ایران‌هراسی منشأ هجمه‌های رسانه‌ای

آ ب ث
آ ب ث

» گزارش آ ب ث از اعتراض سفارت ایران در اروگوئه

سفارت ایران در اروگوئه داشتن هرگونه ارتباط با وسیله انفجاری یافت شده در مقابل سفارت اسراییل در ماه ژانویه را تکذیب کرد و اظهار داشت که این یک سناریوی “هجمه رسانه‌ای” است که به هدف اجرای نقشه‌هایی در راستای “ایران‌هراسی” انجام شده است.

هفته گذشته یک روزنامه اسراییلی گزارشی را به چاپ رساند که براساس آن، یک دیپلمات ایرانی در ماه ژانویه از اروگوئه اخراج شده. این موضوع ازسوی دولت اروگوئه مورد تکذیب قرار گرفته.

سفارت ایران در بیانیه ای که در رسانه های محلی به چاپ رسیده، “نارضایتی عمیق” خود را نسبت به “هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی”ای که علیه این سفارت و کارمندان آن منتشر شده اعلام کرد. به نوشته سفارت ایران در مونته ویدئو، این هجمه‌ها به دلیل وقوع رویدادی انجام شده که “به هیچ وجه” ارتباطی با آنها ندارد.

در بخشی از این بیانیه نوشته شده: “کاملاً واضح است که هدف اصلی منبع این خبر اشتباه، انجام یک سری هجمه‌های رسانه‌ای و تلاش برای پیاده‌سازی طرح‌هایی بوده که نیت‌شان به راه انداختن موج ایران‌هراسی و تیره کردن روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها، ازجمله کشورهای آمریکای لاتین و اروگوئه است.”

با اینکه دولت اروگوئه روز جمعه مسأله اخراج دیپلمات ایرانی را تکذیب کرد، ولی گزارش داد که در تاریخ ۱۰ دسامبر سفیر ایران در اروگوئه را فراخوانده تا در مورد حضور اتومبیل یک دیپلمات و همچنین یک “چمدان” در نزدیکی محل سابق سفارت اسراییل در مونته ویدئو سؤالاتی را مطرح کند.

سفارت ایران می نویسد: “متأسفانه درحالی که یکی از اتومبیل های سفارت در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ مشغول رفت و آمد روزمره خود در شهر بود، حضورش با این رویداد مشکوک مقارن شد و همین مسأله باعث وقوع یک هجمه رسانه‌ای گسترده گردید.”

در بیانیه سفارت همچنین آمده است که علی رغم آنکه دولت اروگوئه و کنسولگری ایران “شایعات مربوط به اخراج دیپلمات ایرانی” را تکذیب کرده اند، ولی “متأسفانه موج شایعه‌سازی و اخبار اشتباه ازسوی برخی رسانه‌های ارتباطاتی علیه سفارت ایران ادامه دارد”.

سفارت ایران اظهار داشته که دراین زمینه با وزارت امور خارجه اروگوئه همکاری کرده و همچنان نیز “در صورت لزوم آماده همکاری همه جانبه” است تا “موضوع روشن و از سفارت ایران رفع اتهام شود”.

در بخش پایانی این بیانه آمده است: “کار ما برایمان بسیار حائزاهمیت است؛ کار ما گسترش و تقویت روابط میان ایران و کشور دوست، اروگوئه، است. در این راستا، تمامی سعی خود را خواهیم کرد که به اشخاص ثالث اجازه ندهیم در روابط محکم و پرثبات میان دو کشور خدشه ای وارد سازند.”

منبع: آ ب ث، ۱۰ فوریه