جمع مستان

نویسنده

همسایه های همیشگی ما د رهنر رنج می برند. کتابی می نویسند. نقشی بر بوم می زنند. خطی ز دلتنگی می نویسند. و بعد مارا بااین جهان بی همسایه وامی گذارند و می روند. این هفته امیر قویدل رفت و مهدی سحابی. محسن آراسته در آرزوی نقشی دیگر مرد. بهروز بقایی در بستر مرگ است.

اما هنر به زندگی ما رنگ  می دهد وهمسایه های عشق در کارند…

 

 

 کنگره آتشی، شاعران بی کتاب و کمیک استریپ بوستان و گلستان…

محمد حقوقی : منظومه‌ی بلند با صدای شاعر

به همراه انتشار منظومه‌ی بلند “اندوه‌یاد کیوان علی‌شاه” محمد حقوقی در قالب کتاب، این منظومه با صدای این شاعر فقید نیز منتشر می‌شود.

حقوقی در زمان حیاتش این منظومه را بلندترین شعر معاصری دانسته بود که تا کنون سروده شده است.

این اثر درباره‌ی شخصی به نام کیوان علی‌شاه است که شاعر با او دوستی داشته و صحبت‌های آن‌ها در این شعر آمده است. همچنین نام بزرگان شعر و موسیقی به نحوی در این منظومه گنجانده شده است.

حقوقی در زمان حیاتش این منظومه را با صدای خودش خوانده بود که به همراه انتشار کتاب، لوح فشرده‌ی آن هم با صدای شاعر از سوی انتشارات نگاه منتشر خواهد شد.

محمد حقوقی اردیبهشت‌ماه سال 1316 به دنیا آمد و هشتم تیرماه سال جاری از دنیا رفت.

پیش‌تر آثاری از جمله، دفترهای شعر: “گنجشک‌ها و گیلاس‌ها” (شعرهای عاشقانه)، “زوایا و مدارات”، “فصل‌های زمستانی”، “شرقی‌ها”، “با شب با زخم با گرگ” “سطح‌های شعر در سطرهای نثر”، “از صدا تا سکوت” (لاک‌پشت‌ها) و نیز مجموعه‌ی کتاب‌های “شعر زمان ما” و “شعر و شاعران” (‌بررسی و تحقیقی درباره‌ی شعر شاعران معاصر) از حقوقی منتشر شده‌اند.

 

 

گلی امامی:  ترجمه‌ی داستان‌های جومپا لاهیری

مجموعه‌ی داستان “به کسی مربوط نیست” نوشته‌ی جومپا لاهیری با ترجمه‌ی گلی امامی منتشر شد.

این کتاب که پیش‌تر با نام “خاک غریب” توسط امیرمهدی حقیقت ترجمه و منتشر شده است، دو بخش دارد؛ بخش اول شامل پنج داستان کوتاه “خاک غریب”، “جهنم – بهشت”، “انتخاب جا”، “خوبی محض” و “به کسی مربوط نیست” است و بخش دوم با عنوان “هما و کاشیک”؛ “اولین و آخرین‌بار”، “آخر سال” و “رفتن به ساحل” را دربر می‌گیرد.

ترجمه‌ی “به کسی مربوط نیست” به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

پیش‌تر نیز دو کتاب دیگر لاهیری یعنی مجموعه‌ی داستان “مترجم دردها” و رمان “همنام” در ایران منتشر شده‌اند.

جومپا لاهیری نویسنده‌ی هندی‌تبار ساکن آمریکاست که با نخستین اثرش، مجموعه‌ی داستان “مترجم دردها” (1999)، برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر در سال 2000 شد. همچنین نخستین رمان او با نام “همنام” (2003) در ساخت فیلمی به همین نام در سال 2007 مورد اقتباس قرار گرفت.

 

منوچهر آتشی : کنگره‌ شعر

کنگره‌ شعر “منوچهر آتشی” داوری‌اش را آغاز کرد.

مهلت ارسال آثار به این کنگره که به مناسبت چهارمین سال درگذشت آتشی برگزار می‌شود، ابتدا 30 مهرماه اعلام شده بود که با تمدید آن تا هفتم آبان‌ماه، بیش از 300 اثر به کنگره ارسال شده است و بیش‌ترین آثار ارسالی از فارس و خوزستان بوده است.

به گفته‌ی محسن شریف - دبیر این کنگره -، داوری آثار رسیده از هفته‌ی پیش آغاز شده و در نهایت، یک شاعر برتر و چهار برگزیده از استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان خواهد داشت.

کنگره‌ی شعر “منوچهر آتشی” ویژه‌ی استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان در دو بخش شعر کلاسیک و شعر آزاد (سپید و نیمایی) در روزهای 27 و 28 آبان‌ماه در بوشهر برگزار خواهد شد.

در این کنگره که از سوی انجمن اهل قلم بوشهر برگزار می‌شود، مقالاتی درباره‌ی آثار منوچهر آتشی و شعر او و همچنین درباره‌ی شعر ارائه خواهد شد.

منوچهر آتشی دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد و 29 آبان‌ماه 1384 از دنیا رفت

 

 

صادق هدایت:  ”طنزهدایت” دراروپا

“طنز هدایت”، جلد دوم از سری مجموعه‌ی آثار صادق هدایت که در اروپا منتشر می‌شود، منتشر شد.

این کتاب شامل داستان‌های “حاجی‌ آقا”، “علویه خانم”، “وغ وغ ساهاب” و”ولنگاری” این داستان‌نویس معاصر به تازگی در اروپا منتشر شده است.

به گفته‌ی جهانگیر هدایت، این کتاب در 410 صفحه منتشر شده و متن آن از متن‌های اصلی و بدون تحریف این نویسنده که در اختیار خانواده‌ی او بوده، آمده است.

او فزود، بنیادی در اروپا تمام کتاب‌های صادق هدایت را به زبان فارسی منتشر می‌کند، که اولین جلد این سری، داستان‌های کوتاه هدایت است شامل 42 داستان او و یک‌سری از داستان‌های چاپ‌نشده‌ که در 600 صفحه و یک جلد منتشر شده است. سایت آمازون هم لینک آن را در سایتش قرار داده است.

جلد سوم این سری، “بوف کور” است که دست‌نوشته‌ی موجود هدایت از “بوف کور” که در هند آن‌را نوشته و تکثیر کرده است، به همراه نسخه‌ی تایپ‌شده در این مجلد خواهد آمد.

مجموعه‌ی این کتاب‌ها هفت یا هشت جلد خواهد بود.

 

اسماعیل فصیح:  تقدیردر نهمین جایزه‌ی گلشیری

نهمین‌ دوره‌ی جایزه‌ی هوشنگ گلشیری از “اسماعیل فصیح” تجلیل می‌کند.

فرزانه طاهری - مدیرعامل بنیاد گلشیری – در این باره گفت: در مراسم پایانی جایزه‌ی گلشیری، تندیس جایزه‌ی هوشنگ گلشیری به خانواده‌ی فصیح اهدا می‌شود و همچنین سخنرانی‌هایی در نقد و بررسی آثار و تجلیل از نویسندگی این نویسنده‌ی فقید انجام می‌شود.

اسماعیل فصیح، نویسنده‌ی رمان‌هایی چون “دل‌کور”، “داستان جاوید”، “ثریا در اغما” و “زمستان 62” تیرماه امسال در سن 75سالگی در بیمارستان شرکت نفت درگذشت و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

اما به گفته‌ی طاهری، نهمین ‌دوره‌ی جایزه‌ی هوشنگ گلشیری که امسال در زمینه‌ی داستان کوتاه برگزار می‌شود، هم‌اکنون در حال گرد‌آوری مجموعه‌های داستان منتشرشده در سال 87 است که پس از این مرحله، با بررسی‌هایی که انجام می‌شود، کاندیداها معرفی خواهند شد.

او زمان معرفی نامزدهای نهمین ‌دوره‌ی جایزه‌ی هوشنگ گلشیری را اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه اعلام و ابراز امیدواری کرد، این ‌دوره از جایزه بدون مشکل مکان برگزاری مراسم پایانی تا نیمه‌ی اسفندماه برگزار شود.

به گفته‌ی طاهری، در این دوره از جایزه‌ی گلشیری، تصمیم گرفته شد که کتاب‌ها‌ را تهیه کنند؛ یا آن‌ها را بخرند و یا این‌که ناشران در اختیارشان بگذارند.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که از آن‌جایی که جایزه به شکل دوسالانه برگزار می‌شود، در این دوره فقط داستان‌های کوتاه منتشرشده در سال 87 مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه در سال آینده یعنی 89، برترین رمان‌های منتشرشده در سال‌های 87 و 88 معرفی می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد گلشیری در توضیحی کوتاه درباره‌ی دوسالانه ‌شدن جایزه‌ی گلشیری متذکر شد: به دلیل این‌که کتاب‌ها در انتظار کسب مجوز می‌مانند و معطل می‌شوند و در سال به لحظ کمی و بالطبع، کیفی به اندازه‌ای نیستند که بخواهند مورد بررسی قرار گیرند، ما برای داوری ‌منصفانه‌تر آثار، این رویکرد را اتخاذ کردیم که بررسی‌ها را دو سال یک‌بار انجام دهیم.

 

 

بزرگمهر حسین پور: کمیک استریپ بوستان و گلستان سعدی

بزرگمهر حسین پور کمیک استریپ‌هایی از گزیده حکایتهای بوستان و گلستان سعدی را به انتشارات سوره مهر سپرده که به زودی توسط این ناشر منتشر می‌شود.

حسین‌پور در این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای برداشتهای آزاد خود از مفاهیم برخی حکایتهای این دو اثر سعدی شیرازی را به ‌تصویر کشیده است.

حسین پور در انجام این کار به‌نحوی عمل کرده‌ که داستانهای مقتبس از این دو کتاب به شرایط امروز ایران و جهان ربط داشته باشد. همچنین در این برداشتهای آزاد او علاوه بر لحاظ راحتی مخاطب در طراحی و متن به هیچ زمان یا مکان خاصی نیز منحصر نمی‌شود.

کمیک‌استریپ گزیده حکایتهای بوستان و گلستان سعدی که با عنوان احتمالی رندستان منتشر خواهد شد نخستین کتاب از مجموعه کمیک‌استریپ‌‌های حسین پور است که زیرعنوان کلی “کمیک‌استریپ داستانهای قدیمی” از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

وی همچنین کمیک‌استریپ داستانهای مثنوی و آثار عبید زاکانی را طراحی کرده که به عنوان کتابهای بعدی این مجموعه منتشر خواهد شد.

سهیل نوری در بخش رنگ و علی مرادی در بخش انتخاب داستانها حسین پوررا یاری کرده‌اند و پوریا عالمی نیز در بازنویسی برخی از حکایات و همچنین در بخش گرافیک با او همکاری کرده است

 

مجید قیصری : انصراف از نامزدی جایزه ادبی جلال

مجید قیصری از نامزدی دومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد و بیست‌وهفتمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال کناره‌گیری کرد.

این داستان‌نویس که با رمان “شماس شامی” به مرحله‌ی دوم، دومین‌دوره‌ی جایزه جلال آل‌احمد راه یافته است از حضور در این جایزه‌ی ادبی انصراف داد و با طرح این پرسش که اگر جلال در این شرایط بود چه کار می‌کرد؟ گفت: با شناختی که از روحیات و نگاه جلال آل احمد داریم، بدون شک همین کار را می‌کرد.

او در ادامه عنوان کرد: با توجه به مشکلات و موانعی که بر سر راه جایز‌ه‌های خصوصی رقم می‌خورد تا جایی که حتا مکانی برای برگزاری جایزه‌شان را ندارند، طبیعی است که بخواهم از حضور در این جایزه‌ی دولتی انصراف بدهم.

پیش‌تر نیز مصطفی مستور با رمان “من گنجشک نیستم” و قباد آذر‌آیین با مجموعه‌ی داستان کوتاه “هجوم آفتاب” از نامزدی جایزه‌ی ادبی جلال کناره‌ گیری‌کرده بودند.

علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب (متولی برگزاری جایزه‌ی جلال ‌) هم با اشاره به این که صرفا کتاب را مورد داوری قرار می‌دهند، گفته بود: اگر آثاری که پدید‌آورندگانشان از شرکت در جایزه انصراف داده‌اند، برگزیده شوند؛ با آنها مشورت می‌کنیم و اگر تمایل نداشته نباشند می‌توانند جایزه را نگیرند.

 

مرحله‌ اول داوری هشتمین جایزه‌ ادبی هدایت

با ارسال 650 داستان به هشتمین دوره‌ی‌ جایزه‌ی داستان کوتاه‌نویسی صادق هدایت، مرحله‌ی اول داوری این جایزه آغاز شد.

جهانگیر هدایت - دبیر جایزه‌ی داستان کوتاه‌نویسی صادق هدایت - با اعلام این خبر گفت: مهلت ارسال آثار به این جایزه تا پایان مهرماه سال جاری اعلام شده بود، که با پایان یافتن مهلت ارسال آثار، داوری مرحله‌ی اول آثار از اول آبان‌ماه آغاز شده است.

به گفته‌ی او، برگزیدگان نهایی این جایزه در بهمن‌ماه و هم‌زمان با سال‌روز تولد این نویسنده معرفی می‌شوند.

جهانگیر هدایت پیش‌تر گفته بود، بنا به پیشنهاد تعدادی از ناشران اروپایی که پیش‌تر آثاری را از هدایت در این قاره منتشر کرده‌ بودند، قرار است، آثار برگزیدگان مسابقه‌ی ادبی داستان‌نویسی هدایت، که در ایران دو کتاب از آن‌ها با نام “یاد هدایت 81” و “یاد هدایت 82” منتشر شده‌اند، مربوط به سال 83 تا 86 در یک کتاب منتشر شود و آثار مربوط به سال 87 و 88 نیز در دو مجلد جداگانه انتشار یابد.

 

 

جایزه شعر خبرنگاران‌ : شاعران ‌بی‌کتاب

چهارمین جایزه شعر خبرنگاران امسال در بخش ویژه به شاعرانی که تا کنون کتابی از آنها چاپ نشده توجه دارد و با حمایت مالی یک نویسنده به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا و کتاب آنها را نیز چاپ می‌کند.

محمدهاشم اکبریانی دبیر چهارمین جایزه شعر خبرنگاران گفت: جایزه شعر خبرنگاران در چهارمین سال برپایی دارای بخش ویژه‌ای شده که به شاعرانی که کتاب آنها تا کنون منتشر نشده اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: به تازگی فتح‌الله بی‌نیاز حمایت مالی این بخش ویژه را برعهده گرفته و تقبل کرده که جایزه نفرات اول تا سوم را پرداخت کند. همچنین دبیرخانه جایزه با چند ناشر مذاکراتی داشته و مقرر است آثار نفرات اول تا سوم منتشر شود.

این نویسنده و شاعر درباره چاپ کتاب برگزیدگان این بخش عنوان کرد: در نظر داریم کتاب نفر اول را به طور مستقل و اشعار نفرات اول و دوم را به طور مشترک و با انتخاب و نظر خودشان در قالب یک کتاب منتشر کنیم.

اکبریانی با اشاره به اینکه مهلت دریافت آثار که پایان آبان تعیین شده است تا کنون تمدید نشده است بیان کرد: گرچه بخش ویژه جایزه امسال برای نخستین بار برگزار می‌شود ولی خوشبختانه استقبال از آن زیاد بوده و آثار رسیده از کیفیت خوبی هم برخوردار است.

سراینده مجموعه شعر “مثل کافه‌ای متروک” درباره ترکیب هیئت داوران این جایزه تصریح کرد: امسال 5 داور به طور مشترک هم بخش اصلی و هم بخش ویژه را داوری خواهند کرد که امسال یک نفر به جمع 4 نفری داوران در دوره های گذشته اضافه شده است. امسال برای نخستین بار یک شاعر یا مترجم پیشکسوت  نیزبه عنوان داور افتخاری در هیئت داوران حضور خواهد داشت.