من واقعا نمی دانستم ساپورت چیست

نویسنده
مریم کاشانی

» ناممکن بودن حجاب زوری

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره سئوال مجلس از وی درباره بحث عفاف و حجاب و نیز پوشیدن ساپورت توسط زنان خبر داد: “وقتی برای اولین بار در خصوص موضوع ساپورت از من سئوال کردند من واقعا نمی دانستم ساپورت چیست، در کمیسیون فرهنگی گفتم من نمی دانم ساپورت چیست و بعد یکسری عکس و اسلاید از خانم هایی با حجاب نامناسب به من نشان دادند و بعد من فهمیدم ساپورت چیست.” او اضافه کرد: “از من خواسته شد که شما به صراحت این واژه را در یکی از مصاحبه ها بکار ببرید و بگویید وزارت کشور با ساپورت مقابله می کند که من گفتم این مناسب نیست که من این مطلب را بگویم چرا که فردا و پس فردا باید بگویم با این لباس و آن لباس هم مخالفم و من باید به تعداد لباس هایی که پوشیده می شود بگویم با این ها مخالف هستم و این در شان من نیست و من می گویم که وزارت کشور طبق قانون با پوشش نامناسب برخورد قانونی می کند اما اصرار بود که من این کلمه را بکار ببرم که من نیز هیچ وقت این کلمه را بکار نبردم برای اینکه در شان وزارت کشور نیست که اسم لباس را بیاورد. بالاخره ما را به مجلس بردند و در نهایت کارت زرد داده شد.”

موضوع پوشیدن ساپورت توسط دختران و زنان در ایران همچنان به عنوان یکی از معضلات نظام مقدس جمهوری اسلامی باقی مانده است.

چندی پیش عیسی فرهادی فرماندار تهران در حاشیه جلسه بررسی وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌های کشور که در استانداری برگزار می شد دلایل بدحجابی را وضعیت اقتصادی مردم اعلام کرد. او به خبرنگار سایت خبرآنلاین گفته بود: “وقتی قیمت یک ساپورت ۶ هزار تومان و شلوار جین معمولی ۱۰۰ هزار تومان است معلوم است که دختران ما تمایل به پوشیدن ساپورت پیدا می کنند.” فرهادی تاکید داشت: “متاسفانه لباسهای زننده قیمت کمتری دارند و برای همین دختران و زنان ما آنها را خریداری می کنند درحالیکه اگر چادر و لباسهای اسلامی ارزان باشند این مشکلات پیش نمی آید.”

 علی جنتی، وزیر ارشاد هم در همایش دل‌آرامی که در پاسخ به همایش دلواپسان برگزار شد، گفته بود: “ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و بعد رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم.” او افزوده: “ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است. ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از ۳۵ سال به عنوان یک حکومت دینی تلاش کرده‌ایم ۵۰ شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه و نشریه داشته باشیم و بیش از هرکس دیگری از اخلاق دم می‌زنیم اما جامعه ما دچار دروغ و جوسازی‌های بی‌جهت شده است و این‌ها مایه نگرانی است.”

مساله پوشیدن ساپورت توسط دختران و زنان در شهرهای ایران، البته موضوعی قدیمی است. اولین بار در دی ماه سال ۱۳۹۱، نشریه یالثارات، ارگان انصار حزب الله نسبت به این موضوع اعتراض کرد و در گزارشی با عنوان “کشف حجاب جدید در حال اجراست!” نوشت: “چندماهی است نوعی عریانی جدید در میان زنان بدحجاب رواج پیدا کرده و فصل جدیدی را بر بی‌حیایی، بی عفتی، تبرّج و نادیده گرفتن حدود الهی گشوده است. براین اساس تعداد زیادی از خانم‌ها اقدام به پوشیدن جوراب بلند و البته بدون شلوار نموده‌اند. حتی در مواردی از جوراب‌های بلند رنگی یا توری و منقش که ساق پا کاملا پیداست و یا مانتو یا دامن بدون شلوار و حتی جوراب به نحوی که ساق پا عریان ودر معرض دید و مشاهده است، استفاده می‌گردد.” نویسنده معتقد بود: “به نظر می‌رسد به دنبال فصل جدید بی‌حجابی که همان عریان شدن پاها ست، و همچنین بی‌غیرتی مسئولین نظاره‌گر وباطل گو که کاری جز رد مسئولیت از خود ندارند دیگر باید فاتحه جامعه‌ای با ظاهر اسلامی را بخوانیم.”

پس از پایان دوره احمدی نژاد، و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی، رویکرد دولت در این زمینه تفاوتی جدی با راستگرایان تندرو پیدا کرد.

حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود: “ من کاری خواهم کرد که با کمک پلیس زحمتکش کشور در سراسر خیابان‌ها، امنیت واقعی مستقر شود و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند. من نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

نگاه متفاوت دولت به مقوله حجاب زنان نارضایتی راستگرایان تندرو را به دنبال داشت. اواخر اردیبهشت ماه گذشته، گروهی از اعضای انصار حزب الله و دیگر گروه های فشار در تهران تجمعی در اعتراض به وضعیت حجاب برگزار کرده بودند. در آن زمان سایت یالثارات که ارگان گروه انصار حزب الله محسوب می شود، در گزارشی با عنوان “شمارش معکوس حزب الله،برای پایان دادن به غائله بی حجابی و عریانی” نوشته بود: “حزب اللهی ها یک گام به جلو آمده اند. لحن حزب اللهی ها در روز جمعه، «پخته» و «عملیاتی» بود. آنها آمده بودند هشدار دهند که در حال آماده باش برای آغاز عملیات گسترده، جمع کردن غائله بی حجابی و عریانی به سر می برند.” نویسنده تاکید داشت: “اتاق فکر و تصمیم سازی مسئولین و به خصوص ناجا، باید از سرعت عمل بالایی در تشخیص شیوه اصلاح وضع خیابانها برخوردار باشند، چرا که در صورت تعلل، حزب اللهی ها وظیفه فراموش شده آنان را برعهده خواهند گرفت.”

پس از آن بود که گفته شد، گشت های موتوری انصار حزب الله نیز راه اندازی شده است. هرچند وزارت کشور تاکید کرد که گروه های خودسر بدون مجوز نمی توانند اقدام به گشت زنی با موتور کنند، اما انصار حزب الله اعلام کرد که حاضر به عقب نشینی از اقدامات خود نخواهد بود.

البته این تنها انصار حزب الله نبود که از وضعیت حجاب ناراضی بود. حجت الاسلام کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز اواخر اردیبهشت ماه گذشته در خطبه های نماز جمعه گفت: “در برخی نقاط شهر گاهی روسری‌ها برداشته شده و بی حجابی کامل دیده می‌شود و انواع ابتذال‌ها از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های اینترنتی به درون خانه‌ها راه پیدا کرده است.”

اوایل خرداد غلامعلی حداد عادل در برنامه “دیروز، امروز، فردا” حاضر شد و درباره مساله حجاب زنان گفت: “حجاب نه فقط مساله ای فرهنگی است و نه فقط محتاج دخالت نیروی انتظامی است! حجاب در کنار این ها یک مساله اجتماعی است که دشمنان انقلاب نسبت به آن حساسیت دارند و روی آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده اند. کسانی که می خواهند اقدام کنند نباید اقدام تک بعدی داشته باشند. این موضوع مثل یک بیماری است که نمی توان آن را فقط با یک قرص درمان کرد و نیاز به دواهای متفاوت است.” او مدعی شد: “در حال حاضر مردم متدین و انقلابی در این زمینه گلایه های زیادی دارند و یکی از خواسته هایشان از ما این است که فکری به حال حجاب شود. خیلی ها پیش از این که در مورد گرانی و مسائل اقتصادی صحبت کنند نگرانی خود را در مورد مساله عفاف وحجاب بیان می کنند و این یعنی مساله حجاب یک مساله و یک دغدغه روز است.”

در همین برنامه، سردار احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی هم بصورت تلفنی شرکت کرد و مدعی شد: “ تصور دشمن این است که حجاب پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی است. من فکر می کنم این تلاش متعلق به امروز نیست و دشمن از همان ابتدای انقلاب تلاش خود را در این مورد به خرج داده است. برداشت من برخلاف برداشت مهمانان برنامه این نیست که وضعیت روز به روز بدتر می شود!”

او تاکید داشت: “نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می کند. هرچند هرازچندگاهی صحبت هایی علیه کارهایی که انجام می دهیم، به گوشمان می رسد.”

با اینهمه موضع دولت متفاوت بوده است. چند روز پیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: “باید تلاش کنیم که در واقع به نقطه مطلوب برسیم بدون اینکه اجبار و اکراهی در کار باشد چون احساس می‎کنیم در پرداختن به حجاب نباید از قدرت استفاده کرد؛ چراکه حجاب یک مقوله‎ فرهنگی است و باید با کارهای فرهنگی، ارشادی، هنری و حتی با ابزار هنر و فرهنگ این پدیده‎ی ارزشمند را ترویج کنیم. اجبار و سخت‎گیری و ایجاد تنش و درگیری به مصلحت جامعه نیست.”