صلواتی برای محاکمه جن‌گیر

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دادگاه عباس غفاری برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات عباس غفاری، فردی که گفته می شود “جن گیر” دولت بوده، روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

سایت خبری مشرق نزدیک ،به نهادهای امنیتی، با اعلام این خبر نوشت غفاری که به اتهام “توهین به مقدسات و رمالی” محاکمه می شود، “ارتباط نزدیکی با لیدر جریان انحرافی” داشته است.

لیدر جریان انحرافی عنوانی است که اصولگرایان منتقد دولت محمود احمدی نژاد از آن برای توصیف اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و دستیار مورد اعتماد رئیس جمهور استفاده می کنند.

این گزارش همچنین افزوده که در کنار عباس غفاری و همزمان با او، فرد دیگری به نام مهدی محققی نیز به اتهام “توهین به مقدسات” توسط قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفته است.

سایت آینده، از رسانه های منتقد دولت که به دنبال فشارهای قضایی و امنیتی تعطیل شد، روز 12 اردیبهشت از بازداشت فردی به نام “عباس غ” به اتهام “رمالی و جن گیری” خبر داده بود.

این سایت با معرفی عباس غفاری به عنوان فردی که “مهارت خاصی در امور متافیزیکی از جمله ارتباط با عوالم دیگر” دارد، از روابط نزدیک او با “آقای م” {اشاره به اسفندیار رحیم مشایی} هم نوشته بود.

آینده همچنین افزوده بود که پس از دستگیری او، “یکی از مقامات پیگیری و درخواست های مکرر و کم سابقه ای” برای آزاد کردن او انجام داده است.

یک روز بعد نیز سایت اعتدال از بازداشت تعدادی از افراد نزدیک به  مشایی از جمله “برخی مدعیان علوم غریبه” خبر داد.

به گفته اصولگرایان منتقد دولت رحیم مشایی از طریق این جن گیرها، محمود احمدی نژاد را به “تسخیر” خود در آورده است و امورش را با این روش به او دیکته می کند.

در خبری جداگانه اما سایت “یکشنبه”، از رسانه های هوادار محمود احمدی نژاد، با منحصر دانستن ادعای “ارتباط با اجنه” به “چند مورد خاص”، خواستار توضیح قوه قضاییه در مورد بازداشت “عباس غفاری” شد.

سایت یکشنبه یکی از رسانه هایی بود که در اوایل سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد اما خیلی زود بدون هیچ توضیحی فعالیت هایش متوقف شد.

در آن هنگام سایت روزنامه جوان که زیر نظر اداره سیاسی سپاه پاسداران فعالیت می کند، نوشته بود که عباس غفاری از طریق “آغشته کردن قرآن به نجاست به قدرت شیطانی” دست پیدا کرده و از این طریق “اعمال شنیع و غیر اخلاقی” خود را انجام می داده است.

به نوشته این سایت، برخی از کسانی که مورد تجاوز وی قرار گرفته اند، تصریح کرده‌اند که آنان به ناگاه و بدون داشتن اختیار به مسیری هدایت‌شده و با رجوع به منزل نام‌برده خود را در اختیار وی قرار می‌دادند.

در 12 اردیبهشت، رسانه های ایران همچنین از بازداشت عباس امیری فر، امام جمعه نهاد ریاست جمهوری و از نزدیکان رحیم مشایی خبر دادند.

یک روز بعد ایسنا به نقل از عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران گزارش کرد که علت بازداشت “ع. الف”، دست داشتن در تهیه فیلم “ظهور نزدیک است” بوده است.

پیش از آن، توزیع گسترده و رایگان فیلمی به نام “ظهور نزدیک است”، که در آن محمود احمدی‌نژاد همان “شعیب بن صالح” دانسته شده که عده ای از شیعیان او را از یاران امام دوازدهم شیعیان می دانند، با انتقاد بسیاری از روحانیون مواجه شده بود.

عباس جعفری دولت آبادی از دستگیری یکی دیگر از عوامل تهیه سی دی مستند “ظهور نزدیک است” خبر داده و خبرگزاری برنا هم این فرد را “علی اصغر سیجانی” تهیه کننده فیلم “ظهور نزدیک است” معرفی کرده بود.

 

از وزارت اطلاعات تا جن گیری

انتشار گسترده اخبار و گزارش هایی درباره دستگیری افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی که مظنون به جن گیری و رمالی هستند، در روزهایی صورت می گرفت که تنش بی سابقه ای میان اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای و دولت دهم شکل گرفته بود.

تقریبا دو هفته پیش از آن، محمود احمدی نژاد با استعفای غیر مترقبه حیدر مصلحی از مسئولیت وزارت اطلاعات موافقت کرده بود اما این حکم ابتدا به طور غیر رسمی و سپس رسمی توسط رهبر جمهوری اسلامی باطل اعلام شد و آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه مصلحی باید کماکان وزیر اطلاعات باقی بماند، خواستار ادامه کار او شد.

رئیس دولت ضمن مخالفت با این مسئله، در اعتراض اقدام به خانه نشینی 11 روزه کرد و آنگونه که چهره های شاخص اصولگرا مانند محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس گفتند، حتی در مذاکره با آیت الله خامنه ای تهدید به استعفا کرد اما پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی این کار را بلا اشکال دانست، به ناچار به دولت بازگشت.

اما عدم تبعیت او از دستور آیت الله خامنه ای موجی از اعتراض ها علیه احمدی نژاد در میان نمایندگان مجلس، جناح های سیاسی وفادار به رهبر جمهوری اسلامی، مسئولان حکومتی، روحانیون ارشد و امام جمعه و فرماندهان نظامی را برانگیخت.

در این میان احمدی نژاد حتی به برکناری توسط مجلس به وسیله توصیب طرح عدم کفایت سیاسی نیز تهدید شد؛ هم اکنون نیز یکی از محورهای طرح سئوال نمایندگان از او مربوط به مقاومت وی در برابر “حکم حکومتی” رهبر جمهوری اسلامی درباره ابقای وزیر اطلاعات است.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت که روز 18 اردیبهشت سال جاری برگزار شد، با رد انتقادات نسبت به خود درباره ایستادگی در برابر ولی فقیه گفت که تمام اعضای دولت او “در راستای دفاع حقیقی از ولایت فقیه در تلاش هستند” و اضافه کرد که “از این پس وزرا در کلامشان نیز باید از ولایت فقیه دفاع کنند زیرا این یک تکلیف است.”

او همچنین با اشاره به خبرها و اظهار نظرها درباره ارتباط دولت یا برخی اعضای آن با افراد رمال و جن گیر گفت: “بحث‌های شنیده شده در خصوص رمال در دولت باعث انبساط خاطر شد. اگر بنا باشد رمال و جن‌گیر کارآیی داشته باشند چرا آنان کاری برای خودشان نمی‌کنند.”

بسیاری از ناظران و رسانه ها، میرحسین موسوی را نخستین فردی می دانند که مدعی ارتباط دولت محمود احمدی نژاد با امور غیبی شد.

این رهبر در حصر جنبش سبز در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 1388 دولت اصولگرا را به “رمالی و کف بینی” متهم کرده و وعده داده بود که در دولت او خبری از این مسائل نخواهد بود.

اصولگرایان حامی احمدی نژاد در آن هنگام به شدت این مسئله را رد می کردند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه روز 29 خرداد، با رد این اتهامات از دولت محمود احمدی نژاد دفاع و از افرادی که آن را “دروغگویی، خرافاتی و رمالی” متهم می کردند، به شدت انتقاد کرد.

اما پس از آغاز اختلاف میان او و احمدی نژاد بر سر وزارت اطلاعات، این اصولگرایان بودند که دولت احمدی نژاد را به ارتباط با سحر و جادو و جن گیری متهم کردند.

در همین ارتباط، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با انتقاد از افزایش تعداد “رمال و غیب‌گو” در ایران گفت: “کسی می‌آید و حرفی می‌گوید که انگار از عالم غیب به او وحی شده که این کار را بکند، و اگر کسی نقدی به او داشته باشد باید دهانش را ببندد.”

در انتقاداتی صریح تر، محمدتقی مصباح یزدی عضو بانفوذ مجلس خبرگان تاکید کرد که “دین را باید به کمک علما از قرآن و کلمات معصومین آموخت، نه از مرتاض و جن‌گیر”، و حسین فدایی از نمایندگان اصولگرای تهران اظهار داشت: “جریان انحرافی و نفوذی… غیبیات و توسل به اجنه و شیاطینی را مطرح می‌کنند که در خور انسان مؤمن، شیعه، مقلد و مقید به خط فقاهت نیست.”

مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این خصوص گفت: “به نظر می‌رسد جریان انحرافی با توسل به یک سری مسائل شیطانی که دور از واقعیت هم نیست و طبق آیات قرآنی جزو اعتقادات مسلمانان هم هست، سعی می کنند، افراد را تحت تأثیر قرار دهند.”