فقط رهبر دستور قضایی را رعایت کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» تکرار نام خاتمی در رسانه ها

تنها به فاصله چند روز پس از اظهارات محسنی اژه ای مبنی بر ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار مربوط به محمد خاتمی در مطبوعات و رسانه های رسمی که به راه افتادن یک موج فیس بوکی با نام “رسانه خاتمی باشیم” انجامید، درگذشت خواهر وی و انتشار پیام های تسلیت مقامات ارشد جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، به وی و خاندان او، شرایط خاصی را درباره تصمیم مقامات قضایی به وجود آورد.

پیام های تسلیت منتشر شده به بهانه درگذشت فاطمه خاتمی، خواهر محمد خاتمی موجب شد تا نام او این بار نه از سوی رسانه های اصلاح طلب و روزنامه ها و سایت های هوادار وی، بلکه از زبان مقامات بلندپایه حکومتی هم به رسانه ها کشیده شود.

در این میان، آیت الله خامنه ای با انتشار پیام تسلیت خود خطاب به مادر محمد خاتمی، بدون آنکه نامی از رئیس اسبق جمهور ی اسلامی به میان آورد، تحلیل گران را به این نتیجه رساند که تصمیم اعلام شده قوه قضاییه توسط محسنی اژه ای با خواست وی همخوان است.

سید علی خامنه ای در پیام تسلیت خود که رسانه ها به صورت هماهنگ آن را با عنوان “پیام رهبر انقلاب برای درگذشت فرزند آیت‌الله خاتمی” بازتاب داده اند، نوشته است: “سرکار بانوی مکرّم همسر گرامی مرحوم آیة الله خاتمی اعلی الله مقامه! 
مصیبت درگذشت صبیه‌ی محترمه ام الشهید خانم خلیلی رحمة الله علیها را تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای جنابعالی و دیگر بازماندگان صبر و اجر مسألت مینمایم. خداوند آن مخدّره را با اولیائش محشور فرماید و مشمول رحمت و مغفرت قرار دهد”.

انتشار این پیام با گمانه زنی ها و تحلیل های رسانه های خبری مواجه شد. از جمله سایت جرس با اشاره به عدم اشاره رهبر حکومت دینی به نام محمد خاتمی نتیجه گرفت که دستور ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار مربوط به وی از سوی شخص آیت الله خامنه ای اتخاذ شده است.

این پیام در حالی بود که هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، روسای جمهوری اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام های تسلیت شان را خطاب به محمد خاتمی نوشته بودند.

در پیام هاشمی رفسنجانی به “حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی” آمده است: “درگذشت خواهر بزرگوارتان، حاجیه خانم فاطمه خاتمی را به جناب‌عالی و خانواده‌های خاتمی و خلیلی تسلیت می‌گویم. خانم مکرّمه‌ای که در انتساب، صبیه آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی و در اکتساب مادر شهید عزیز حسن خلیلی است که هرکدام آنها می‌تواند دلیلی برای قرب الهی و علوّدرجات در بارگاه احدیت باشد.صبر جمیل و تسلّای خاطر بازماندگان را از خدای متعال خواستارم”.

حسن روحانی اما، در ادامه نام محمد خاتمی “دامت عزّه” نیز افزوده و در متنی مفصل تر از متن هاشمی آورده است: “درگذشت بانوی ارجمند خانم «فاطمه سادات خاتمی»، خواهر مؤمنه و فاضله آن جناب موجب تاسف و تالم خاطر گردید. اینجانب مصیبت وارده را به جنابعالی؛ خاندان معزز و همه بستگان و ارادتمندان بیت شریف مرحوم آیت الله «سید روح الله خاتمی» تسلیت و تعزیت می گویم و از خداوند متعال برای همه بازماندگان، صبر و اجر نیکو و برای آن مرحومه که با فداکاری و تقدیم شهیدی برومند، سهمی گرانقدر در بارور نمودن آرمان های انقلاب اسلامی ایران ایفا نمود، رحمت و مغفرت بی کران الهی را مسئلت می نمایم”.

تخطی از دستور قوه قضاییه که رهبر حکومت ایران هم خود را مقید به آن نشان داده، از سوی حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی نیز تکرار شده و او هم محمد خاتمی را “سرور ارجمند” خطاب کرده و افزوده است: “ضایعه مولمه درگذشت خواهر گرامی تان مادر شهید سعید حاجیه خانم سیده فاطمه خاتمی را خدمت جنابعالی، مادرگرامی و بزرگوارتان و اخوان و خواهران گرامی و همچنین خدمت بیت آیت الله خاتمی قدس سره الشریف تسلیت عرض نموده از خداوند متعال علو درجات ایشان و دوام توفیقات و طول عمر با عزت و سربلندی برای جنابعالی مسئلت دارم”.

رسانه های خبری همچنین از انتشار “پیام مهم” علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به “برادر ارجمند” محمد خاتمی خبر داده اند که در آن آمده است: “مصیبت درگذشت، همشیره محترمه، ام‌الشهید خانم فاطمه خاتمی را به جناب عالی و مادر بزرگوار و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای بستگان آن مرحومه صبر و اجر مسالت دارم.خداوند آن مرحومه را با فرزند شهیدش و اولیاء الله محشور فرمایید”.

او متن پیام تسلیت خود را با عنوان “نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی” امضاء کرده است.

سایت “دولت بهار” که به محمود احمدی نژاد نزدیک است نیز از دستور قضایی سرپیچی کرده و به محمد خاتمی تسلیت گفته است.

علاوه بر این، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز به نیابت از والدین شان و همچنین فرزندان و همسر مهدی کروبی به محمد خاتمی تسلیت گفته و سایت های خبری داخلی نیز این خبر را بازنشر داده اند تا علاوه بر شکستن دستور قضایی درباره ممنوعیت انتشار نام خاتمی، نام زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در رسانه های داخلی بازتاب یابد.

همچنین سایت بهارنیوز علاوه بر تکرار نام خاتمی به بهانه انتشار پیام های تسلیت، تصاویر وی در مراسم تشییع پیکر خواهرش را نیز بازتاب داده و خبر داده که مراسم ترحیم وی روز پنجشنبه در تهران برگزار خواهد شد.

این سایت، در بالای عکس های اختصاصی اش از مراسم تشییع خواهر خاتمی، نوشته است: “مراسم تشییع و خاکسپاری بانو سیده فاطمه خاتمی، دختر آیت الله خاتمی نماینده اسبق امام در یزد و خواهر سیدمحمد خاتمی، عصر یکشنبه با حضور هزاران نفر از شهروندان استان یزد از مسجد جعفرزاده به سمت گلزار شهدای اردکان برگزار شد. همچنین مجلس بزرگداشت یاد این مادر شهید صبح روز دوشنبه، چهارم اسفند ماه در مسجد حظیره یزد برگزار می‌شود. مراسم بزرگداشت بانو سیده فاطمه خاتمی در تهران، روز چهارشنبه، ۶ اسفند از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد”.

در همین حال و با مشخص شدن مکان و زمان مراسم ترحیم خواهر محمد خاتمی، هواداران وی در شبکه های اجتماعی با بازنشر این خبر خواستار حضور همه هواداران وی در این مراسم و نشان دادن اعتراض شان به دستور قضایی اخیر شده اند.