توصیف کیهان از سخنان برادر رهبر: جفای فاحش!

نویسنده
فیروزه متین

» پاسخ شریعتمداری به محمد خامنه ای

دو هفته پس از اظهارات جنجالی محمد خامنه ای، برادر بزرگ سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی درباره ماجرای مک فارلین که طی آن هاشمی رفسنجانی را “قدرت طلب” و آیت الله خمینی را “فردی تحت القائات دیگران” دانسته بود، حسین شریعتمداری، نماینده سید علی خامنه ای در کیهان، به اظهارات وی پاسخ داد.

شریعتمداری، در ابتدای این یادداشت، محمد خامنه ای را به دلیل “شخصیت علمی” اش شایسته احترام دانسته اما اظهارات او را “جفای فاحش نسبت به ساحت مقدس امام‌راحل و برخی از یاران ایشان” دانسته که جای “گلایه جدی” دارد.

در بخشی از سرمقاله حسین شریعتمداری آمده است: “مراتب علمی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای را قابل احترام می‌دانیم و بر این باوریم بخش‌هایی از مصاحبه ایشان که جفا و تعریض به ساحت مقدس حضرت امام است، ناشی از کم توجهی و غفلت و مصداق «تعریض ناخواسته» است”.

سخنان محمد خامنه ای پیش از این واکنش تند دفتر هاشمی رفسنجانی را در پی داشت هرچند در آن تاکید شده بود به احترام«بیت خامنه ای» در برابر این سخنان سکوت برگزیده می شود.

اما حسین شریعتمداری در مقاله خود، ضمن درست دانستن بخشی از انتقادات دفتر هاشمی رفسنجانی، او را نیز بی نصیب نگذاشته و نوشته است: “بخشی از انتقادات آیت‌الله هاشمی به مصاحبه یاد شده ـ صرفنظر از اهانت‌های فراوان به مصاحبه‌کننده - منطقی و قابل قبول است و باید پذیرفت که در مصاحبه مزبور نسبت‌های ناروایی نیز به ایشان داده شده است… شماری از انتقادات نیز غیرواقعی و اتهام ناروا به آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای است. از جمله، می‌نویسد ایشان معتقد است «انقلاب از اساس طرح آمریکایی‌ها بوده است»! که این اظهارات در هیچ جای مصاحبه یاد شده نیامده است…. آیت‌الله هاشمی در بیانیه خود از سکوت رسانه‌های مدعی ارزشمداری در مقابل توهین به امام راحل که در مصاحبه یاد شده آمده است گلایه کرده‌اند، که کیهان به‌دلیل پیش گفته، نسبت به مصاحبه مزبور بی‌تفاوت نبوده است”.

شریعتمداری در این مطلب که به گفته وی به دلیل مراسم اربعین، نگارش آن به تاخیر افتاده، افزوده است: “با عرض پوزش از جناب هاشمی باید گفت گلایه شما در حالی است که متاسفانه حضرتعالی از فتنه ۸۸ سربلند بیرون نیامدید و در آن بحبوحه ننگین که فتنه‌گران تصویر مبارک حضرت‌امام را پاره و لگدمال کردند، روی کلمه اسلام در جمهوری اسلامی ایران خط بطلان کشیدند! شعار «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است» سر دادند، به ساحت عاشورای حسینی اهانت کردند و نامزد مورد حمایت شما از آنها با عنوان «مردمان‌خداجوی»! یاد کرد. دروغ بزرگ تقلب را ساز کردند! و… حضرتعالی نه فقط در مقابل آنهمه اهانت آشکار به اسلام و امام و انقلاب سکوت کردید بلکه به حمایت بی‌پرده خود از آنان نیز ادامه دادید. بنابراین چگونه انتظار دارید که دلشوره حضرتعالی برای حفظ حرمت حضرت‌امام جدی گرفته شود و این تلقی به میان کشیده نشود که جنابعالی- خدای‌نخواسته - فقط از این که شخص شما مورد حمله قرار گرفته است، برآشفته‌اید؟!….”.

واکنش حسین شریعتمداری که بیشتر خطاب به هاشمی رفسنجانی ست، پس از آن صورت می گیرد که دفتر هاشمی رفسنجانی هفته گذشته با انتشار اطلاعیه ای، خواستار واکنش کسانی شدکه “در جریان تصمیمات انقلاب، دفاع مقدس، توطئه‌های ریز و درشت ضد انقلابیون و منافقین در این کشور هستند”.

در اطلاعیه دفتر هاشمی درباره محمد خامنه ای نیز آمده بود: “سال‌ها گذشت و ناگهان یکی از همان مخاطبان عتاب‌آلود امام خمینی(ره) در ماجرای مک فارلین، در تناقضی آشکار، اول می‌گوید: «من قبول نکردم که آن نامه [به وزیر امور خارجه] را امضا کنم، قهراً امضا کردم و به دام آنها افتادم.» در ادامه می‌گوید: «کار درستی کرده‌ایم.» این آقا که نامش در تاریخ انقلاب اسلامی یک‌بار، آن هم به خاطر حمله به دلسوزان انقلاب و به عنوان مخاطب امام راحل در «این تذهبون؟» آمده، ماجرای مک ‌فارلین را که امام عزیز آن را باعث «به عزا نشاندن کاخ سفید» می‌دانند (صحیفه، ج ۲۰، ص ۱۶۰)، موجب «افتضاح» ایران می‌خواند! گویا این شخص با سؤاستفاده از فضای غبارآلوده زمان که یاران و اهل بیت امام عزیز را به جرم وابستگی‌های علمی و نسبی می‌نوازند و دیگران به تماشا نشسته‌‌اند و فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند!“.

 همزمان با واکنش دفتر هاشمی، سایت جماران هم که به سید حسن خمینی تعلق دارد، سخنان آیت الله خمینی خطاب به امضاء کنندگان طرح سوال از وزیر خارجه وقت(ولایتی) را در صفحه اول خود و با تیتر “پاسخ امام خمینی به ادعای سید محمد خامنه ای علیه هاشمی رفسنجانی” منتشر کرد.

در متن اظهارات آیت الله خمینی درباره طرح سوال ”احمد حسینی سیرجانی - جلال الدین فارسی - نیکروش- سید محمد خامنه ای - موسویان - حسنعلی النجفی رهنانی - فهیم کرمانی (با سوال بند چهارم موافقم) – اسرافیلیان”، آمده است: “من نمی خواهم در این روز مبارک اسباب افسردگی اشخاص بشوم، لکن می خواهم عرض کنم چرا این قدر ما عقب افتاده هستیم؟ چرا ما باید به واسطه اغراض نفسانیه این قدر خودمان را ببازیم؟ چرا باید وقتی که دنیا به تزلزل درآمده است برای این بی اعتنایی ایران به کاخ سفید و سیاه، چرا ما باید توجیه کنیم مسائل آنها را؟ چرا ما باید این قدر غربزده باشیم یا شیطان‌زده؟ من هیچ توقع نداشتم از بعض این اشخاص، ولو بعضی‌شان در نظر من پوچ‌اند، لکن از بعضی از این اشخاص که سابقه دارند هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر امریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین ما!چه شده است؟ شماها چه‌تان است؟ چه کردید شماها؟ شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحت تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یک همچون مسئله مهمی که باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که ما وحدت داریم، وحدت ما این طور شده است و در روزی که هفته وحدت است چرا شماها می خواهید تفرقه ایجاد کنید؟چرا می خواهید بین سران کشور تفرقه ایجاد کنید؟ چرا می خواهید دو دستگی ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید می روید؟ این تذهبون؟ من نمی توانم که آن طوری که می خواهم، با شما صحبت کنم و نمی خواهم در روز عید رنجش برای شما پیدا کنم، لکن شما انصاف بدهید که در یک همچو وقتی، وقت یک همچو اموری است؟! وقت یک همچو تأییدی است از کاخ سفید؟ وقت یک همچو تأییدی است از ریگان؟ لحن شما در آن چیزی که به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود کاخ نشینان آن جا تندتر است. شما چه شده است این طور شدید؟ شما که این نبودید بعضیتان. من بعضیتان را می شناسم، شما این طور نبودید. من امیدوارم که شما باز توجه کنید به مسائل، توجه کنید به دنیا، توجه کنید به خودتان، توجه کنید به قدرت خودتان. نشکنید این قدرت را، گرچه شماها نمی توانید، لکن نباید یک همچو کاری در ایران بشود. من نمی خواهم دل شما را بشکنم، لکن شما دل ملت ما را نشکنید، شما دل مسئولین ما را نشکنید، شما هی تندرو و کندرو درست نکنید، دودستگی ایجاد نکنید، این خلاف اسلام است، خلاف دیانت است، خلاف انصاف است، نکنید این کارها را.من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی به همه ملت ما سلامت و سعادت عنایت کند، و دوستان ما را به خود بیاورد و کسانی که می خواهند تفرقه ایجاد کنند، ان شاء اللَّه، خدا هدایتشان کند و خدای تبارک و تعالی شرّ اشرار را از سر این کشور کوتاه کند”.