رأیی واحد علیه بشار اسد

نویسنده
نازنین کامدار

» تنهایی جمهوری اسلامی در نشست عربستان

همزمان با برگزاری اجلاس سران شورای همکاری کشورهای اسلامی در عربستان سعودی برای اخراج سوریه از این شورا که محمود احمدی نژاد نیز به همراه چند وزیر و معاونان خود در آن شرکت کرده است، جهان نیوز و خبرگزاری فارس با انتشار تصاویر و فیلمی چند ثانیه ای مدعی شدند احمدی نژاد و محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در این اجلاس یکدیگر را “به گرمی در آغوش گرفته اند و بوسیده اند”.

 سایت جهان نیوز علاوه بر این، عکسی هم از احمدی نژاد و مرسی در حالی که دست در گردن یکدیگر انداخته اند و رو به دوربین لبخند می زنند، منتشر کرده اما در این عکس لباس احمدی نژاد با لباس وی در مراسم اصلی تفاوت رنگ دارد.

در این عکس احمدی نژاد کاپشن کرم رنگ به تن دارد، در حالیکه او در اجلاس و زمان مواجه شدن با مرسی، کت وشلوار تیره رنگ پوشیده است.

عکس مرسی نیز متعلق به یکی از دیدار های او در ماه های گذشته است و با لباسی که در فیلم به تن دارد متفاوت است.
ساعتی پس از انتشار این عکس در جهان نیوز، و پس از آنکه برخی از کاربران این سایت در بخش “اظهار نظر” آن را جعلی دانستند، این سایت، عکس مذکور را از روی خروجی خود برداشت و به جای آن عکسی که احمدی نژاد را در کنار یکی دیگر از شرکت کنندگان این اجلاس نشان می دهد، گذاشت.

 

سایت جهان نیوز، در ذیل این تصویرنوشته بود: “‌محمود احمدی نژاد در حاشیه اجلاس همکاری اسلامی با سران کشورهای اسلامی از جمله شیخ حمد پادشاه بحرین، محمد مرسی رئیس جمهور مصر، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین، عبدالله دوم پادشاه اردن و هادی منصور رئیس جمهور یمن سلام و احوالپرسی کرد. رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس در کنار پادشاه عربستان نشسته بود. این موضوع موجب شد تا هر یک مهمانان پس از دیدار با ملک عبدالله، با رئیس جمهور کشورمان نیز گپ و گفتی کوتاه داشته باشد. در این احوالپرسی ها، احمدی نژاد علاوه بر روبوسی با ملک عبدالله ، محمد مرسی را نیز در آغوش گرفت و با وی به دیده بوسی پرداخت. روزنامه مصری الاهرام با اشاره به دیدار روسای جمهور ایران و مصر در اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه نوشت: محمد مرسی برای اولین بار با احمدی‌نژاد دیدار کرد. آنها در حالی که لبخند می‌زدند، یکدیگر را در آغوش گرفتند”.
اما سایت آفتاب، نزدیک به مجمع تشخیص مصلحت، عکس احوالپرسی احمدی نژاد با مرسی را همانطور که در شبکه العربیه نمایش داده شده، منتشر کرده است.
 در این اجلاس که حضور احمدی نژاد در آن به دلیل وقوع زلزله در آذربایجان و نیز بی اعتنایی عربستان به نشست مشورتی پنجشنبه گذشته تهران با انتقادات گسترده ای همراه بود، عضویت سوریه به دلیل جنایت علیه بشریت و مردم سوریه در شورای همکاری کشورهای اسلامی به حال تعلیق در آمد.

بنا به نوشته خبرگزاری های بین المللی و به نقل از ایسنا، “در این نشست شرکت کنندگان تصمیم گرفته‌اند تا عضویت سوریه را در سازمان همکاری‌های اسلامی و تمام نهادهای وابسته به دلیل عدم پایبندی دمشق به طرح کوفی عنان به حالت تعلیق درآورند”.

گفتنی است دو روز قبل از این بیانیه، برخی منابع خبری از تصمیم نشست عربستان برای تعلیق سوریه از شورای همکاری اسلامی خبر داده بودند و همین امر موجب شده بود تا گمانه زنی هایی درباره ترک اجلاس از سوی احمدی نژاد در صورت به تصویب رسیدن این پیشنهاد مطرح شود.

در همین زمینه، حسین شیخ الاسلام، رئیس کنفرانس انتفاضه در ایران به رادیو گفت و گو می گوید: “تعلیق سوریه به معنای چراغ سبز به آمریکا برای انجام عملیات نظامی در سوریه است و در صورت چنین تصمیمی قطعا آقای احمدی نژاد می تواند با اقدامی انقلابی آنجا را شلوغ کند و اجلاس را ترک کند”.

این پیش بینی اما محقق نشد و احمدی نژاد اجلاس را ترک نکرد.

او تنها در اظهار نظری گفته است: “ملت ایران از حاکم شدن رای مردم سوریه در این کشور، صرف نظر از اینکه نتیجه چه خواهد بود، کاملا‌ً حمایت می‌کند و معتقد است در همه کشورها باید همین رویه اعمال شود، منتها در فضایی آرام و برپایه تفاهم که بتوان در آن انتخابات آزاد برگزار کرد. باید مجالی فراهم کرد تا همه طرف‌ها در سوریه در کنار هم نشسته و با تفاهم، همفکری و یاری گرفتن از خدا مسایل را حل و فصل نمایند. آیا بهتر نبود تا رییس جمهور سوریه نیز در این اجلاس حضور می‌داشت تا همه برادران مسلمان با او صحبت کرده و با تبادل‌نظر مسایل را پیش می‌بردیم؟… باید فرمولی طراحی شود تا هم مردم سوریه آن را برای حل و فصل مسایل خود بپذیرند و هم این امکان وجود داشته باشد که بتوان آن را در دیگر کشورها نیز اجرا کرد، چرا که یقیناً در آینده‌ای نزدیک کشورهای دیگری نیز در منطقه به این راه‌حل نیاز خواهند داشت”.

این سخنان هم البته در اجلاس بیان نشده و در دیدار با رئیس جمهور تونس بر زبان آمده است؛اجلاسی که به اتفاق آرا رای به تعلیق عضویت سوریه داد.