه سیاست صیانت از مشاغل و کارگاه های موجود، توسعه مشاغل کوچک و دستی و روستایی و همچنین برنامه ریزی بلند مدت برای احداث مجتمع های اقتصادی بزرگ” وابسته است.

در ایران سالانه نزدیک به هشتصد هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند که جمهوری اسلامی در جذب و استخدام آن‌ها ناتوان است. این وضعیت در سال‌های گذشته به علت تحریم‌های بین‌المللی و هدفمند‌سازی یارانه‌ها تشدید شده است.

بیکاری به عنوان یکی از پیامدهای این وضعیت به ویژه برای استان‌های به لحاظ توسعه اقتصادی محرومی مانند کردستان، همواره یکی از مشکلات اصلی بوده که با وجود وعده‌های اقتصادی دولت در دوران فعلی نیز وضعیت بهتری نسبت به پیدا نکرده است.

در چنین بستری جمعیت چشمگیری از نیروی جویای کار در کردستان، علاوه بر نقاط مرکزی و صنعتی ایران، به کردستان عراق مهاجرت کرده‌اند.

بیکاری در مناطقی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان همچنین باعث روی آوری شماری از مردم به مشاغل پرخطری مانند کولبری و بردوکی [در بلوچستان به کولبر، بردوک گفته می‌شود] شده است.

هر چند مناطق مرزی به علت توسعه نیافتگی و قرار گرفتن در جدول استانهای محروم کشور همواره از معضل بیکاری رنج برده اما در چند سال اخیر، به گفته کارشناسان، به علت بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و هدفمند سازی یارانه‌ها بیکاری در این مناطق به شدت افزایش داشته است.