نامه طالبانی به ایران در مورد ملوان ها

نویسنده


لندن- خندان و آرام. چهره شش نفر از ملوانان انگلیسی که توسط دولت ایران در تاریخ 23 مارس دستگیر شدند، در دو تصویری که امروز در آژانس فارس منتشر شد، چنین بود. در حالی که دولت انگلیس همه تلاشش را می کند تا آنها را آزاد کند، دولت ایران فورا تصمیم گرفت تا این تصاویر را پخش کند. تونی بلر، نخست وزیر انگلیس، 48 ساعت آینده را برای رسیدن به یک راه حل را “حساس” خواند، اما در عین حال تهدید کرد که در صورت شکست این طرح، “تصمیمات شدیدی” گرفته خواهد شد. یک سیاست سختگیرانه مانند سیاست جورج دبلیو بوش.

درحالی که تاکید شده است که دبیر دوم سفارت ایران- که به شکل مرموزی دستگیر شده بود- آزاد شده است، و دولت بغداد قول آزادی پنج شهروند ایرانی که در ماه ژانویه توسط ارتش آمریکا دستگیر شده بودند را نیز داده است. در جبهه بحران دیپلماتیک ایران و انگلیس، امروز، روز پرکاری بود. دیپلمات های هر دو کشوربرای پیدا کردن راه حل صلح آمیز برای این مناقشه، از صبح زود مشغول به کار شدند. به نظر می رسد که کار به جاهای باریک کشیده است که تونی بلر، دو روز آینده را “کاملا حساس” توصیف کرد. تنها راه حل برای “مذاکرات صلح آمیز” انتخاب دولت انگلیس است که باید “تصمیم های محکمی” گرفته شود.

بنا بر این لندن تهدید می کند، اما قدمی به جلو بر نمی دارد. این همان سیاست بوش است. اجاره نشین کاخ سفید، با دولت انگلیس ابراز همدردی می کند و همان دلگرمی را به بلر می دهد و از او می خواهد که برای حل کردن این مسئله به شکل صلح آمیز، روی نیرو های او حساب کند، اما حتی این گفته نخست وزیر که گفته است نباید مخالفت کرد هم، مورد تردید است. در این میان خبر آزادی دبیر دوم سفارت ایران در عراق ، جلال شرفی، که دیروز آزاد شده بود، اما خبر آن امروز پخش شد، بی دلیل نبود. جلال شرفی که به گفته بعضی از منابع که نخواستند نامشان فاش شود، توسط ماموران اطلاعاتی عراقی در بغداد نگهداری می شد و بعد از دو ماه ، 6 فوریه، که از ربوده شدنش می گذشت، آزاد شد. درحالی که دولت عراق تایید کرده است که تلاش دیپلماتیک فراوانی بخرج می دهد تا پنج ایرانی دیگر هم که در ماه ژانویه توسط ارتش آمریکا در اربیل دستگیر شدند را آزاد کند، جلال شرفی به تهران بازگشته است. این پنج ایرانی، بر خلاف اصرار های مدام تهران، از سوی آمریکا متهم شده اند که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به نیرو های نظامی شیعه در عراق کمک می کند، هستند. از سوی دیگر، طبق گفته اوگو اینتینی، معاون وزارت امورخارجه ایتالیا که امروز به منظور ملاقات با هوشیار زیباری، در بغداد است، جلال طالبانی نامه ای به تهران فرستاده است که در آن در مورد مشکلات مرزی دو کشور و دستگیری ملوان های انگلیسی، مسائلی را مطرح کرده است.

اینتینی بعد از ملاقات با زیباری گفت: «مقامات عراقی معتقدند که مشکل بزودی، شاید تا چند ساعت دیگر، حل خواهد شد». بعلاوه، آژانس خبری فارس، امروز بعد از ظهر، دو عکس جدید از شش نفر از پانزده ملوان انگلیسی که ایران دستگیرشان کرده است را منتشر کرد. فی ترنی، تنها زن گروه بدون روسری بود، در حالی که پیشتر در جلوی دوربین روی سرش می انداخت.

بقیه ملوان ها هم بدون یونیفورم بودند و همگی راحت به نظر می آمدند. در یکی از دو عکس، گروگان ها درحالی نشان داده شده اند که می خندند و میوه و قهوه می خورند. در عکس دیگر، دو همکار را در حال بازی شطزنج نشان می دهد. خبرگزاری فارس در حاشیه عکس ها توضیح داده است: «این عکس ها ملوان های انگلیسی را در حال گپ زدن، میوه خوردن، نوشیدن قهوه و بازی شطرنج نشان می دهد. به نظر می رسد که از موقعیت شان خوشنودند و نسبت به موقعیت سختی که در خلیج فارس داشتند، در شرایط خوبی به سر می برند».

منبع: ایل جورناله، 3 آوریل 2007