سخنگوی کمیسیون بهداشت: موارد مشکوک را گزارش کنید

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» کرونا؛ نگرانی تازه حجاج

هر ساله همزمان با موسم بازگشت زائران کعبه از عربستان سعودی و یا دیگر اماکن زیارتی در کشورهای همسایه، بحث شیوع  بیماری‌های ویروسی و انتقال آن به کشور داغ می‌شود. امسال هم مثل سال گذشته شایعاتی  مبنی بر مشاهده  مواردی از کرونا در بین حجاج ایرانی بر نگرانی ها دامن زد . محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین ارتباط  به روز می‌گوید: “نباید به حرف‌هایی که گوشه و کنار زده می‌شود توجه داشته باشیم. این قبیل سخنان باید کارشناسی و مستدل باشد. به هر حال  امروز مرجع اطلاع رسانی در حوزه بهداشت و سلامت وزارت بهداشت است. وقتی وزیر بهداشت به صراحت اعلام می‌کند ما نمونه‌ای از بروز این بیماری را در بین حجاج ایرانی نداشته‌ایم، این برای ما قابل استناد است.”

وی همچنین می‌گوید: “تا به امروز حتی از مراجع غیر رسمی گزارشی مبنی بر این که یک نمونه ویروس در بین حجاج ایرانی باشد به دست ما نرسیده است.”

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت هم که به عربستان سفر کرده، گفته است هیچ کدام از حجاج ایرانی به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند. او با اشاره به سخنان  برخی دیگر از مسئولان حوزه بهداشت گفته این مصاحبه‌ها  جنبه هشداری داشته و نباید کاری کرد که مردم بترسند.

او پیش‌تر از بالا رفتن خطر ابتلای حجاج به ویروس کرونا خبر داده  و گفته بود که به دلیل حادثه منا و بستری شدن حجاج در بیمارستان‌های عربستان، احتمال این که حجاج ایرانی هم به این ویروس مبتلا شده باشند افزایش یافته و به همین دلیل اقداماتی که هنگام بازگشت حجاج انجام می‌شود، امسال سختگیرانه تر است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هم در گفت‌وگو با  روزنامه “شرق” احتمال ابتلای حجاج را به ویروس کرونا زیاد دانسته است.

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم  در گفت و گو با روز بر لزوم جدی گرفتن شیوع این ویروس در ایران تاکید می کند و می گوید: “اگر کسی ادعایی در این زمینه دارد و می‌تواند مستندانی از موارد مشکوک و یا مبتلا به کرونا ارائه کند به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال کند ما به طور قطع با کم کاری‌هایی که در این زمینه شده بر خورد می‌کنیم.”

 

حجاج از تماس مستقیم با افراد خودداری کنند

“احتمال اینکه حجاج با خودشان این ویروس را منتقل کرده باشند، وجود دارد. برای همین ما پیشگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. اما این پیشگیری‌ها به معنای قرنطینه حجاج نیست. ما به همه حجاج در عربستان آموزش داده‌ایم و توصیه‌های لازم نیز به آنها شده است.” این را محمدمهدی گویا به روزنامه شرق گفته و توصیه‌هایی را هم ارائه کرده است: “یکی از مهمترین راه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به مرس (کرونا)، شستن مداوم دست‌ها و نیز خودداری از روبوسی و دست‌دادن با فرد مبتلاست. این بیماری یک دوره کمون ۱۴ روزه دارد. این بیماری از راه تماس نزدیک با شتر انتقال می‌یابد و سپس از طریق مجاری تنفسی به دیگران سرایت می‌کند؛ بنابراین بهترین راه استفاده‌نکردن از لبنیات پاستوریزه‌نشده شتر بخصوص شیر و نخوردن گوشت خوب‌پخته‌نشده این حیوان است. این بیماری همچنین می‌تواند از طریق فرد مبتلا در بعضی موارد باعث انتقال به دیگران بخصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، شود. این موارد بخصوص هنگامی رخ می‌دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی نکات حفاظت از خود را رعایت نکرده باشند.”

 این مقام مسئول همچنین گفته: “ما به حجاج توصیه کرده‌ایم که تا ۱۴ روز پس از ورود به کشور، از تماس مستقیم با افراد جلوگیری کنند، مراسم خود را عقب بیندازند تا ناچار به دیده‌بوسی با افراد مختلف نشوند.”

مسئولان وزارت بهداشت از حاجیان خواسته‌اند تا اگر علامت بیماری چند روز پس از ورود پدیدار شد، تا قبل از مشخص شدن نوع بیماریشان از تماس با افراد دیگر خودداری کنند چنانچه  حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این باره به خبرآنلاین گفته است: “بسیاری از کسانی که علائم خفیف دارند به منازل فرستاده می‌شوند و از آن‌ها خواسته می‌شود تا به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند ولی اگر کسی چند روز پس از ورود به کشور علائمی نظیر تب و سرفه مشاهده کرد، پیش از آن که از نوع ویروس مطلع شود نباید با دیگران ارتباط داشته باشد.”

 

کرونا چیست؟

“ویروس کرونا که به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج آن را از کار می‌اندازد از حیوان‌های مختلف مثل خفاش و شتر به انسان سرایت کرده و علائمی که ایجاد می‌کند تب شدید، التهاب ریه، سرفه و نارسایی کلیه خواهد بود. تا به حال واکسنی برای این بیماری ساخته نشده و طبق گزارشات این ویروس از چند سال گذشته تا کنون جان چند تن را در جهان گرفته است.”  ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با ارائه این توضیحات به خبر آنلاین گفته است: “ویروس “مرس” یا همان کرونا تا به حال بیش از هزار نفر را مبتلا کرده و کانون آن کشورهای عربستان، کره جنوبی و امارات است که اگر از شیوع آن جلوگیری نشود مشکلات قابل توجهی را ایجاد می‌کند.”

او می‌گوید: “خوشبختانه تا به حال موردی در کشور دیده و اعلام نشده اما ما طبق پروتوکل های بین المللی بهداشتی تمامی موارد و استانداردها را رعایت می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم که بدون نگرانی به توصیه‌ها عمل کنند تا شاهد شیوع این بیماری نباشیم.”

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم  در مورد وضعیت حجاج و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند گفته است: “ما قرار نیست هیچ‌کس را در قرنطینه نگهداری کنیم. این افراد پیش از ورود به هواپیما آموزش داده شده‌اند و همچنین ما در ۱۹ فرودگاه کشور مأموران خود را مستقر کرده‌ایم تا حاجیان در صورت احساس موارد مشکوک به این مأموران مراجعه کنند”. او همچنین به روزنامه شرق گفته است “در صورت بروز این علائم از فرد موردنظر نمونه‌برداری خواهد شد و با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، آنها را بستری خواهیم کرد. اما مسئله اصلی این است که ۶۰ تا ۷۰‌ درصد مبتلایان به این بیماری درصورتی‌که بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، تنفسی، انواع سرطان، نارسایی‌های کبدی و کلیوی نداشته باشند، می‌توانند از مرگ نجات پیدا کنند”.