اوباما با مخاطبان ایرانی

نویسنده

» گزارش فیگارو مصاحبه با بی بی سی فارسی

دلفین مینویی

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، یک بار دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل با اظهارات مناقشه آمیز خود نقش اول صحنه بود. روز گذشته درحالی که این گردهمایی جهانی در نیویورک به پایان می رسید، باراک اوباما همتای امریکایی او در تلویزیون فارسی زبان بی بی سی که بیشترین بیننده را در ایران دارد به سؤالاتی پاسخ گفت.

از نظر او، اظهارات احمدی نژاد مبنی براینکه سران امریکایی در حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده دست داشته اند، بسیار “نفرت انگیز”، “توهین آمیز” و “غیرقابل چشم پوشی” بود. او با اعتقاد به اینکه راه مردم ایران از راه دولتمردان این کشور جداست خاطرنشان کرد که در آن زمان مردم ایران با روشن کردن شمع در تهران با خانواده های قربانیان در امریکا همدردی کردند.

او در خلال این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام می شد و به فارسی نیز ترجمه شده، مجدداً به پرونده دردسرآفرین هسته ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت که راه دیپلماتیک را بر هر راه دیگری ترجیح می دهد، ولی درعین حال منتظر یک حرکت مثبت از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی است.

این مصاحبه که در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه شب به وقت لندن پخش شد، همچنین فرصتی بود تا از “خواست امریکا دایر بر دراز کردن دست به سوی دولت و همچنین مردم ایران” سؤال شود. به گفته اوباما، تحریم های فعلی به این دلیل اعمال شده اند که “ایران نتوانسته جامعه بین المللی را از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود متقاعد کند”.

این دومین باری است که اوباما از زمان انتخاب خود به ریاست جمهوری امریکا به طور مستقیم ایرانیان را مخاطب خود قرار می دهد. او در ۲۰ مارس سال جاری از فرصت سال نوی ایرانی استفاده کرد و در ویدئویی که در سایت یوتیوب با زیرنویس فارسی منتشر شد، از سران جمهوری اسلامی خواست “گفتگوی شفاف و صادقانه ای را براساس احترام متقابل” آغاز کنند.

اظهارات یک رییس جمهور امریکا که از زمان تیره شدن روابط دیپلماتیک این دو کشور در سال ۱۹۷۹ در نوع خود بی سابقه بود، با اظهارات سلف اش جرج بوش در تضاد کامل قرار داشت. مشاور مطبوعاتی رییس جمهور احمدی نژاد طی پاسخی مسالمت آمیز گفته بود که “ایران با آغوش باز از خواست رییس جمهور امریکا برای کنار گذاشتن اختلافات گذشته استقبال می کند” و در عین حال خواسته بود که به منظور جبران خطاها اقدامات ملموسی انجام شود.

ولی اختلافات دو کشور ازجمله غنی سازی اورانیوم، دستگیری تعدادی ایرانی در خاک عراق، زندانی کردن کوهنوردان امریکایی در ایران و غیره، که دو کشور را رو در روی هم قرار داده، هنوز این امکان را به وجود نیاورده تا مذاکرات به صورت واقعی آغاز شود.

 

منبع: فیگارو، ۲۵ سپتامبر