احمدی نژاد نشست ائمه جمعه را به هم ریخت

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» با گذشت یک هفته مشخص شد:

با گذشت بیش از یک هفته از نشست ائمه جمعه سراسر کشور که محمود احمدی نژاد نیز به عنوان میهمان در آن شرکت کرده بود،  یک سایت خبری متعلق به اصولگرایان از تشنج در این گردهم آیی به دنبال سخنان رئیس دولت درباره موضوع حجاب خبر داد.

سایت “جهان نیوز” که متعلق به علیرضا زاکانی،  دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده اصولگرای تهران در مجلس است،  با اعلام این خبر نوشت: “جلسه ائمه جمعه با رئیس جمهور با حاشیه هایی همراه بود که برخی از اخبار آن با تاخیر یک هفته ای به رسانه ها راه یافت.”

اخبار رسمی که رسانه های دولتی در هفته گذشته از این نشست منتشر کرده بودند،  تنها شامل متن سخنرانی های سیدرضا تقوی،  رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و محمود احمدی نژاد،  رئیس دولت دهم بود. سخنرانی هایی که بنابر گزارش های رسمی منتشرشده،  سرشار از تعریف و تمجید رئیس این شورا از احمدی نژاد و احمدی نژاد از خود بود.

اما این نشست،  روی دیگری هم داشته که در گزارش های رسمی رسانه های دولتی اشاره ای به آن نشده بود.

جهان نیوز در این ارتباط خبر داده که یکی از “حاشیه های مهم” این جلسه،  ”اعتراض اعضا و ائمه جمعه به سخنان رئیس جمهور در موضوع حجاب بود.”

به گزارش این سایت،  احمدی نژاد وقتی توسط یکی از ائمه جمعه حاضر در نشست درباره موضوع حجاب مورد پرسش قرار می گیرد،  می گوید: “واقعا مشکل مملکت پس از 30 سال حجاب دختران است که اینقدر دولت را مورد حمله قرار می دهند؟”

اما این اظهارات احمدی نژاد با واکنش منفی ائمه جمعه روبرو می شود زیرا به نوشته جهان “این سخن رئیس جمهور ابتدا با اعتراض یکی از اعضای هیات رئیسه همراه شد و پس از آن حاضرین در جلسه و دیگر ائمه جمعه نیز به سخنان رئیس جمهور اعتراض کردند.”

این سایت خبری در ادامه از تشنج در نشست ائمه جمعه به دلیل سخنان احمدی نژاد خبر می دهد و می افزاید: “در همین رابطه گفته می شود جلسه برای مدتی همراه با بگو و مگو و از حالت طبیعی خود خارج شده بود.”

به گزارش جهان،  اعتراضات به سخنان رئیس دولت آنقدر ادامه یافت که حتی بخش های دیگر سخنان احمدی نژاد درباره موضوعاتی مانند هدفمندسازی یارانه ها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نهادی حکومتی است که در سال 1372 با حکم آیت الله سیدعلی خامنه ای،  رهبر جمهوری اسلامی تشکیل و جایگزین تشکیلاتی به نام شورای مرکزی ائمه جمعه شد.

این شورا همانگونه که از نامش پیداست،  مرجع اصلی سیاستگذاری در امور مربوط به ائمه جمعه است. همچنین نصب و عزل ائمه جمعه در سراسر کشور و شکایت از آنها بر عهده این شورا است.

به نظر کارشناسان،  حکومتی بودن این شورا باعث شده تا ائمه جمعه در سراسر ایران کاملا در خدمت جریان حاکم در جمهوری اسلامی باشند.

 

حمایت ما از دولت،  سیاست رهبری است

 

سیدرضا تقوی،  رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه،  29 تیر سال جاری در حاشیه همایش “نماز جمعه و رسانه” و در پاسخ به این شائبه که امامان جمعه همواره به نفع یک جریان سیاسی خاص موضع گیری می کنند،  گفته بود: “امام جمعه مواضع نظام را مطرح می‌کند و ممکن است که مواضع یک جناح عین مواضع نظام در مسائلی باشد و این تلقی در جامعه به وجود بیاید که این امام جمعه در موافقت با یک جناح صحبت می‌کند در حالی که این جناح است که دارد بر اساس مواضع نظام موضع‌گیری می‌کند.”

تقوی که از سال 1379 ریاست این شورا را بر عهده دارد،  در گردهم آیی اخیر ائمه جمعه هم که با حضور احمدی نژاد همراه بود،  تاکید کرد که “ائمه جمعه سیاست‌های ابلاغ شده توسط رهبری را دنبال می‌کنند.”

وی در تشریح دلایل حمایت ائمه جمعه از دولت احمدی نژاد،  با تقدیر از مواضع رئیس دولت افزود: “یکی از سیاست‌های ائمه جمعه حمایت از دولت دهم است،  چرا که رهبر معظم انقلاب،  بیشترین حمایت‌ها را از دولت نهم و دهم در این سال‌ها داشته‌اند و در برخی مواقع هم دلایل حمایت‌ها را مطرح فرموده‌اند.”

به گفته آقای تقوی:“به سبب ارزش‌هایی که در دولت نهم و دهم وجود داشته و دارد و هر روز قوی‌تر ادامه خواهد یافت،  از دولت احمدی نژاد حمایت می‌کنیم.”

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفته است: “هرچه ارزش‌های دولت بیشتر شود،  حمایت امامان جمعه نیز بیشتر خواهد شد.”

وی همچنین به نقش ائمه جمعه در آنچه او مقابله با «فتنه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری»عنوان کرد،  اشاره و تصریح کرد: “امامان جمعه همانند یک فرمانده قرارگاه به ویژه در شهرهای بزرگی مانند قم،  تبریز،  اصفهان،  شیراز و مشهد جلوی توسعه فتنه را گرفتند و با درایت و مدیریتی تحسین‌برانگیز شرایط را کنترل کردند.”

 

تمجید احمدی نژاد از خود

محمود احمدی نژاد هم که به عنوان میهمان در روز دوم این نشست شرکت کرده بود،  در سخنانی به تمجید از عملکرد خود در سفر اخیرش به آمریکا پرداخت.

احمدی نژاد با بیان اینکه “امروز جمهوری اسلامی ایران در مرکز قدرت نمایی آمریکا همه موجودیت نظام سلطه و آمریکا را زیر سئوال می برد و آنها هیچ کاری نمی توانند انجام دهند” افزود: “مصاحبه های من در حقیقت یک نبرد و جنگ واقعی بود،  زیرا آنان برخلاف ادعاهایشان مبنی بر آزادی رسانه ها به نمایندگی از مقامهای آمریکایی حرف می زدند.”

به گفته او: “یکی از رسانه های وابسته به وزارت دفاع آمریکا در بخشی از مصاحبه تلاش کرد ذهنیت مردم را با طرح سئوال در خصوص مهدویت و امام عصر مخدوش کند اما به فضل الهی تریبون دشمن ترین دشمنان امام عصر فرصتی برای معرفی این امام عزیز شد.”

وی همچنین نماز جمعه را “تمرین ولایت پذیری و تجدید اصل و جاری کردن ولایت در جامعه” دانست و گفت: “اگر چه در جمهوری اسلامی همه نهادها به ولایت و مرکزیت نظام متصل هستند اما در یک افق بالاتر و تحقق جامعه جهانی اراده امام و اندیشه ها ودیدگاههای ولی باید از طریق رکن نماز جمعه در جامعه منتشر شود. از این رو هیچ نهادی نمی تواند با نماز جمعه برابری کند.”

 

روحانیون نگران،  احمدی نژاد آسوده

حالا اما بر خلاف اخبار رسمی منتشر شده از این نشست،  سایت های خبری اصولگرا فاش کرده اند که گردهم آیی فوق نه تنها دوستانه نبوده بلکه با سخنان احمدی نژاد درباره حجاب به تشنج کشیده شده است.

این سخنان رئیس دولت البته عمری تقریبا 5 ساله دارد. احمدی نژاد در جریان تبلیغات انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 هم گفته بود: “مشکل کشور ما چند تار موی یک دختر نیست. به دولت چه ربطی دارد که دختران و جوانان ما چه می پوشند؟ دولت باید به امور اساسی و زیربنایی مملکت رسیدگی کند.”

وی 23 خرداد سال جاری نیز در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از برخورد خشن با مقوله بدحجابی،  وعده داده بود تا آنجا که بتواند با این مسئله برخورد و آن را کنترل خواهد کرد. احمدی نژاد در آن برنامه خواستار برخورد فرهنگی با مقوله بدحجابی به جای برخورد خشونت آمیز شده بود.

اظهاراتی که واکنش منفی و گسترده روحانیون بلندپایه کشور،  احزاب و شخصیت های اصولگرا،  نمایندگان مجلس و حتی برخی مراجع تقلید را به دنبال داشت.

اما دو روز پس از اظهارات احمدی نژاد،  اسماعیل احمدی مقدم،  فرمانده نیروی انتظامی کشور اعلام کرد که اجرای طرح حجاب و عفاف،  دستور رئیس جمهور بوده است: “توسعه امر عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و به دولت ابلاغ شده است و در این رابطه ستادی از طرف رئیس جمهوری در وزارت کشور تشکیل و فعال شده است.”

این در حالی است که سایت خبری رجانیوز که زیر نظر کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد فعالیت می کند روز 5 مهرماه سال جاری از ابراز نگرانی پنج تن از امامان جمعه شهرهای بزرگ کشور که اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز هستند نسبت به وضعیت فرهنگی جامعه در دیدار با احمدی نژاد خبر داد.

به گزارش این سایت،  در این دیدار که آیت‌الله علم‌الهدی (امام جمعه مشهد)،  آیت‌الله سید احمد خاتمی (امام جمعه تهران)،  آیت‌الله ایمانی (امام جمعه شیراز)،  آیت‌الله مجتهد شبستری (امام جمعه تبریز) و آیت‌الله نمازی (امام جمعه کاشان) حضور داشتند،  امام جمعه مشهد “بخشی از دغدغه‌های فرهنگی مردم متدین” را بیان و از “ظهور برخی نشانه‌های نگران کننده در حوزه فرهنگ اظهار تأسف کرده است.”

وی “متهم کردن دولت به تساهل و تسامح در حوزه فرهنگ و القای تقابل با روحانیت” را جزء “پروژه‌های دشمن” دانسته و از دولت خواسته بود از “رفتارها و اظهارنظرهایی که به تکمیل این پازل کمک می‌کند،  قویاً جلوگیری کند.”

با این حال آنگونه که رجانیوز گزارش داده،  احمدی نژاد نه تنها این انتقادات را نپذیرفته بلکه با بیان اینکه بیشترین توجه به مراکز دینی در دولت وی انجام شده و شعائر مذهبی و انقلابی احیا شده است و نگرانی خاصی در مورد انحراف گفتمانی دولت وجود ندارد،  به نمونه‌هایی از تلاش‌های خود و سایر اعضای دولت در تقویت گفتمان اسلام و انقلاب اشاره کرده است.

پیش از این علی مطهری،  از اصولگرایان شاخص منتقد دولت در توصیف احمدی نژاد و نزدیکانش گفته بود: “این‌ها به نوعی خودکفایی در شناخت اسلام معتقدند،  یعنی ما خودمان بدون واسطه می‌فهمیم. به همین دلیل اعتقاد چندانی به روحانیت و مراجع تقلید ندارند،  لذا حرف مراجع برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد.”