آمادگی برای انهدام تأسیسات اتمی

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از گزینه نظامی آمریکا

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه در شبکه سی ان ان به احتمال اجرای گزینه نظامی علیه ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بمب های “ضد سنگر” که برای نفوذ به تأسیسات زیرزمینی طراحی شده، “آماده استفاده علیه ایران هستند”.

کارتر در این شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد که توافق میان ایران و قدرت های جهانی که اساس آن اخیراً در چارچوب مذاکرات فشرده ای در سوئیس تعیین شده، بر “اعتماد” استوار نیست، بلکه اساس آن “نظارت” خواهد بود.

وی در ادامه افزود: “ما کاملاً این توان را داریم که آن را خنثی کنیم و برنامه اتمی ایران را ازبین ببریم. فکر می کنم که ایران نیز این موضوع را می داند و به خوبی آن را درک کرده.” او گفت که در صورت عدم رعایت توافق ازسوی تهران بمب های “پرقدرت”ی علیه تأسیسات اتمی ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این اولین باری است که ایالات متحده از احتمال استفاده از یک بمب سنگرشکن علیه تأسیسات زیرزمینی و مستحکم جمهوری اسلامی سخن می گوید.

چنین تأسیساتی به ویژه در فوردو، در نزدیکی شهر قم، وجود دارد. ایران در این مرکز تجهیزاتی را برای تولید اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد تعبیه دیده است.

کارتر درعین حال به یافت یک راه حل دیپلماتیک تأکید ورزید.

مذاکره کنندگان برای حل و فصل کردن جزئیات فنی و حقوقی پیچیده و رسیدن به توافق نهایی، مهلتی را تا تاریخ ۳۰ ژوئن تعیین کرده‌اند.

 

۵۰ اصلاحیه

ازسوی دیگر، سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا درنظر دارند بیش از ۵۰ اصلاحیه را ضمیمه لایحه ای کنند که قرار است اختیارات اوباما را در کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران بدون تأیید کنگره محدود سازد.

قرار است کمیسیون امور خارجه مجلس سنای آمریکا روز سه شنبه این اصلاحیه ها را مورد بررسی قرار دهد.

مسؤولان کاخ سفید هفته آینده لابی های خود را در نزد نمایندگان کنگره آمریکا افزایش خواهند داد تا کنگره حداقل قبل از رسیدن به یک توافق نهایی با مسؤولان ایرانی چنین تدابیری را اتخاذ نکند. 

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۱۱ آوریل