محکومیت رئیس دانشگاه امیرکبیر پس از دعوت از هاشمی

نویسنده
مریم کاشانی

» سیداحمد معتمدی دفاع کرد

سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در یک نشست خبری به اتهاماتی که راستگرایان تندرو در هفته‌های گذشته علیه او منتشر کرده‌اند، پاسخ داد.

 سایت راستگرای فرهنگ‌نیوز وابسته به سپاه پاسداران،چند روز پیش خبر داد که دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس شورای اسلامی، به دلیل آنچه که “تخلفات مالی در زمان ریاست بر سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی” می‌داند، سیداحمد معتمدی را به انفصال از خدمت و پرداخت ۷۱۰ هزار دلار محکوم کرده است.

این سایت نوشته بود: “سید احمد معتمدی در سال ۱۳۷۶ به عنوان رئیس وقت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با سهمیه ارزی وزارت علوم و ریالی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، ۵۰۰هزار کیلوگرم (۲۵ تریلی)مواد شیمیایی اکسید تیتان و مونوپنتاتریول (مواد کاربردی در رنگ سازی) را با ادعای استفاده برای طرح های تائیدی سازمان مزبور وارد کشور نمود. وی بر خلاف این ادعا مواد وارداتی را در بازار آزاد به فروش رساند، اما بر اساس نظریه رسمی اداره حقوقی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، هیچ مدرکی دال بر ورود این کالا به انبار سازمان و یا فروش و گشایش اعتبار وجود ندارد.”

سایت فرهنگ در پایان گزارش خود نیز اضافه کرده بود: “معتمدی هم اکنون از طرفداران و نزدیکان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی است. همچنین وی در سال ۱۳۸۸ از اعضای کمیته غیرقانونی صیانت از آراء میرحسین موسوی بوده و انتصابش به ریاست دانشگاه امیرکبیر با حاشیه‌ها و انتقادات فراوانی همراه بود.”

سید احمد معتمدی در جمع خبرنگاران و درباره پرونده‌ای که اخیرا منتشر شده است، گفت: “۱۸ سال قبل رئیس سازمان پژوهش‌ها بودم که در آنجا نیز تحولاتی ایجاد کردم که این سازمان به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی خاورمیانه تبدیل شد. به طوری که در سال ۷۹ سه برابر بودجه جاری، از محل قرارداد‌ها درآمد داشتیم که این درآمد از تمام مراکز وابسته به وزارت علوم بیشتر بود ولی اینکه پس از ۱۸ سال در رابطه با یک پرونده سوال می‌کنند رکورد محسوب می‌شود.”

 او اضافه کرد:» پروژه سازمان پژوهش‌ها ۱۲۰ میلیون تومان بوده است و اواخر سال ۹۲ یک نامه به رئیس سازمان ارسال شد مبنی بر اینکه باید پرونده مواد شیمیایی در سال ۷۵ خریداری شده را تحویل بدهیم و معاون حقوقی سازمان نیز پاسخ داده که این پرونده پس از ۱۸ سال در دسترس نیست و در دسترس نبودن پرونده مبنای صدور حکم برای من شد که به دلیل وجود نداشتن پرونده رئیس وقت باید محکوم شود.”

معتمدی در دوره دوم ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه او بود و از نزدیکان میرحسن موسوی محسوب می‌شود. او توسط رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم، و در اوایل تیرماه سال گذشته، به جای علیرضا رهایی به سرپرستی دانشگاه امیرکبیر منصوب شد. او در مراسم معارفه خود گفته بود: “یکی از معضلات این سال ها نبود نشاط در دانشگاه ها است که با کمک دانشگاهیان باید نشاط را به دانشگاه ها برگردانیم. باتوجه به کاهش نشاط و شادابی در دانشگاه ها، مهاجرت و خروج نخبگان طی سال های گذشته چند برابر شده است. فعالیت ها باید انجام شود و در کنار آنها حساسیت ها نیز رعایت شود.” او تاکید کرده بود: “با کمک همه گروه ها، اساتید، دانشجویان و نماینده ولی فقیه در دانشگاه راه حل هایی برای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی پیدا کنیم.”

چند ماه بعد در آذرماه سال ۱۳۹۳، و پس از تصویب ریاستش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معتمدی به عنوان رییس دانشگاه منصوب شد. پس از آن بود که به مرور تحرکات دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر افزایش یافت. در هفته‌های اخیر نیز این دانشگاه مرکز اخبار مربوط به جریانهای دانشجویی بود. افتتاح انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه در این دانشگاه که با حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب همراه بود، خشم راستگرایان را برانگیخت.

سایت رجانیوز وابسته به جبهه پایداری طی گزارشی از “افتتاح رسمی افراطی‌ترین تشکل دانشگاه امیرکبیر با حضور چهره‌های شاخص فتنه” ابراز تاسف کرده و نوشته بود: “انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که سالها پیش به دلیل انجام فعالیت‌های غیرقانونی و مواضع و اقدامات ساختارشکنانه اش منحل شده بود، در حالی روز گذشته احیا شده است که بدون تردید این اتفاق در آینده نه چندان دور باعث بازگشت فضای رادیکال و اقدامات پیاده نظام دشمن در این دانشگاه خواهد شد، چنانکه پیش از این نیز حوادثی مانند انتشار نشریات موهن، آتش زدن عکس رییس جمهور در سال ۸۵، ارتباط با سرویس های امنیتی- رسانه ای بیگانکان در دهه ۸۰ و… بخشی از سابقه این تشکل افراطی است که امروز با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه» اعلام موجودیت کرده است.”

چند روز پیش نیز حضور اکبر هاشمی‌رفسنجانی در این دانشگاه جنجال ساز شد. هاشمی‌رفسنجانی برای شرکت در مراسم “ بزرگداشت مقام استاد” به این دانشگاه رفته بود. خبرگزاری فارس در گزارشی از این مراسم نوشته بود: “دانشجویان معترض قبل از ورود هاشمی رفسنجانی به دانشگاه با ایجاد زنجیره دانشجویی مقابل درب‌ ورودی مراسم و با در دست داشتن پلاکاردهایی با این عناوین که «امیرکبیر جای استوانه فتنه نیست»، «مرگ بر فتنه‌گر»،«خیانت‌هایتان در فتنه ۸۸ به ملت را فراموش نمی‌کنیم »، «سردار اشرافیت منکر رأی ملت» و «سران فتنه اعدام باید گردند» اعتراض خود را نسبت به حضور هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر اعلام کردند. در مقابل برخی اعضای انجمن‌ اسلامی اصلاح‌طلب ترقی خواه و فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر با دردست داشتن تصاویری از سران فتنه به استقبال ورود هاشمی در دانشگاه امیرکبیر رفتند.”

بعد از این مراسم، سید احمد معتمدی طی سخنانی گفته بود: “دانشگاه امیرکبیر جزو سیاسی‌ترین دانشگاه‌ها است شاید بعضی‌ها این را اشکال بدانند اما من این را مزیت دانشگاه می‌دانم و در یکسال مدیریتم نیز در همین چارچوب عمل کرده‌ام. اگر حرکات سیاسی دانشجویی مدیریت شده و در چارچوب قانون و خطوط قرمز نظام و بدور از وابستگی‌های جناحی باشد، قطعا به نفع دانشگاه خواهد بود.”

حالا به نظر می‌رسد فعال شدن دوباره دانشگاه امیرکبیر موجب زنده شدن پرونده‌های سابق رئیس دانشگاه نیز شده است. او در این مورد به خبرگزاری فارس گفته است: “این پرونده مربوط به مجوز ارزی بوده است که به همه دستگاه‌ها داده می‌شده و وزارت علوم از آن استفاده نکرد و ما بین طرح‌های نیمه‌ صنعتی تقسیم کردیم و تمام پول هم گرفته شده و به حساب سازمان پژوهش‌ها واریز شد حتی پس از انحلال آن موسسه ساختمانی با چند میلیارد تومان واگذار شد. این یک امر عادی است و نمی‌دانم چرا به این صورت حکم داده‌اند یا مربوط به ضعف قوانین کشور است یا به دلیل اینکه ما آیت‌الله هاشمی را به دانشگاه امیرکبیر دعوت کردیم.”

گفتنی است که سید احمد معتمدی یکبار هم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ خبرساز شد. در فضای ملتهب اعتراض‌های پس از انتخابات خبر رسید که او در دانشگاه امیرکبیر با چاقو مورد حمله قرار گرفته است. در آن زمان سایت آفتاب نوشته بود: “چندی پیش هم استاد فیزیک دانشگاه تهران دکتر مسعود علی محمدی توسط انفجار بمب ترور شد. درصورتی که ضارب انگیزه سیاسی داشته باشد می توان نتیجه گرفت که استادان دانشگاه که غیر خودی تلقی می‌شوند تحت این دست از حملات قرار خواهند گرفت. البته هنوز انگیزه ضارب در حمله به دکتر معتمدی روشن نیست و تا دستگیری وبازجویی از ضارب علت حمله به دکتر معتمدی روشن نخواهد شد. ناظران سیاسی معتقدند در صورتی که این حمله از سوی برخی نیروهای افراطی صورت گرفته باشد می‌تواند دارای پیام مشخص برای جناح اصلاح طلب باشد. این دست از حملات پس از انتخابات ۲۲ خرداد افزایش یافت.”