وقوع یک انقلاب اسلامی در مصر

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از خواسته جمهوری اسلامی:

ایران، تنها کشور خاورمیانه که با مصر هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی ندارد، شورش مردم مصر را مشابه با انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ می داند.

جمهوری اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد شورش مردم مصر منجر به ظهور یک خاورمیانه اسلامی خواهد شد که قادر است در برابر دشمنان اسراییلی و آمریکایی قد علم کند. جمهوری اسلامی که درگیر کشمکش شدیدی با کشورهای غربی و مظنون به انجام یک برنامه هسته ای تسلیحاتی مخفی است، قبل از هر چیز درنظر دارد پس از سقوط مبارک، به عنوان متحد کلیدی واشنگتن در منطقه، نفوذ خود در خاورمیانه را افزایش دهد.

همزمان مخالفان جمهوری اسلامی هم که پس از انتخاب مجدد و پرجنجال محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹ به شکلی بسیار گسترده به خیابان ها آمدند، پس از بالا گرفتن اعتراضات در مصر، روحیه بیشتری گرفته اند.

انعکاس تظاهرات تهران در مصر؟

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در جلسه مطبوعاتی هفتگی خود گفت: “در منطقه ای که موج بیداری اسلامی درحال شکل گیری است، ما امیدواریم شاهد ظهور خاورمیانه ای اسلامی و قدرتمند باشیم که بتواند در برابر اشغالگران صهیونیستی مقاومت کند.” روز قبل از آن، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که “این دو قیام مردمی نشان دهنده پایان دوره سلطه گری و کنترل بر منطقه توسط استعمار جهانی است” که در شیوه بیان دولتمردان جمهوری اسلامی منظور همان آمریکاست. از دید دولتمردان جمهوری اسلامی، رویدادهای فعلی مصر مشابه انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ است که طی آن محمدرضا شاه پهلوی از ایران رانده شد و یک حکومت مذهبی با ورود آیت الله خمینی در تهران برقرار شد که تا امروز نیز ادامه دارد.

ولی دولت تهران این نگرانی را دارد که شاید قیام مردم مصر به خاک و خون کشیده شود. این در حالیست که سال گذشته مردم معترض ایران هم که پس از انتخابات جنجال برانگیز محمود احمدی نژاد به خیابان ها آمده بودند از سوی عوامل سپاه پاسداران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ده ها نفر از آنان نیز کشته شدند. مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که مردم مصر برای به دست آوردن دموکراسی از شیوه آنان الهام گرفته اند. میرحسین موسوی، رقیب اصلاح طلب محمود احمدی نژاد در انتخابات، در این خصوص اظهار داشت: “شعارهای مردم ایران که در سال ۲۰۰۹ به خیابان ها آمدند، تا مصر پیش رفته است.” امیرارجمند، یکی دیگر از رهبران مخالفان، در سایت کلمه گفته است: “اکنون برای دولتمردان جمهوری اسلامی وقت آن رسیده که با دانایی و رعایت خواسته های مردم از اعمال خشونت بپرهیزند.”

با این حال به اعتقاد تحلیلگران، ایران به عنوان تنها کشور منطقه که هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با مصر نداشته امیدوار است که سقوط احتمالی مبارک پس از ۳۰ سال قدرت، منجر به ظهور یک حکومت اسلامی در قاهره شود و موضع تهران را در منطقه تقویت کند.

 

منبع: لوپوئن، اول فوریه