محاکمه دو شهروند مسیحی به اتهام ارتداد؟

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» به دلیل فعالیت های معنوی

مراجع قضائی در تهران دو شهروند مسیحی را متهم به اقدام علیه امنیت ملی و ارتداد کرده اند. منابع خبری مسیحیان ایرانی در داخل و خارج از کشور در چند روز گذشته، در خصوص سرنوشت این دو شهروند مسیحی دستگیر شده به نام های مرضیه امیری زاده اسماعیل آبادی 30 ساله و مریم رستم پور 27ساله، به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار اعتراض نهادها و سازمان های بین المللی حقوق بشری به بازداشت غیرقانونی آنان شده اند.

این منابع می گویند با وجود اینکه چهار ماه از بازداشت خودسرانه این دو دختر جوان مسیحی توسط نیروهای امنیتی در تهران می گذرد، مراجع قضائی اخیرا به خانواده های آنان اطلاع داده اند که هر دوی آنها را به احتمال فراوان به اتهام ارتداد محاکمه خواهند کرد.

همین منابع با اشاره به اینکه این دو زن جوان چهار ماه پیش در منازل خود در تهران دستگیر شده اند، می نویسند: این دو شهروند مسیحی که هم اکنون در زندان اوین در شرایط نامساعد جسمی و روحی بسر می برند،در مدت این چهار ماه بارها تحت بازجوئی های سخت و فشرده قرار گرفته و در سلول های انفرادی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند تا جائی که اکنون دچار مشکلاتی مانند بی خوابی و اضطراب حاد شده اند.

این منابع همچنین با تاکید بر اینکه رویه برخوردهای قضائی و امنیتی با شهروندان مسیحی، به ویژه با شهروندانی که طی سال های اخیر از اسلام به مسیحیت گرویده اند کاملا ناعادلانه و غیر قانونی بوده، می افزایند:مسئولان قضائی که اینک بعد از چهار ماه بازداشت و آزار و اذیت این دو جوان معصوم و بی گناه، اینک اتهام ارتداد را متوجه آنان کرده اند در تمام این مدت به هیچ یک از خواسته ها و حقوق مشروع و قانونی این دو و خانواده هایشان توجهی نداشته  و حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده را نیز از آنان سلب کرده اند. از سوی دیگر مسئولان زندان اوین نیز در حالی که آنان دچار بیماری و مشکلات روحی شده اند به آنان اجازه دسترسی به پزشک و امکانات درمانی نمی دهند.

طی روزهای گذشته بسیاری از محافل و گروه های مسیحی که دامنه فعالیت هایشان انجام کارهای بشردوستانه و خیرخواهانه برای نیازمندان به کمک های معنوی و عاطفی است، با ابراز نگرانی  نسبت به نوع اتهام زنی و همچنین برخوردهای محافل امنیتی و قضائی با دست کم پنجاه تن از شهروندان مسیحی که در زندان های شهر های مختلفی چون تهران،شیراز،مشهد و ارومیه در وضعیتی نامشخص و نگران کننده بسر می برند، خواستار توجه و حمایت بیشتر رسانه، افکار عمومی، گروه ها و سازمان های دفاع از حقوق بشر به این موضوع و به ویژه مرضیه امیری زاده اسماعیل آبادی و مریم رستم پور شده اند.

قابل ذکر است که منابع مطلع در خصوص فعالیت های این دو دختر جوان می گویند:مرضیه و مریم فعالیت شان کمک به افرادی بوده که در زندگی شخصی شان دچار مشکلاتی روحی و عاطفی شده بودند. آنان بدون توجه به دیانت،زبان و نژاد و داوطلبانه این کارها را انجام می دادند و فعالیت شان به هیچ عنوانی نه تبلیغات مذهبی بوده و نه سیاسی.