اصولگرایان مرگ بر آمریکا را بلندتر فریاد می‌زنند

نویسنده
حسین محمدی

» ادامه اختلاف‌ها درباره "شیطان بزرگ"

با وجود تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما و همچنین ملاقات جواد ظریف و جان کری٬‌بخشی از اصول‌گرایان هم‌چنان سر آشتی با ایالات متحده آمریکا را ندارند.

اصغر آبخضر٬ رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۳ آبان٬ در جمع خبرنگاران٬پیرامون مراسم امسال چنین گفته است: “مراسم ۱۳ آبان امسال روز بزرگ مرگ بر آمریکاست و با توجه به ادامه یافتن خوی ظالمانه و مستکبرانه آمریکا همچنان این شعار به عنوان اصلی‌ترین شعار مردم در ۱۳ آبان امسال خواهد بود”.

سیزدهم آبان ماه٬ سال‌گرد یورش برخی از دانشجویان به سفارت آمریکا در سال ۵۸ و اشغال آن است. این دانشجویان بیش از یک سال برخی از اعضای سفارت را گروگان گرفتند. مساله‌ای که در نهایت منجر به قطع روابط میان ایران و آمریکا شد.

آبخضر همچنین گفته است: “سردمداران امریکا با بی‌شرمی و گستاخی هر چه تمامتر و از موضع برتری‌جویانه و توهین آمیز با ملت صبور و مقاوم ایران اسلامی سخن می‌گویند، بنابراین مردم بصیرت مند ایران هنوز کوچکترین تغییر مثبتی در نوع نگاه بدبینانه، ادبیات، لحن، رفتار زشت، مداخله جویانه و تحریم‌های یک جانبه دولتمردان آمریکا ندیدند”.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ نیز گفته بود که “ما دولت آمریکا را غیر قابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن می‌دانیم”.

حساسیت‌ها درباره شعار “مرگ بر آمریکا” از زمانی آغاز شد که سایت هاشمی‌رفسنجانی٬ خاطره‌ای مربوط به آیت‌الله خمینی درباره موافقت وی با حذف این شعار را منتشر کرد. این خاطره موجب شد تا بخشی از فعالان سیاسی هم موافقت خود را با حذف یا کم‌رنگ شدن این شعار٬ اعلام کنند. مساله‌ای که البته باعث واکنش گروه‌هایی از اصول‌گرایان شد.

پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه پاسداران٬ نیز پیرامون مراسم سیزده آبان سال جاری ٬ گفته بود: “با توجه به شرایط کنونی و درک هوشمندانه مردم از فضای بین‌الملل، امسال مردم ۱۳ آبان را بسیار متفاوت‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهند کرد”.

برخی اظهارنظرها پیرامون حذف شعار “مرگ بر آمریکا” باعث شد که چندی پیش٬ پس از برگزاری نمازجمعه٬ برخی از حاضران در این مراسم٬ با برگزاری یک راه‌پیمایی٬ شعار “مرگ بر آمریکا” سر دهند.

وب‌سایت تریبون مستضعفین نیز ماه گذشته نوشت که آستان قدس رضوی دستور داده شعار مرگ بر آمریکا از شعارهای این مکان٬‌حذف شود: “شعار تکبیر پیشتر در پایان تمام نمازهای جماعت در صحن‌ها و رواق‌های حرم سرداده می‌شد که طی چند روز گذشته ممنوع شده است”.

پس از گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما٬ اکبر هاشمی رفسنجانی٬ با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی٬‌ گفته بود: “موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم”.

پس از انتقادهای اصول‌گرایان از این خاطره هاشمی رفسنجانی٬‌ محسن رفیق‌دوست که در دوران جنگ٬ وزیر سپاه پاسداران بوده٬ به خبرگزاری تسنیم گفت: “یک مطلب دیگر در زمان امام بود که اگر اشتباه گفته بودم حتماً از سوی دفتر امام تکذیب می‌کردند. اینکه سال ۶۲ یا ۶۳ که وزیر سپاه شدم جایی برای استقرار نداشتم. فکر کردم که اگر امام اجازه دهد به لانه جاسوسی بروم و در آنجا مستقر شوم، در آن زمان هم در اختیار سپاه بود. جماران رفتم به حاج احمد آقا گفتم می‌خواهم یک چنین سؤالی از امام بپرسم. ایشان با خنده گفت: برو خودت از امام سؤال کن. امام گفت: چرا می‌خواهید به آنجا بروید، مگر قرار است ما هزار سال با آمریکا اختلاف داشته باشیم؟ به آنجا نروید”.

اصول‌گرایان اما نسبت به امکان برقراری رابطه با آمریکا معترضند. هفته گذشته بیلبوردهایی در سطح شهر تهران در مخالفت با آغاز مذاکرات محدود جمهوری اسلامی و آمریکا در سطح شهر تهران نصب شده بود که پس از افزایش انتقاد حامیان دولت٬ شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کرد. پس از چند روز درگیری٬ اعلام شد که موسسه فرهنگی‌ـ‌هنری “اوج” تهیه کننده این بیلبورد‌ها و بسیج شهرداری تهران مرجعی بود که با نصب آن‌ها موافقت کرده بود.

همچنین برخی از نهادهای زیرنظر سپاه پاسداران هم برگزاری همایشی با عنوان “مرگ بر آمریکا” را در دستور کار گنجانده اند.

سازمان هنری رسانه‌ای “اوج”، خبرگزاری “تسنیم”، “حزب‌الله سایبر”، شبکه “نصر‌ تی‌وی”، سازمان “بشارت” و سازمان فضای مجازی “سراج” برگزارکنندگان این جشنواره هستند و موضوعاتی چون “چرا مرگ بر آمریکا؟”، “چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟”، “آمریکا و عهدشکنی”، “آمریکا و خودبرتربینی”، “آمریکا و حقوق بشر”٬ “آمریکا و ظلم”٬ “آمریکا و ایران‌هراسی”، “آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی”، “آمریکا و استعمار فرانو”، “دموکراسی دروغین در آمریکا”، “آمریکا و دیکتاتوری” و “آمریکا و جنبش ۹۹%” از دیگر موضوعات این جشنواره است.