به یاد جعفر پناهی در جشنواره برلین

نویسنده

» گزارش آ ب ث از برلیناله امسال

جشنواره برلین امسال که از تاریخ ۱۰ تا ۲۰ فوریه برگزار خواهد شد، تعدادی از فیلم های جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، را به نمایش خواهد گذاشت. این فیلمساز که به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران به جشنواره برلین دعوت دارد، در کشورش به ۶ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت محکوم شده است.

دیتر کسلیک، رییس جشنواره برلین، امروز اعلام کرد که دلیل نمایش فیلم های پناهی در کلیه بخش های این جشنواره، به دلیل همبستگی با این فیلمساز است.

اولین فیلمی که از پناهی  در  ۱۱ فوریه طی مراسمی ویژه به نمایش خواهد آمد،آفساید است که در سال ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره ای این جشنواره را از آن خود کرد. در روزهای بعد نیز دیگر فیلم های پناهی در بخش هایی مانند  فوروم و پانوراما به نمایش خواهد آمد.

به علاوه، موضوعاتی مانند سانسور و محدودیت در زمینه خلاقیت های هنرمندانه طی یک جلسه مباحثه با حضور سینماگران، ازجمله رافی پیتس، کارگردان ایرانی، برگزار خواهد شد.

مدیریت جشنواره برلین اعتراض خود را نسبت به آخرین حکمی که در ماه دسامبر علیه پناهی صادر شده اعلام کرده است.

پناهی به اتهام “توطئه و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” مجرم شناخته شده و به شش سال زندان و همچنین ممنوعیت از ساخت فیلم، فیلمنامه نویسی، و سفر به خارج طی ۲۰ سال آینده محکوم شده است.

محمد رسول اف، فیلسماز جوان نیز به مانند پناهی و اتهامات مشابه، به شش سال زندان محکوم گردید.

جعفر پناهی، برنده شیر طلایی در جشنواره ونیز در سال ۲۰۰۰ بخاطر فیلم دایره، به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران به آخرین جشنواره کن دعوت شد، ولی به دلیل اینکه در آن تاریخ در زندان بسر می برد، نتوانست در این جشنواره حضور یابد.

 

منبع: آ ب ث، ۱۸ ژانویه