هیچ کس مسئول گرانی نیست!

نویسنده
نازنین کامدار

» رحیمی: برنامه ای برای کنترل قیمت ها نداریم

ناتوانی دولت در مهار گرانی، در سخنان معاون اول محمود احمدی نژاد هم نمود یافت؛آنجا که وی در یک همایش رسمی به “بی برنامگی” دولت در باره مهار گرانی اعتراف کرد. همزمان با اظهارات محمدرضا رحیمی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز از بی کفایتی دولت در مهار گرانی انتقاد کرده است.

هشدار های سپاه به دولت درباره گرانی از یکسو و اعتراف دولت به ناتوانی در کنترل قیمت ها از سوی دیگر، در حالیست که روند صعودی قیمت ها لحظه ای شده و سخنان احمد توکلی مبنی بر انتظار تورم 400 درصدی پس از اجرای فاز دوم یارانه ها نیز بر نگرانی ها افزوده است.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد در سخنان خود در همایش دامپزشکی، در قامت یک “منتقد” ظاهر شده و گفته است: “الان پیاز در بندرعباس کیلویی ۹۰ تومان است در حالی که همین پیاز در تهران کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به فروش می رسد، چرا باید اینگونه باشد؟ این یک تدبیر می خواهد که هم اکنون مسئولان ما چنین تدبیری ندارند و این مسئله را باید حل کنیم. متاسفانه الان در کشورمان قیمت گوشت به طور غیر قابل قبولی بالا رفته که این موضوع نشانه آن است که برنامه ای برای کنترل قیمت نداریم و این موضوع هم باید حل شود. ۱۷ - ۱۸ ماه پیش گرفتار آنفلوآنزای مرغی شدیم و متاسفانه تعداد زیادی از طیور از بین رفتند و به واردات تخم مرغ دست زدیم به طوری که در آن مقطع تخم مرغ کیلویی ۵ - ۶ هزار تومان به فروش می رسید در حالی که امروز تخم مرغ اضافه هم داریم و این نشان می دهد که نه در آن زمان و نه الان برنامه ریزی درستی داشته ایم در حالی که ما باید برنامه ریزی صحیحی در این زمینه داشته باشیم تا تولید کنندگان نیز روی برنامه ما حساب باز کنند”.

به نوشته مهر او افزوده است:” این مسائل نشان می‌دهد یک ضعفی در برنامه‌های مان وجود دارد”.

روزنامه شرق، روز گذشته در گزارشی از سخنان رحیمی نوشته است: “اعتراف رحیمی به نداشتن برنامه مشخص برای کنترل قیمت‌ها مهر تاییدی است بر نابسامانی و افسارگسیختگی بازار. به نظر می‌رسد از این پس و با توجه به تاکید دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی باید تداوم روند صعودی قیمت‌ها را به نظاره نشست و امیدی به وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش قیمت‌ها از روزهای پایانی اردیبهشت نداشت. وزیری که دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش به رغم در دست گرفتن واردات گوشت از تثبیت قیمت آن عاجز ماندند”.

از سوی دیگر علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه هم از بی برنامگی دولت در مهار گرانی انتقاد کرده و آنطور که مهر گزارش داده، گفته است: “گرانی مصنوعی ناشی از فقدان حضور و توجه دولت به بازار است که در این میان دولت نباید تحت هیچ شرایطی بازار را به حال خود رها کند. اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها کاری بزرگ و قابل ستایش بود که دولت موفق به انجام آن شد. اما اجرایی کردن این قانون الزاماتی داشته که بخشی از این تورم ناشی از این جریان هدفمند کردن یارانه ها است. رها شدن وضعیت سکه و ارز باعث بر هم ریختن وضعیت بازار شد و تاحدودی افزایش قیمتها را به همراه داشت”.
 سعیدی درحالی گرانی را ناشی از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها دانسته و سهم تلاطم ارزی را در آن پر رنگ نکرده که دولت معتقد است نقش طرح هدفمند سازی در گرانی های اخیر ناچیز است.
این بحث ها در شرایطی مطرح می شود که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم هشدار داده در صورت اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها، تورم 400درصد افزایش می یابد.
به نوشته سایت الف، توکلی گفته است: “دولت معتقد است از اجرای فاز دوم هدفمندی باید 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. کمیسیون تلفیق این درآمد را به 72 هزار میلیارد تومان تقلیل داده اما طبق پژوهش‌های دفتر زیربنایی مرکز پژوهش‌ها در صورتی که نظر کمیسیون تلفیق اجرا شود قیمت حالم‌های انرژی بین 2. 2 تا 4. 3 برابر افزایش می‌یابد و این یعنی تورم 400 درصدی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها”.

در این میان اما گروه انتخاباتی “جبهه متحد اصولگرایان” که همچنان به احمدی نژاد نزدیک است از فرصت گرانی استفاده و در آستانه دور دوم انتخابات مجلس، موضعی منتقدانه اتخاذ کرده است.

به نوشته فارس، این جبهه راستگرا در بیانیه ای درباره گرانی ها چنین نوشته است: “رشد کم سابقه قیمت ها در هفته های اخیر، فشار معیشتی شدیدی بر عموم مردم نجیب و بخصوص اقشار مستضعف تحمیل کرده است. پیش از این اقتصاددانان خیرخواه، مکرراً درباره پیامدهای تورم‌زای افراط در بودجه‌های انبساطی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها با سرعت و شیب تند هشدار داده بودند اما به این هشدارها توجه نشد. اکنون که گرانی همه جانبه قیمت‌ها، فشار شدیدی بر اقشار نیازمند وارد کرده است، از دولتمردان قویا انتظار می‌رود اولاً با همت بیشتری از روش‌های عملی و علمی مقابله با تورم استفاده کنند مهار تورم را جدی تر بدانند و ثانیا در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ضمن رعایت دقیق قانون، سرعت و شیب اجرا را به گونه‌ای تنظیم کنند که فشار تورمی بیشتری بر ملت بزرگوار ایران وارد نشود. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در تصویب قانون بودجه، بر مهار نقدینگی و تورم تاکید بیشتری داشته باشند و بدانند با وجود گرانی و تورم شدید، دستاوردها و زحمات اقتصادی دولت و مجلس به کام ملت تلخ خواهد شد”.