تأثیر بر حکم خامنه‌ای با ارسال پیامک

نویسنده
نازنین کامدار

» آیا محسن رضایی می خواست فرمانده ستاد کل شود؟

ماجرای شایعه سازی درباره تغییر قریب الوقوع رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و رفتن محسن رضایی به جای حسن فیروزآبادی، رسانه های اصولگرا را به واکنش واداشته تا جایی که  خواستار ورود دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی به این عرصه شده اند.

این شایعه زمانی بالا گرفت که محسن رضایی با لباس رسمی فرماندهان سپاه در یک صبحگاه نظامی در دانشگاه سپاه پاسداران حضور یافت و خبرگزاری فارس  گزارش بازگشت وی به سپاه را داد.

پس از این بود که در اوایل هفته گذشته، بولتن نیوز، نزدیک به نیروهای امنیتی ، با انتشار خبری به نقل از “گفته های یک منبع موثق” خبر داد که به زودی سیدعلی خامنه ای، محسن رضایی را به عنوان رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح منصوب خواهد کرد.

در این خبر که هم اکنون از روی دامنه سایت بولتن نیوز پاک شده اما آدرس اینترنتی آن با پسوند “سردار محسن رضایی بجای سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح خواهد شد” کماکان موجود است، آمده بود: “به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، بنابر اخبار موثق طبق حکمی از سوی رهبر انقلاب، سردار محسن رضایی بجای سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح خواهد شد. این حکم فردا رسانه‌ای خواهد شد. محسن رضایی در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ با حفظ سمت و در جهت تدریس و انتقال تجربیات نظامی‌اش به دانشجویان دانشگاه امام حسین، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازگشت.  ما از همین طریق برای ایشان آرزوی موفقیت کرده و امیدواریم در سمت جدید خود و با توجه به شرایط روز منطقه، موفق و پیروز باشند. همچنین از زحمات سرلشکر فیروزآبادی نیز تقدیر و تشکر کرده و برای ایشان، سلامت و سعادت آروزمندیم”.

انتشار این خبر موجب شد تا محافل سیاسی داخلی، این ماجرا را به شایعه کشف یک شبکه جاسوسی برای موساد در سطح فرماندهان رده بالای سازمان بسیج و تشکیلات حزب الله لبنان که گفته می شود اطلاعات آن در دیدار هفته قبل جواد ظریف و جان کری به ایران داده شده است، مرتبط کنند.

پس از بالاگرفتن این گمانه زنی ها، دفتر محسن رضایی با انتشار اطلاعیه ای چنین انتصابی را تکذیب و اعلام کرد: “اخیراً شایعاتی مبنی بر سپردن مسوولیت جدیدی در نیروهای مسلح به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه ها منتشر شده است که بدینوسیله تکذیب می گردد. ایشان همانطور که بارها اعلام کرده اند خود را سرباز رهبر عظیم الشان انقلاب می دانند و هم اکنون در حال مشاوره و کمک به نیروهای مسلح هستند و هیچ تصمیم دیگری گرفته نشده است.از رسانه های گروهی و فعالان رسانه های اجتماعی، درخواست می شود که ضمن رعایت اصول اخلاق رسانه ای، انتشار اخبار مرتبط با دکتر محسن رضایی را از طریق پایگاه اطلاع رسانی شخصی ایشان و یا پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری نمایند. یادآور می شود اخبار مرتبط با فرمانده کل قوا تنها در صورت انتشار در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، قابل استناد است. بدیهی است، دفتر دکتر محسن رضایی در صورت ادامه تخلفات و شایعه پراکنی ها،  پیگرد رسانه های خاطی، را از حقوق قانونی خویش می داند”.

پیش از آن نیز محسن کنعانی مقدم، که خبرگزاری فارس وی را “یکی از هم طیفان و همفکران” رضایی معرفی کرده، در گفت و گویی با روزنامه آرمان بازگشت رضایی به سپاه را تایید کرده بود.

او اما پس از بالاگرفتن شایعه بولتن نیوز، سخنان خود را تکذیب کرد و گفت: “محتوای مصاحبه روزنامه آرمان امروز را تکذیب می‌کنم، زیرا حرف‌های من این‌گونه نبود و این روزنامه تحلیل و تفسیر خودش را آورده است”.

با وجود همه این تکذیب ها،عاقبت  روزگذشته سایت صراط نیوز با انتشار عکسی، از ارسال یک “پیامک شایعه ساز”ی خبر داده که از منبعی داخلی برای مقامات و چهره های سیاسی ارسال شده و این موج رسانه ای را در پی داشته است.

این سایت اعلام کرده که منبع پخش کننده این شایعه در داخل است و نهادهای امنیتی می توانند آن را به راحتی پیدا کنند: “شایعه مذکور اگرچه در ابتدا به صورت پراکنده و محدود مطرح شده بود، اما آنچه موجب انتشار آن در سطحی گسترده شد و به نوعی آن را علنی کرد، ارسال آن در یکی از سامانه های رسانه ای و سیاسی ارسال پیامک بود. در این میان سوالی که مطرح می شود این است که آیا تا کنون در خصوص پیگیری قضایی این موضوع و کشف و برخورد با منشأ آن، اقدامی صورت گرفته است؟منتشرکننده این شایعه ضمن پایه گذاری یک بدعت خطرناک در خصوص احکام مقام معظم رهبری مبنی بر وانمود کردن آگاهی از حکم صادرنشده ایشان و یا پیشگویی احکام مذکور، پاس گل بی نظیری را به رسانه های معاند نظام داده که با توجه به تحولات نظامی منطقه قابل تامل است. حال آیا چنین فردی نباید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد؟ گفتنی است سامانه ای که پیامک مذکور در آن منتشر شده کاملا شناخته شده است و از این رو، یافتن منشأ انتشار پیامک مذکور، کار سخت و پیچیده ای نیست. از سوی دیگر، عملکرد محسن رضایی در این خصوص نیز قابل تامل است. واکنش دفتر وی، صرفا ناظر به تکذیب این خبر بود و اگرچه برخی «رسانه ها» را تهدید به پیگیری قضایی کرده اما سخنی از منشأ انتشار شایعه به میان نیاورده است تا پرونده موضع و نقش مسحن رضایی در انتشار و علنی شدن این شایعه همچنان باز بماند. پرواضح است که ادامه سکوت عدم پیگیری قضایی این موضوع، حتی رضایی را نیز دستخوش شایعات جدیدتر خواهد کرد”.