استاکس‌نت حاصل همکاری آمریکا و اسرائیل بود

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری پیرامون حمله به تاسیسات اتمی

جنجال‌های پیرامون ویروس “استاکس‌نت” که چند سال پیش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد حمله قرار داد تمامی ندارد. چند هفته پس از اعلام انجام تحقیقات از یکی از ژنرا‌ل‌های بازنشسته ارتش آمریکا درباره درز اطلاعات حمله استاکس‌نت٬ ادوارد اسنودن٬ مدعی شده که آمریکا در حمله استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، با اسرائیل همکاری کرده است.

اسنودن٬ یکی از کارمندان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است که چندی پیش اقدام به افشای اطلاعاتی درباره این سرویس امنیتی کرد. او گفته بود که ان.اس.ای مشغول شنود و رصد تمامی تماس‌های شهروندان آمریکا است.

وی اکنون در گفت‌وگویی با هفته‌نامه اشپیگل آلمان٬ درباره ویروس استاکس‌نت و حمله آن به تاسیسات هسته‌ای ایران٬‌ گفته است که آژانس امنیت ملی آمریکا و اسراییل٬ با همراهی یک‌دیگر٬ به طراحی استاکس‌نت پرداخته‌اند.

استاکس‌نت سه سال پیش به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرد. گرچه در ابتدا تصور می‌شد که این ویروس٬ تنها مشغول جاسوسی است٬ اما بعدها مشخص شد که منجر به تخریب بخشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران شده است. تخریبی که بنا به گفته‌ی متخصصان روسی شاغل در نیروگاه بوشهر٬ ممکن بود منجر به چرنوبیلی دیگر شود.

استاکس نت پس از آلوده کردن سیستم های کنترل این سانتریفیوژها، فرکانس دستگاه را درطول یک ماه بالا و پایین می برد و با این کار در روند غنی سازی اورانیوم اختلال ایجاد می کند. این ویروس برنامه تبدیل فرکانس در دو نوع سانتریفیوژ را هدف قرار داده بود: دستگاه های واکون که فنلاندی هستند و دستگاهای فرارو پایا که ساخت ایران هستند.

با این وجود مقام‌های جمهوری‌اسلامی حمله این ویروس به تاسیسات هسته‌ای وآسیب رساندن به آن‌ها را رد کرده و گفته بودند که “این ویروس در رایانه های صنعتی با پلت فرم اسکادا از شرکت سازنده ای خاص فعال می شود و هم اکنون همه این پلت فرم ها اسکن و پاکسازی شده و در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته است”.

همان زمان روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که با توجه به پیچیدگی طراحی استاکس‌نت٬ یک یا چند دولت پشت طراحی این ویروس قرار داشته‌اند. به گزارش این روزنامه٬‌اسراییل استاکس نت را در مرکز اتمی دیمونا در این کشور و بر روی سانتریفیوژهای مشابه ای که ایران از آنها در تاسیسات نطنز استفاده می کند، با موفقیت آزمایش کرده بود. نیویورک تایمز همچنین نوشته بود که این ویروس موفق شده بود نزدیک به هزار سانتریفیوژ ایران را از کار بیندازد. اکنون اما ادوارد اسنودن٬ آمریکا و اسراییل را متهم کرده است که با همکاری یکدیگر٬‌ این ویروس را طراحی و علیه برنامه هسته‌ای ایران از آن استفاده کرده‌اند.

استاکس‌نت البته تنها حمله سایبری سال‌‌های اخیر به جمهوری‌اسلامی نبوده است. تاکنون ویروس‌هایی چون دوکو٬ فلیم٬ مهدی و … به برنامه هسته‌ای ایران حمله کرده‌اند. همچنین برخی از تاسیسات زیربنایی ایران٬ مانند تاسیسات مربوط به وزارت نفت٬ با حمله‌های مداوم سایبری روبه رو بوده است.

افشاگری اخیر اسنودن در حالی منتشر شده که پیش از این اعلام شده بود جیمز کارترایت٬ از نزدیکان مشاوران امنیتی اوباما و ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا٬ قرار است درباره درز اطلاعات محرمانه پیرامون این ویروس٬ مورد بازجویی قرار گیرد.