قاتل بختیار، اسوه و قهرمان شد

نویسنده
نازنین کامدار

» استقبال رسمی از وکیلی راد با نواختن سرود ملی

از قاتل شاپور بختیار، سیاستمدار و از رهبران جبهه ملی ایران که 19 سال قبل به دست نیروهای «کمیته ویژه اعدام انقلابی مخالفان نظام در خارج»ترور شد، با حضور سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و معاون کنسولی وزارت خارجه، «استقبال رسمی» به عمل آمد و به افتخار بازگشت کسی که کاظم جلالی از وی با عنوان «اسوه مقام و قهرمان ملی» یاد کرد، سرود جمهوری اسلامی درپاویون تشریفات فرودگاه امام خمینی نواخته شد و بر گردن اش حلقه گل انداختند.

علی وکیلی راد، قاتل شاپور بختیار و عامل وزارت اطلاعات ایران و عضو کمیته «اعدام انقلابی مخالفان نظام در خارج» که به همراه دو قاتل دیگر به نام های  فریدون بویراحمدی و  محمد آزادی تیم سه نفره ترور شاپور بختیار را تشکیل دادند، در بدو ورود به ایران در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری فارس اعلام کرد که از «جهنم» به «بهشت» آمده است.

او همچنین چند جمله نیز درباره علاقه اش به ایران و نظام و غیره بر زبان آورد و به سرعت توسط مدیران امنیتی حاضر در محل فرودگاه، پاویون تشریفات را ترک کرد.

علی وکیلی راد، شاپور بختیار و منشی وی سروش کتیبه را به همراه دو همدست خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رساند. در روایتی دیگر که حمید اکبری از اعضای کادر رهبری جبهه ملی در  فرانسه در مراسم هفتمین سالگرد ترور او بر زبان آورده، «قاتلان که سه نفر بوده اند، قصد بریدن گردن دکتر بختیار را داشتند که به دلیل نبود وقت، این مرحله از جنایت را نیمه کاره رها کرده و به سوئیس می گریزند».

در مراسم استقبال از قاتل شاپور بختیار، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه نیز که با رضایت خاطر فراوان از بازگشت اوسخن می گفت، خطاب به خبرنگاران رسانه های حکومتی اظهار داشت:” حکم آزادی مشروط وکیلی راد در11 بهمن سال گذشته و به علت رفتار شایسته وی در زندان و طبق قانون فرانسه صورت گرفت و هیچ ارتباطی بین آزادی وکیلی راد و کلوتیلد ریس وجود ندارد”.

اشاره این مقام دولت محمود احمدی نژاد به انتقادهای رسانه های مستقل و مطبوعات فرانسه است که معتقدند یک قاتل در قبال آزادی کلوتلد ریس با دستور مستقیم نیکلای سارکوزی به ایران تحویل داده شده است.

گفتنی است همزمانی استرداد این قاتل با خروج کلوتیلد ریس از ایران موجب بروز برخی گمانه زنی ها در اینباره شده است که هر دو طرف فرانسوی و ایرانی آن را رد می کنند.

اما در مراسم استقبال از قاتل شاپور بختیار، سخنان کاظم جلالی، نماینده محافظه کار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از همه شنیدنی تر بود.

آنطور که فارس نوشته، جلالی گفته است:” خیلی خوشحالیم که یک اسوه مقاومت و قهرمان را در کشور داریم”.

وی که خود به دلیل اطلاع از جنایات کهریزک مجبور به استعفاء از کمیته بررسی آن در مجلس شده بود، افزوده است:” برای دنیای امروز متاسفیم که اینگونه با فردی که کاملا اثبات شد هیچ گونه جرمی مرتکب نشده است، به شکل وحشیانه ای برخورد می شود و با وجود ادعاهای حقوق بشری جامعه جهانی زخم ضدیت با حداقل های حقوق بشری در روح و جان این فرد و خانواده اش دیده می شود”.

گفتنی است، علی وکیلی راد، در دادگاهی که 15سال پیش  به خاطر قتل فجیع شاپور بختیار برگزار شد، گفته بود:” جمهوری اسلامی من و همکارانم را مامور قتل شاپور بختیار کرده بودند”.

با این حال جلالی، وکیلی راد را بی گناه و شایسته استقبال می داند و چنین ادامه می دهد:” ‌وکیلی راد حدود 19 سال از بهترین روزهای عمر خود را در زندان گذراند و در زندان نیز اسوه اخلاق بود و همه کسانی که در این مدت با او معاشرت داشتند به حسن سلوک وی اعتراف و اذعان داشتند”.

کاظم جلالی که نگفت از چه طریقی از نحوه رفتار وکیلی راد و رضایت «معاشران» وی در زندان پویسی فرانسه کسب اطلاع کرده است،افزود:” خوشحالیم که فرزند وفادار به نظام را در کشور داریم و وفاداری وی با زجری که در این سالها کشیده است برای ما درس است. ان‌شاءالله از این قهرمان ملی در داخل کشور آن‌گونه که در شأن وی است، استقبال کنیم”.

در همین حال بنا به گزارش جوان آنلاین،ارگان اینترنتی نزدیک به سپاه پاسداران ، حیدر مصلحی ، وزیر اطلاعات نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از اقدام وزارت اطلاعات درباره «نحوه برخورد» با وکیلی راد در دوران گذراندن محکومیت اش خبر داده و گفته است:” ایران در حال بررسی این موضوع است تا ببیند نوع برخوردی که با ایشان شده چگونه بوده است”.

اواین نکته را در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری امنیتی ـ نظامی فارس که پرسید« آیا ایران قصد شکایت از فرانسه به دلیل زندانی کردن این فرد بی گناه را ندارد؟»، گفته است.

خبرنگار فارس همچنین در باره «شکنجه در زندان های فرانسه» سخن گفته و وزیر اطلاعات نیز به وی چنین پاسخ داده است:” این موضوع را بررسی خواهیم کرد و در خصوص آن اقدام می‌کنیم”.

 

وزیر اطلاعات همچنین در شرایطی از «بررسی وضعیت شکنجه در زندان های فرانسه» سخن می گوید که هنوز گزارشی از جنایات رخداده در بازداشتگاه های کهریزک تهیه نشده است و با وجود شواهد از وقوع تجاوز در زندان های ایران ، تمامی نهادهای امنیتی و قضایی این موضوع را انکار می کنند.

مقامات استقبال کننده از قاتل شاپور بختیار که بازگرداندن «یک تبعه» به ایران را «افتخار بزرگ»نامیدند، هیچ اشاره ای به کمیته ترور های برون مرزی  نکردند.

این درحالی است که بنا به گزارش کمیته دفاع از حقوق بشر ایران در سوئد تاکنون  257 نفر از فعالین سیاسی ایرانی و غیر ایرانی در خارج ازمرزهای ایران و در کشور های مختلف ترور شده اند.