سیستم در بحران

نویسنده
ابراهیم نبوی

سبزی جنبش سبز به آثار هنرمندان جهان رسید

 

آرش البرزی

 

اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و پخش تصاویر معترضان و کشته شدن ندا آقاسلطان از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر علاوه بر داخل ایران الهام‌بخش ده‌ها هنرمند غیرایرانی نیز شده است که دست به خلق آثاری به یاد جنبش سبز ایران، کشته‌شدگان تظاهرات و شعار «رای من کو؟» زدند.

 

فین نیگارد هنرمند دانمارکی


غرق در توییتر

فرانسیسکو پورولی، هنرمند ایتالیایی، که برای نخستین بار برای یک جنبش اعتراضی طرحی کشیده، در مورد این که چه عاملی الهام‌بخش وی برای خلق اثرش برای جنبش سبز شده است به رادیوفردا می‌گوید: «من در خانه تنها بودم و غرق توییتر، که یک‌دفعه صدها توییتر در مورد ایران به دستم رسید و آن زمان این طرح به ذهنم رسید.»

وی می‌گوید: «مساله مهم در مورد جنبش سبز این است که این جنبش مستقیما از بطن جامعه یعنی جوانان، زنان و کاربران اینترنتی شکل گرفته است.»

این هنرمند می‌افزاید پیش از انتخابات با ایران آشنایی نداشته، ولی احساس می‌کند که ایران مکانی است با پتانسیل زیاد، اما بدون آزادی این پتانسیل به کاری نمی‌آید.

 

فرانسیکو پورولی هنرمند ایتالیا


درد ندا

تیموتی رینز، طراح آمریکایی، می‌گوید که از لحظه‌ای که مردم ایران به خیابان‌ها ریختند من تحت تاثیر مردم ایران قرار گرفتم، چرا که آنها می‌دانستند با مرگ و مشکلات فراوان روبه‌رو هستند. ولی تا قبل از کشته شدن ندا آقاسلطان اثری در این مورد خلق نکردم. من پیش از این قلب‌ زیاد کشیده بودم و رنگ سرخ را به عنوان سمبل درد و رنج ندا بر یکی از این طرح‌ها اضافه کردم.

وی می‌گوید: «امیدوارم روزی به ایران سفر کنم و معتقدم اگر آمریکا همان توجه و پشتیبانی را که از اسرائیل می‌کند از دیگر کشورهای خاورمیانه کند بسیاری کارها انجام می‌شود.»

این هنرمند آمریکایی که برای نخستین بار برای یک جنبش اعتراضی مدنی طراحی کرده صلح‌آمیز بودن جنبش سبز را «فوق‌العاده» توصیف می‌کند.

 

تیموتی رینز هنرمند امریکایی


ایران، سرزمین اسرارآمیز

جیمز یانگ، ساکن نیویورک، نیز که تاکنون برای آثارش موفق به اخذ دویست جایزه شده می‌گوید من از سقوط شاه وقایع ایران را دنبال می‌کنم. ایران سرزمین اسرارآمیزی است، چرا که ما واقعا نمی‌دانیم چه اتفاقی در این کشور می‌افتد. باید بگویم مردم آمریکا همین احساس را در مورد روسیه در زمان شوروی سابق داشتند. من همیشه فکر کردم که ایران به دلیل تاریخش مردم تحصیل‌کرده‌ای دارد.

زینا ساندرز، دیگر هنرمند نیویورکی، نیز می‌گوید از زمانی که گزارشی از یکی از تلویزیون‌های آمریکا در مورد اعتراضات ایران دیده دست به کشیدن طرح برده است. وی می‌افزاید پیش از این فکر می‌کردم همه مردم ایران با دولت این کشور موافقند.»

 

منبع: رادیو فردا