برای ترساندن مردم مانکن ها را شکستند

نویسنده
نازنین کامدار

» گزارش روز از تهران در سالروز 2 خرداد

در سالروز دوم خرداد، نیروهای انتظامی و لباس شخصی به بهانه مبارزه با آنچه که “بد حجابی” می نامند، حضور پررنگ تری در پایتخت کشورداشتند. آنان که زیر عنوان کلی “طرح امنیت اجتماعی” چند هفته است در خیابان های تهران، مانوور می دهند، دیروز هم تعدادی از جوانان و شهروندان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بازداشت کردند. این در حالیست که خبر بازگشایی کهریزک جدید تایید شده و معلوم نیست شهروندانی که طی روزهای اخیر به بهانه مبارزه با “اراذل و اوباش”، “مواد فروشان” و “مزاحمین نوامیس مردم” بازداشت شده اند، در چه محلی نگهداری می شوند.

در سالروز دوم خرداد، طرح موسوم به “ارتقاء امنیت اجتماعی” وارد “مرحله چهارم” خود شد. در این مرحله نیروهای پلیس خودروهای متعددی را در کنار خیابان ها و اماکن پر رفت و آمد متوقف کرده و با قرار دادن تابلویی بر روی آنها با عبارت “مزاحمین نوامیس مردم”، آنها را در معرض دید رهگذران گذاشته اند.

یک عابر پیاده در اینباره به روز می گوید: “هیچ معیاری برای متوقف کردن خودروها وجود ندارد. عوامل پلیس هر خودرویی راکه چشمشان بگیرد متوقف می کنند. این موضوع بیش از همه برای زنان و  دختران دردسر آفرین شده و خودروهای آنها بیش از دیگران در معرض توقیف است”.

وی می افزاید: “دیروز نیروهای پلیس خودرویی را که یک دختر راننده آن بود به شکلی عجیب  و انگار که در حال بازداشت یک جانی فراری هستند با سه موتورسیکلت و دو خودروی پلیس، متوقف کردند و پس از ضبط موبایل وی، خودرو را با علامت مزاحمت نوامیس در کنار دیگر خودروهای توقیف شده قرار دادند”.

وی ادامه می دهد: “به رانندگان خودروهای توقیف شده پس از کلی توهین و تحقیر گفته شده که وسیله نقلیه شان برای حداقل دو ماه در اختیار پلیس خواهد بود و آنها باید پول پارکینگ را بپردازند. در میان این افراد کسانی را دیدم که گریه کنان شغل خود را مسافر کش اعلام می کردند و می گفتند از طریق خودرویشان پول در می آورند، اما مامورین به التماس آنها توجه نمی کردند”.

حمله به پاساژها

رفتار خشن پلیس با شهروندان دیروز به مراکز تجاری نیز کشیده شد و نیروهای اداره اماکن نیروی انتظامی، به بهانه برخورد با “بدحجابی” به برخی از پاساژها حمله و عده ای را نیز بازداشت کردند.

گزارش شاهدان عینی از حمله این نیروها به ویترین مغازه ها و شکستن مانکن های پشت شیشه ویترین ها حکایت دارد.

این نیروها، مغازه هایی را که به تشخیص آنها “لباس نا متعارف” می فروشند پلمب کرده و بر سر در آنها نوشته اند: “این واحد صنفی به دلیل رواج بی بند و باری لغو پروانه کسب گردید”.

گفتنی است در تهران، کمبود مراکز تفریحی و گردشگری موجب هجوم شهروندان به مراکز خرید و پاساژها می شود و در طرح جدید نیروی انتظامی، برخورد با معدود پاساژهای پر رفت و آمد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر به علت حضور گسترده نیروهای پلیس و لباس شخصی و مزاحمت های این نیروها برای مردم عادی، تهران در دوروز گذشته شاهد کاهش محسوس بار ترافیکی بوده است.تمامی خیابان های تهران مملو از موتورسواران و خودروهای گشت نیروهای انتظامی است که می کوشند با حضور خود موجب رعب و وحشت شهروندان شوند.

رعب و وحشت ناشی از سیاست های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دولت و پلیس درحالی به گفته ناظران “بر تن شهر نشسته” که روز گذشته و در سیزدهمین سالگرد انتخابات دوم خرداد، هرگونه بزرگداشت این روز ممنوع اعلام شد. در عوض عده ای از نمایندگان مجلس طرح “امر به معروف و نهی از منکر” را با قید یک فوریت به تصویب رساندند تا فشار نیروهای امنیتی و پلیس بر مردم را به گفته خود “قانونی” کنند.