سپاه تمرین سرکوب می‌کند؛ ناجا هشدار می‌دهد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» هراس نیروهای نظامی و انتظامی از تکرار تجربه انتخابات ۸۸

یکی از عمده‌ترین گروه‌های نظامی متولی سرکوب اعتراضات خیابانی در سال ۸۸، مانور برگزار کرد. بنا بر اعلام یکی از وبسایت‌های اطلاع‌رسانی بسیج، چند گردان و یک تیپ امنیتی سپاه پاسداران، در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه طی سه مرحله، تمرین‌های تاکتیکی را پشت سر گذاشته اند. عکس‌هایی که از این مانور منتشر شده حاکی از بازسازی اعتراضاتی مشابه وقایع سال ۸۸ است. همزمان با مانور آمادگی این گروه تخصصی سرکوب در تهران، فرماندهان ناجا هرگونه حضور خیابانی طرفداران کاندیداها را هم ممنوع اعلام کرده‌اند تا از هم اکنون راه را بر شبیه‌سازی انتخابات سال ۸۸ ببندند.

 

سپاه محمد رسول‌الله و اداره بحران در پایتخت

“الی بیت‌المقدس” نام مانوری است که به صورت مشترک از سوی “گردان‌های امنیتی امام علی” و “تیپ امنیتی آل محمد” برگزار شده است. تصاویر این مانور از سوی وبسایت بسیج پرس منتشر و تنها به ذکر این توضیح اکتفا شده که مانور شامل سه مرحله تمرین تاکتیکی بوده است.  

شاید نام این تیپ و گردان‌ها چندان آشنا نباشد اما بسیاری از شهروندان ایرانی یا شخصا و یا از طریق عکس و فیلم، شاهد حضور و سرکوب گسترده نیروهای سپاه و بسیج در جریان اعتراضات مردمی سال ۸۸ و ۸۹ نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند.

“لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله” تا سال ۱۳۷۴ مسوولیت کنترل پایتخت در شرایط غیرعادی را برعهده داشت. پس از تشکیل “قرارگاه ثارالله” که وظیفه اصلی آن برقراری امنیت شهر تهران بود، این لشگر نیز زیرمجموعه قرارگاه قرار گرفت. در سال ۱۳۸۷ و به دنبال تغییرات ایجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشکیل سپاه‌های استانی، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ در یکدیگر ادغام شدند و به “سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ” تغییر نام یافت. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه بر عهده قرارگاه ثارالله و لشگر محمد رسول‌الله در تعامل با نیروی مقاومت بسیج گذاشته شد. بازداشت، بازجویی و اعتراف گیری از بسیاری از چهره های مشهور سیاسی و فرهنگی از جمله سعید حجاریان، پس از انتخابات توسط این لشگر انجام شد.

اما از همه مشهودتر، حضور شبه نظامیان بسیجی تحت فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله، در کنار ماموران نیروی انتظامی در سرکوب تظاهرات تهران بود. عبدالله عراقی، فرمانده وقت سپاه محمد رسول‌الله پیش از این عنوان کرده بود که نیروی های بسیجی به درخواست نیروی انتظامی روز ۲۳ خرداد (یک روز پس از انتخابات) وارد عمل شدند اما از ۲۵ خرداد تمام مسئولیت بر عهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد که تا ۲۵ مرداد ماه ادامه داشت.

 

تیپ امنیتی آل محمد، نیروی سرکوب رهبری

 تیپ امنیتی آل محمد، یکی از زیرمجموعه‌های سپاه محمد رسول‌الله و نیروی تخصصی سرکوب اعتراضات خیابانی است. این تیپ با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی شکل گرفته و آن گونه که فرمانده این تیپ عنوان کرده با استقرار و ساماندهی در کمتر از ۱۸ ماه، یکی از اقدامات نادر سپاه را انجام شده است.

حسن حسن‌زاده، فرمانده تیپ امنیتی آل‌محمد سپاه محمد رسول‌الله یک سردار ۴۳ ساله است که پیش از این مسوول اطلاعات لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بوده است. او در گفت‌وگو با روزنامه جوان، رسانه سپاه پاسداران از ویژگی‌های تیپ تحت فرماندهی خود گفته و اینکه این تیپ به جز “ تیپ حضرت زهرا” تهران، هیچ مشابهی در سراسر کشور ندارد.

او می‌گوید: “ در سال ۸۸ مأموریت‌های خوبی را با بسیج انجام دادیم که مؤثر بود. تیپ با دارا بودن ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بسیجی و پاسدار به عنوان یک یگان امنیتی با تجربه در عرصه مأموریت‌های شهری، کنترل اغتشاشات و مقابله با اقدامات مخل امنیت حضور داشته است. در عرصه پایتخت هر تهدیدی برای نظام به وجود بیاید، ‌جزو مأموریت‌های ماست که با آن مقابله کنیم.”

حسن‌زاده مهم‌ترین ماموریت این تیپ را جذب، سازماندهی و آموزش‌ بسیجیان می‌داند که از سال ۸۷ آغاز شده و در توصیف نقش ویژه آن در حوادث سال ۸۸ تاکید می‌کند: “در فتنه ۸۸ با اینکه خیلی گسترده و عمیق بود با ظرفیت گسترده‌ای که در نظام وجود دارد، نیاز نشد که از یگان‌های رزمی و امنیتی استفاده کنیم. با دو مؤلفه هدایت رهبری و حضور مردم، قضیه جمع شد. هر جای دنیا این مسئله پیش می‌آمد قطعاً از یگان‌های رزمی استفاده می‌شد ولی ما نیازی پیدا نکردیم و فقط از بسیجیان استفاده شد.”

تیپ امنیتی آل‌محمد در خرداد ماه سال گذشته هم یک مانور سرکوب برگزار کرده بود که اخبارش به رسانه‌ها راه پیدا کرد.

عکس‌های مانور را می‌توانید اینجا ببینید:

شبیه‌سازی اغتشاشات خیابانی (1، 2 )

شبیه سازی فردی با کراوات و رنگ سبز روی صورت به عنوان هدف مانور (عکس)

نوشتن شعار “رای ما رو دزدیدن” روی یک ماشین آتش‌گرفته (عکس)

رژه موتوری نیروهای ویژه سرکوب ( 1، 2، 3 )

 

گردان‌های امنیتی امام علی، تدبیر جدید سپاه

گردان‌های امنیتی امام علی، ابتکار فرماندهان سپاه پاسداران در فروردین ماه ۱۳۹۰ بود و به نظر می‌رسد که حاصل تجربه این ارگان در اعتراضات مردمی سال ۸۸ و ۸۹ باشد. سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، هدف از راه‌اندازی این گردان‌ها را “علاوه بر دفاع از امنیت توسعه انقلاب، عمق بخشی به آن و جذب حداکثری مردم” عنوان کرده است.

او گفته بود: “این گردان‌ها با توجه به حساسیت‌هایی که در ماموریت‌های خود در عرصه‌های اجتماعی دارند، عملکردشان تاثیر زیادی بر وضعیت انقلاب در داخل خواهد داشت.”

به اعتقاد سردار جعفری، “ماهیت تهدیدات در حال تغییر است و این هنر سپاه و بسیج است که خود را با این تغییر هماهنگ کرده و به شناخت تهدیداتی بپردازند که در آینده انقلاب را مورد تهدید خود قرار می‌دهد.”

او همچنین خطاب به اعضای گردان‌های امنیتی امام علی تاکید کرده بود: “وظیفه ما فقط مقابله فیزیکی با حوادث نیست و باید بدانیم که چطور با کسانی که از روی ناآگاهی‌ و یا فریب در این صحنه‌ها حاضر شده‌اند، باید برخورد کنیم.”

این گردان‌های امنیتی ۳۱ هزار عضو دارند و در مانوری که مهر ماه ۱۳۹۰ برگزار کردند، برای اولین بار رونمایی رسانه‌ای شدند. در آن زمان هم عکس‌های منتشر شده از این مانور و حضور نیروهای سرکوب موتوری با لباس‌های پلنگی و یا خاکی سپاه، تداعی‌کننده حمله به تجمعات و تظاهرات مردمی بود. (مجموعه عکس‌های مانور سال 90)

 

ناجا، تحکم در عین مظلوم‌نمایی

از ابتدای سال ۹۲، فرماندهان ارشد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به طور مداوم سخنانی را عنوان کرده‌اند که حاکی از عزم آنان برای کنترل فضای انتخابات و پرهیز از تکرار تجربه سال ۸۸ است. ابتدا سردار احمدی‌مقدم در اولین نشست خبری سال تاکید کرد که “پلیس با هرگونه راهپیمایی و ایجاد کارناوال انتخاباتی بدون مجوز برخورد می کند و اجازه برگزاری آن را نمی‌دهد.”

این هشدار پس از آن بارها و بارها تکرار شد. از جمله در روز ۲۴ اردیبهشت که فرمانده ناجا با ابراز نارضایتی از تجمع هواداران در هنگام ثبت‌نام کاندیداها، آن را “ علائم مطلوبی برای شروع” ندانست.

او همچنین گفته است: “کاندیداهای ریاست جمهوری باید از هرگونه اردوکشی خیابانی که باعث می‌شود دشمنان حاشیه درست کنند؛ پرهیز کنند. امیدواریم با رعایت قانون امسال خدای ناکرده مثل شرایط سال ۸۸ که قبل از انتخابات با اردوکشی‎های خیابانی کار شروع شد و بعد از انتخابات هم با تهمت و افترا و به خیابان کشاندن مردم حوادث تلخی شکل گرفت، شاهد این گونه حوادث نباشیم.”

در همین روز، سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده ناجا تاکید کرده که برپایی هرگونه کارناوال انتخاباتی در سطح شهر و معابر ممنوع است و نیروی انتظامی از برپایی هرگونه انتخاباتی کارناوال غیرقانونی جلوگیری می کند.

این در حالی است که فرمانده ناجا سعی دارد همزمان هم اقتدار نیروهای تحت امر خود و به ویژه یگان ویژه را به رخ بکشد و هم اینکه نقش آنان را در سرکوب اعتراضات مردمی به عصبانیت یک گروه از ماموران، پس از شکستگی مهره گردن یکی از همکارانشان و تخریب شیشه‌های منازل یک کوچه تقلیل بدهد. بررسی ادعاهای سردار احمدی‌مقدم، مبنی بر این که پلیس در سال ۸۸ فقط از خودش دفاع کرد را در این لینک می‌توانید ببینید.