زمان دادگاه بابک زنجانی مشخص نیست

نویسنده
مریم کاشانی

» فرایند فرسایشی پرونده بسیجی اقتصادی

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در تازه‌ترین اظهارات خود باز هم تاکید کرد که کیفرخواست بابک زنجانی در دادگاه است و به زودی زمان رسیدگی آن مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او در پایان جلسه معارفه رییس کل جدید دادگستری استان مرکزی، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که سرنوشت پرونده زنجانی چه شده، گفت: “پرونده‌اش کیفرخواست خورده است. کیفرخواست رفته دادگاه و حالا منتظر هستیم که تعیین وقت بشود تا رسیدگی شود.” محسنی‌اژه‌ای هفته پیش نیز در جریان نشست خبری‌اش با خبرنگاران گفته بود: “درباره متهم نفتی نیز باید بگویم کیفرخواست ایشان صادر و پرونده ایشان به دادگاه ارسال شده است، امیدوارم دادگاه سریع‌تر این پرونده را در دستور کار خود قرار دهد.”

به این ترتیب به نظر می‌رسد با گذشت بیش از شانزده ماه از دستگیری بابک زنجانی، بالاخره کیفرخواست او صادر شده است. دی ماه سال گذشته سخنگوی قوه قضائیه وعده داده بود که تا پایان سال دادگاه بابک زنجانی تشکیل خواهد شد؛وعده ای که هنوز عملی نشده است.

پس از انتشار اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه، امیرعباس سلطانی، یکی از نمایندگان مجلس که پرونده بابک زنجانی را پیگیری می‌کند، خواستار معرفی حامیان او هم شد. سلطانی به روزنامه شرق گفته: “نباید فراموش کنیم، پرونده عریض و طویل فساد تاریخی جناب زنجانی محدود به یک شخص نیست و لازم است تا شبکه افراد پشتیبان زنجانی نیز در محکمه حاضر شوند. اگرچه صدور کیفرخواست برای زنجانی خبر بسیار دلگرم کننده‌ای است، اما تقاضای ما از مسئولان قضائی این است که رفته‌رفته اسامی دانه‌درشت‌های دیگر این پرونده نیز رسانه‌ای شود تا مردم بدانند در این پرونده تنها یک جوان ۴۰ ساله دست‌اندرکار نبوده و شبکه بلندبالایی در این تخلف مالی نقش‌آفرین بوده است.”

او همچنین خبر داده که گروهی از نمایندگان مجلس در حال تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه هستند تا اجازه دیدار با زنجانی در زندان را پیدا کنند. این نماینده مجلس تاکید کرده: “می‌خواهیم در قالب نامه‌ای به قوه قضائیه، موضوع دیدار با بابک زنجانی را مطرح کنیم، نمایندگان پیش از بازداشت زنجانی دیدارهای مفصلی با او برگزار کرده‌اند و حالا هم در صورت تداوم آن جلسه‌ها، امکان دارد بتوانیم به نکات دیگری برسیم، به هرحال دانستن، حق نماینده است و موکلان ما در استان‌های مرتبط مدام از ماجرای تخلف زنجانی و رسیدگی به پرونده او می‌پرسند و ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم.”

 انتقادهای زیادی از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی منتشر شده است. سال گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره طولانی شدن پرونده بابک زنجانی گفته بود: “این سؤال را باید قوه قضائیه جواب بدهد؛ اما واقعا پرونده بابک زنجانی یک شرمندگی بزرگ برای مسئولان وقت باقی گذاشته است. در مورد پرونده زنجانی، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه فردی که شناسنامه جعلی و مدرک تحصیلی تقلبی داشته است، میلیون‌ها دلار از کشور خارج کرده است و تا به امروز هم نفهمیدیم که سرمایه این فرد از کجا آمده است. این آدمی که هیچ اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست و نخبه اقتصادی نیز لقب گرفته بود که به نظر بنده همین‌طور است، چطور توانست کلاه به این گشادی بر سر دولت احمدی‌نژاد بگذارد.” او تاکید کرده بود: “باید گفت یکسال هم فرصت کمی برای به نتیجه رساندن این پرونده نیست و باید زودتر تکلیف این پرونده روشن شود.”

در همان زمان غلامرضا تاج‌گردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز نگرانی کرد که این پرونده بدون پیگیری “آمران و عاملان و ناظران” اصلی مختومه شود. او گفته بود: “متاسفانه تحلیل من این است که ما بابک زنجانی را گرفته‌ایم و تا چندماه دیگر هم اعدامش می‌کنیم و می‌گوییم پرونده تمام است. اما جزییات و پرداختن به آمران و ناظران و عاملان به فراموشی سپرده خواهد شد.” تاج‌گردون تاکید کرده بود: “ببینید ما گزارش دیوان محاسبات را دیدیم و در آن به عوامل دیگر دخیل در این تخلف تاریخی اشاره‌ای نشده. این مسایل نه در گزارش دیوان محاسبات دیده شده و نه سازمان بازرسی.”

حدود یک ماه پیش هم امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی از فرسایشی شدن این پرونده ابراز نگرانی کرده و به خبرگزاری تسنیم گفته بود: “بارها اعلام کرده‌ام که زنجانی ویترین– گروه‌های فشار یا وابسته به کانون‌های قدرت است. به همین دلیل است که قوه‌قضاییه تاکنون موفق نشده است به جز هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی زمین و املاک- که قرار است به شرکت ملی نفت تحویل داده شود را شناسایی کند. همین مقدار هم مدعیانی دارد؛ از خواهر زنجانی و دوستانش تا افراد حقیقی و حقوقی مدعی؛ این یعنی نفعی برای شرکت ملی نفت ندارد.”

سلطانی افزوده بود: “نگرانی از این است که چرا روند این پروند فرسایشی شده است؟ و نگران هستیم که این پرونده به دلیل فرسایشی شدن شامل مرور زمان شود.همه می‌دانند که زنجانی وابسته به برخی از کانون‌های قدرت بود و پول‌هایی که در ورزش، تجارت و سیاست خرج کرده است موید این است که او درصدد ورود به قدرت بوده است. اگر زنجانی چنین فرصتی می‌یافت در تمام کانون‌های قدرت وارد می‌شد. […] ما الان می‌خواهیم بدانیم که بابک زنجانی در زندان چکار می‌کند؟”

حالا شاید با صدور کیفرخواست بابک زنجانی، احتمال تشکیل دادگاه او در ماه‌های آینده افزایش یافته باشد. اما چنانچه برخی نمایندگان مجلس نیز ابراز نگرانی کرده‌اند، به دلیل وجود ردپای نهادهای نظامی و امنیتی قدرتمندی همچون سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در جریان اقدامات بابک زنجانی، امکان رسیدگی کامل به این پرونده نیز وجود نخواهد داشت.