حمایت ایرانیان از رفتن احمدی‌نژاد به فضا

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با تاسیس یک صفحه در فیسبوک

تاکنون حدود ۱۵۰۰ نفر از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک با لایک کردن صفحه “حمایت از اعزام احمدی نژاد به فضا” در این شبکه، علاقه خود را به این مسئله نشان داده اند. عکس ها، کاریکاتورها و طنزهای زیادی هم در فضای مجازی و اینترنت در این باره منتشر شده است.

محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه ۱۶بهمن در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی با اشاره به اینکه ایران در نظر دارد تا پنج سال دیگر انسان به فضا بفرستد، خطاب به دست اندرکاران برنامه فضایی ایران گفت: “من حاضرم فدایی شوم و علیرغم ریسک بالایی که دارد، اولین آدمی باشم که می‌خواهید به فضا بفرستید”.

به گزارش خبرگزاری ها احمدی‌نژاد افزوده بود: “جوانان ما مصمم هستند که ظرف چهار پنج سال آینده انسان به فضا بفرستند و مطمئنم که این اتفاق می‌افتد.”

این موضوع بلافاصله سوژه و دستاویزی برای تمسخر ظاهرا ناتمام احمدی نژاد در اینترنت و توسط کاربران ایرانی شد.

این سخنان احمدی نژاد حتی تا آمریکا هم رفت و آنجا هم مورد تمسخر قرار گرفت. سناتور ارشد جان مک کین، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا با اشاره به این اظهارات احمدی نژاد، او را با میمون مقایسه کرد.

مک کین در توییتر خود نوشت: “پس احمدی‌نژاد می‌خواهد اولین ایرانی در فضا باشد. مگر او همین هفته پیش آن‌جا نبود؟” و در ادامه، لینک خبر فرستاده شدن یک میمون به فضا در هفته گذشته را به نقل از سایت یاهو قرار داد.

البته این نظر که بیش از ۲۵۰۰ بار توسط پیروان وی در سایت میکروبلاگینگ تویتتر منتشر شد و بیش از هفتصد تن نیز آن‌را جزو توییت‌های دلخواه خود قرار دادند، با واکنش منفی بسیاری از کاربرانی مواجه شد که این نوشته را نوعی “نژادپرستی” خوانده بودند.

جان مک‌کین دقایقی بعد کامنتی دیگر منتشر و آن را “جوک” توصیف کرد.

اشاره این سناتور ارشد و کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خبر ارسال یک میمون به فضا توسط جمهوری اسلامی بود که هفته گذشته اعلام شد.

 

پس از میمون

سازمان فضایی ایران روز دوشنبه نهم بهمن اعلام کرد که سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع موفق شده است میمونی را در یک کپسول زیستی به ارتفاع بیش از ۱۲۰ کیلومتری فضا فرستاده و او را با موفقیت بازیابی کند.

با این حال برخی گزارش ها و تصاویر منتشره توسط خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی، موجب ابهاماتی درباره یکی بودن میمون به فضا فرستاده شده و میمونی که به زمین بازگشته بود شد. در حالی که میمون به فضا پرتاب شده، خالی بر روی سر خود داشته است در میمون نمایش داده شده پس از بازگشت از فضا، این خال دیده نمی شد.

در واکنش به این گزارش ها و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی فارسی، احمدی نژاد گفت: “یک روز می‌گویند ایران خطرناک است و یک روز می‌گویند ایران چیزی ندارد و اوضاعش خراب است، اخیرا هم در رابطه با پرتاب موجود زنده به فضا همان موضعی را گرفتند که در رابطه با مسئله هسته‌ای داشتند.”

او افزود: “چون وقتی چند هزار سانتریفیوژ توسط ایران نصب شد، آنها تمام توان خود را بسیج کردند که یک دانه از آنها مستقر نشود، پس ما می‌گوییم بیایید روی همین مسئله تفاهم کنیم و شما می‌گویید ایران چیزی ندارد، پس ما هم همین را می‌گوییم پس بروید دنبال کارتان.”

 

همه را با خودتان ببرید

شهرام شکیبا، طنز نویس نیز در مطلبی که وبسایت خبرآنلاین آن را منتشر کرد نوشت: “دیده بودیم که رئیس‌جمهور را به هوا بفرستند یا خودش به هوا برود اما کسی ندیده که رئیس‌جمهور را به فضا بفرستند.”

او افزود: “وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید می‌خواهم فدایی شوم، ‌آیا می‌داند جمله‌اش به معنی قطعیت در عدم موفقیت پروژه است؟ خب اجازه بدهند اول یک فرد دیگر برود، بعد که فضا آماده شد، ایشان تشریف ببرند.”

این طنزنویس در ادامه با اشاره به اینکه “اگر رئیس‌جمهور به فضا برود، تکلیف معاون اول مشایی چه می‌شود؟” افزود: “دورکاری شنیده بودیم اما نه این‌قدر. مگر اینکه چنان با شدت کار کنند که اثرش از آن فاصله معلوم شود.”

شکیبا در ادامه به اختلافات موجود میان احمدی نژاد با علی لاریجانی، رئیس مجلس هم اشاره کرد و نوشت: “در چهار، پنج سال آینده که رئیس‌جمهور کنونی قرار است فضانورد شود،‌ علی‌ لاریجانی (رئیس کنونی مجلس) چه‌کاره خواهد بود؟ نکند بشود رئیس سازمان هوا- فضا و روز موعود بگوید: بالاخره با عنایت به تلاش‌های گوناگون و اتکال به عزم ملی، رئیس‌جمهور دولت دهم را به فضا می‌فرستیم و بعد دکمه پرتاب ایشان را فشار دهد.”

او در پایان خطاب به احمدی نژاد گفت: “حالا که خیلی مصمم به مسافرت به فضا هستید، لطف کنید و تنها نروید. آدم‌ هرجا می‌رود، باید با رفقایش باشد. لذا هاشمی‌ثمره، رحیمی، رحیم‌مشایی، بقایی و سایر دوستان را هم با خود ببرید.”