محمود احمدی نژاد به مجلس فراخوانده شد

نویسنده

» مقاله ای از گاردین

سعید کمالی دهقان

مجلس ایران محمود احمدی نژاد را برای پاسخ دادن به پاره ای سووالات در مورد اقتصاد و حمایت از نزدیکانش احضار کرد.

 این کار در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.

نمایندگان مجلس بعد از یک سال رایزنی ناموفق برای طرح سووال از رئیس جمهور، توانستند به تعداد کافی امضا جمع و احمدی نژاد را به مجلس احضار کنند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که مردم به دلیل تحریم های غرب و تشدید انزوای جهانی ایران، ناراضی هستند. در هفته های اخیر، ترس از تقابل بین ایران و غرب نیز بالا گرفته است.

محمد احمدی نژاد می بایست تا یک ماه دیگر برای پاسخگویی راهی مجلس بشود. در غیر اینصورت نمایندگان مجلس می توانند او را استیضاح کنند. در حالتی که وی در مجلس حاضر نشود یا نتواند نمایندگان را قانع کند، طرح استیضاح وی ابلاغ می شود.

رسانه های داخلی از قول محمدرضا باهنر، نماینده مجلس نوشتند: “احمدی نژاد فورا در مورد تصمیم مجلس آگاه شد. او باید یک ماه پس از آگاه شدن از این تصمیم در مجلس حاضر شود.” اوایل همین ماه، نمایندگان احمدی نژاد به مجلس رفتند. اما مصطفی رضا حسینی، سخنگوی نمایندگان گفت که “آنان از پاسخ هایی که شنیدند، قانع نشدند.” در نتیجه آنها با جمع کردن 79 امضا از 290 نماینده مجلس، تصمیم گرفتند که رئیس جمهور را به مجلس فرا بخوانند.

این اولین بار از بعد از انقلاب ایران در سال 1979 است که مجلس، رئیس جمهور را برای اخذ توضیحات به مجلس فرا می خواند. طرح عدم کفایت ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران بعد از انقلاب، در ماه ژوئن سال 1981 صادر شد و وی در تبعید علیه حکومت اسلامی فعالیت می کند.

رسانه های داخلی فهرستی از ده سووالی که قرار است از رئیس جمهور پرسیده شود، منتشر کرده اند. این سووالات شامل برنامه های جنجالی دولت در مورد سوبسید ها، عدم همکاری اش با مجلس در مورد اجرای قوانین تصویب شده و عدم حضور 11 روزه اش در جلسات هیات دولت در اعتراض به تصمیم خامنه ای در مورد برکناری وزیر اطلاعات است.

سال گذشته، اطاعت نکردن احمدی نژاد از خامنه ای و اینکه بارها با مجلس مخالفت کرده بود، موجب خشم محافظه کاران شد. طرح سووال از رئیس جمهور زمانی صورت گرفته که کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس مانده است. این اولین انتخابات بعد از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در سال 2009 است که باعث اعتراض مردمی و زیر سووال رفتن مشروعیت حکومت شد.

وزیر اطلاعات ایران، حیدر مصلحی انتخابات ماه مارس را حساس ترین انتخابات در تاریخ انقلاب ایران توصیف کرده است.

یکی از مشاوران سابق رئیس جمهور ایران که نخواست نامش فاش شود به گاردین گفت: “طرح سووال از رئیس جمهوردر بدترین زمان ممکن برای وی مطرح شده است. بجای اینکه او برای انتخاب شدن متحدانش تلاش کند، باید به مجلس برود و از خودش دفاع کند.”

در چند روز باقی مانده تا دوم مارس، رهبران ایران تلاش می کنند تا اتفاقات سال 2009 تکرار نشود و این درحالی است که مخالفان حکومت انتخابات را تحریم کرده اند.

گاردین، 7 فوریه