می خواهند جنبش دانشجویی را اخته کنند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت چند دانشجوی کرد

بازداشت ۳ عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویی کرد همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاهی، برخورد بادانشجویان را وارد مرحله دیگری کرده است؛ فعالان دانشجویی می گویند بازداشت های اخیر در راستای ایجاد محدودیت برای فعالان دانشجویی و “اخته کردن” جنبش دانشجویی صورت می‌گیرد.

آرش صالح، از اعضای سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد در ارتباط  با این بازداشت‌ها به روز می‌گوید: “در حال حاضر هر گونه فعالیت مدنی تشکیلاتی و صنفی با شدید‌ترین برخورد‌ها از سوی سیستم روبرو می‌شود. حاکمیت خواهان یک جامعه یکدست و متمرکز و فاقد سازماندهی و تحرک است. می‌خواهند از این طریق سکان جامعه را به دست بگیرند و آنطور که می‌خواهند آن را هدایت کنند.”

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، در اطلاعیه‌ای با اشاره ابهام، بی‌خبری و وضعیت نامشخص دانشجویان بازداشت شده، این بازداشت‌ها را نمونه دیگری از “برخوردهای خشونت‌آمیز با فعالان سیاسی و مدنی کرد” دانسته است.

 

به مطالبات تشکل های مدنی ارج نهید

بر اساس گزارش منابع دانشجویی کردستان، در روزهای گذشته سه تن از فعالان دانشجویی در سنندج توسط نیروهای دولتی بازداشت شدند.

مهدی دعاگو دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه آزاد سنندج، میلاد کریمی دانشجوی رشته بیوشیمی دانشگاه آزاد سنندج و سوران دانشور دانشجوی رشته شهرسازی دانشگاه کردستان سه دانشجویی هستند که بازداشت شده‌اند.

این سه فعال دانشجویی به ترتیب دبیر، نایب دبیر و دبیر کمیته هماهنگی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، چند هفته قبل از بازداشت، سوران دانشور از ادامه تحصیل در مقطع کار‌شناسی محروم شده بود.

این فعال دانشجویی، دبیر سابق کانون فرهنگی - دانشجویی “هژان” دانشگاه کردستان بوده و عضویت شورای سردبیری روزنامه دانشجویی توقیف‌شده “هژان” را در کارنامه خود دارد. وی همچنین از فعالان محیط زیست کردستان و عضو سابق انجمن سبز چیای مریوان است.

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد با انتشار بیانیه‌ای پیرامون این بازداشت‌ها نوشته است: “گویا عبث بودن بازداشت‌ها، تهدید، قراردادن وثیقه‌های سنگین، صدور احکام زندانهای چندین و چند ساله، اعدام و… هنوز برای حاکمیت تفهیم و روشن نشده است. هنوز سرکوب، کارا‌ترین و موفقیت آمیز‌ترین استراتژی برخورد و واکنش نشان دادن به فعالیتهای سیاسی و مدنی و به دور از خشونت نزد حاکمیت است.”

بر اساس این بیانیه، اتخاذ چنین سیاستهایی در قبال تشکلهای دانشجویی، نشان دهنده آن است که حاکمیت “در پی ادغام تمامی اندیشه‌ها، صدا‌ها، تنوعات زبانی و مذهبی در یک کل واحد” است.

این تشکل دانشجویی در پایان بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است که حاکمیت و نهادهای امنیتی مطالبات تشکلهای مدنی و مستقل را از روی عقلانیت ارج نهاده و هر چه سریع‌تر این سه فعال سیاسی و مدنی را بی‌قید و شرط و بدون قرار وثیقه آزاد کنند.

 

حلقه واسط دانشجویان

آرش صالح، از اعضای سابق این اتحادیه و از دانشجویان محروم از تحصیل هم در مصاحبه با روز بازداشت‌های اخیر را بی‌ارتباط با آغاز سال تحصیلی نمی‌داند.

او می گوید: “حاکمیت همزمان با این مناسبت می‌خواهد از هر گونه تشکل دانشجویی و رشد مجدد جنبش دانشجویی جلوگیری کند. در این راستا می‌خواهند با توسل به موج فشار‌ها و اعمال محدودیت‌ها بر تشکل‌های دانشجویی، جنبش دانشجویی را اخته کنند. در سالهای گذشته نیز از طریق احضار، محرومیت و بازداشت دانشجویان از فعالیت و حتی ورود آن‌ها به دانشگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند. حاکمیت می‌خواهد از این طریق مانع ارتباط دانشجویان قدیمی و فعال و دانشجویان تازه وارد شود.”

با این حال به گفته آقای صالح اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، در طول سالهای گذشته با وجود تمام فشار‌ها همواره به فعالیت‌های صنفی، فرهنگی و اجتماعی خود ادامه داده و این فشار‌ها چیزی فرا‌تر از محدود کردن دامنه فعالیت آنهاست.

این دانشجوی محروم از تحصیل، می‌افزاید: “اتحادیه نقطه عطفی در جنبش دانشجویی کُردی محسوب می‌شود. این تشکل در طول تمام این سال‌ها حلقه واسط دانشجویان کرد با سایرین بوده و از آنجا که درزمان کوتاهی توانسته اعتماد دانشجویان را به خود جلب کند، به تهدیدی جدی برای حاکمیت تبدیل شده است.”

به اعتقاد وی این فعالیت‌ها باعث شده برخی از اعضای اصلی این اتحادیه از نخستین روزهای فعالیت تا کنون به اشکال مختلف از جمله احضار و بازداشت و زندان با محدودیت جدی روبرو شوند.

 

۶ سال فشار بر اتحادیه

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد، یک تشکل دانشجویی است که در طول سالهای گذشته در عرصه دانشگاه فعالیت کرده است. به گفته مسولان این تشکل دانشجویی، کارکرد اصلی این تشکل، نه حضور در عرصه سیاست و تلاش جهت ورود به قدرت، بلکه تقویت جامعه مدنی، حرکت به سوی دمکراسی و توانمندسازی دانشجویان کُرد برای مشارکت فعال و مؤثر در جامعه و به ویژه عرصه دانشگاه‌است.

بسیاری از اعضای این اتحادیه در طول سالهای گذشته احضار، بازداشت و  زندانی شده‌اند. از جمله این فشار‌ها می‌توان به بازداشت فله‌ای برخی اعضای اصلی این نهاد دانشجویی در جریان برگزاری مراسم اولین و دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در سنندج اشاره کرد.

آسو صالح، مختار زارعی، یاسر گلی، آرش صالح، دلیر اسکندری، سالار ساکت وحید بهرامیان از جمله اعضای این تشکل دانشجویی هستند که در طولهای سالهای گذشته به با محرومیت از تحصیل، احضار و بازداشت روبرو شده‌اند. در این میان برخی از آن‌ها بعد از تحمل حبس ناچار به خروج از کشور شده‌اند.