افشای بخش دیگری از فساد مالی جلاد مطبوعات

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش ها به سخنان سعید مرتضوی

در پی اظهارات اخیر سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی و قاضی مشهور به جلاد مطبوعات که این روزها دوباره در مراسم ترحیم اقوام مسئولان حکومتی، از جمله هاشمی شاهرودی، ظاهر شده،چند مقام مسئول از جمله رئیس کنونی سازمان تامین اجتماعی و رئیس کمیسیون قضایی مجلس به آن واکنش نشان دادند.

مرتضوی، دو روز قبل در اظهاراتی در حاشیه مراسم ختم مادر هاشمی شاهرودی ادعا کرده بود که در زمان ریاست وی بر سازمان تامین اجتماعی، هیچگونه تخلفی صورت نگرفته است.

او گفته بود: “هیچ تخلفی در تامین اجتماعی صورت نگرفته است. این پرونده را به هر مرجعی همچون حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و وزارت اطلاعات ارجاع دهند حقیقت بیشتر روشن می‌شود و ما استقبال می‌کنیم. ما هیچ دخالتی در این پرونده نداریم و شعبه ۹ دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی به این پرونده است هر زمانی که رای صادر شود، نتیجه مشخص می‌شود و من توضیح دیگری ندارم”.

او افزوده بود: “تحقیق و تفحص مجلس بیان می‌کند که ما ۱۳۷ شرکت به بابک زنجانی واگذار کرده‌ایم. ما می‌گوییم اشکالی ندارد و می‌توان در شعار و تبلیغات، هر ادعایی را طرح کرد. ما از بازپرس خواسته‌ایم که اسناد واگذاری یکی از شرکت‌ها را ارائه دهد، آنها (مجلس و دادستانی) همچنین ادعا می‌کنند که ما ۱۰ فقره زمین به یک مجموعه داده‌ایم اما حتی یک سند هم ارائه نکرده‌اند. مسئله دیگری که مطرح می‌کنند، دادن ۱۵۰ میلیون تومان به صدا و سیما است در حالی که صدا و سیما حساب و کتاب دارد و شماره حساب‌هایش مشخص است. بررسی این موضوعات نشان داد که همه این ادعاها دروغ بود. حتی اگر یک مورد واگذاری یا پرداخت غیرقانونی پیدا کردند، اسناد آن را بیاورند تا ما پاسخ دهیم”.

 ادعای مرتضوی در حالی مطرح شده که سال گذشته و در پی انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی فاش شد که سعید مرتضوی ارقامی در حدود دو هزار میلیارد تومان را در مدت کوتاه ریاست اش به نفع خود و اطرافیان اش اختلاس و برداشت کرده است.

ادعای سعید مرتضوی مبنی برعدم تخلف در سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست او، با واکنش تند سعید نوربخش، مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی مواجه شده که گفته است: “هیچ‌گونه تخلفی نشده؟! مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص خود را منتشر و در اختیار قوه قضاییه قرار داده و این قوه نیز در حال انجام مسوولیت‌های خود است. باید منتظر اقدامات دستگاه‌های رسمی و قانونی کشور در این زمینه باشیم و بنده رجاء واثق دارم دستگاه قضایی در این مورد بررسی کافی و قضاوت عادلانه خواهد داشت. حتی اگر وی در حال حاضر امکان و اجازه قضاوت داشتند، نمی‌توانستند در مورد خودشان حکم صادر کنند بنابراین آقای مرتضوی و همه ما باید منتظر نتیجه بررسی‌ها و اعلام نظر قوه قضاییه باشیم.ما بر استیفای کامل حقوق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان این سازمان تاکید داریم”.

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی هم به اظهارات اخیر سعید مرتضوی واکنش نشان داده و گفته: “نظری بوده برای خودش گفته است”.

او افزوده است: “هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گزارش تخلفات وی را در صحن علنی مجلس قرائت و آنرا به قوه قضائیه ارسال کرده است و طبق قانون قوه قضائیه نسبت به این گزارش رسیدگی خواهد کرد”.

حسین دهدشتی و نادر قاضی‌پور دو تن از اعضای هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی هم به ادعاهای وی واکنش نشان داده و آنها را مردود دانسته اند.

حسین دهدشتی گفته است: “پیگیری‌های کمیسیون انرژی به مرتضوی فرصت واگذاری شرکت‌های شستا به بابک زنجانی را نداد در حالی که وی پیشتر ۵ فقره چک به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ین ژاپن به زنجانی برای تضمین داده بود. آقای مرتضوی فرصت نکرد که این شرکت‌ها را واگذار کند ولی تمام قراردادهای منعقد شده تامین اجتماعی با بابک زنجانی در مدارک تحقیق و تفحص موجود است. مرتضوی بدون اجازه سایر اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و تنها بر اساس نظر خود، قراردادهای واگذاری شرکت‌های شستا را با بابک زنجانی امضا کرد لذا قبل از امضای این تفاهنامه‌ها، ما در کمیسیون انرژی شنیده بودیم که چنین تفاهمنامه‌هایی در حال انجام است که در این راستا با سازمان تامین اجتماعی مکاتبه کردیم و گفتیم که مراقب باشید طرف حساب شما پول ندارد چرا که همان زمان پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی مطرح بود”.

او افزوده است: “همه مدارک روشن شده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و ۱۳۷ شرکت وابسته به شستا به قوه قضائیه ارسال شده است. دستگاه قضایی هم باید با توجه به مدارک تکلیف را مشخص کند. به نظر بنده قوه قضائیه تاکنون در اعلام نتیجه این پرونده خیلی تاخیر داشته است”.

نادر قاضی‌پور، دیگرعضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی هم در اینباره می گوید: “پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی درباره تخلفات سعید مرتضوی به قوه قضائیه ارسال شده است اما هنوز حکم برائتی برای مرتضوی صادر نشده است که او اینچنین نظراتی را مطرح می‌کند. این نظرات فرافکنی است، مرتضوی در نشریه «خورشید» که متعلق به تامین اجتماعی است قراردادهای واگذاری را به چاپ رسانده است، حال چگونه می‌تواند همه چیز را انکار کند، نمی‌دانم. ما صبر می‌کنیم که قوه قضائیه حکمش را صادر کند”.

مرتضوی در حالی زد و بند با صدا و سیما را انکار کرده که رمضان شجاعی کیاسری نائب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما، این تخلف را تایید کرده و گفته است: “به هر حال صدا و سیما کسری بودجه دارد و باید یک جوری این خلا را پر کند. به همین دلیل هم این جور قراردادها با نهادهای مختلف در حوزه تبلیغات صدا و سیما تعریف شده اند و اشکالی ندارد.اگر پولی که آقای مرتضوی داده، اشکال دارد این دیگر مربوط به صدا و سیما نیست. صدا و سیما برای هر تبلیغ و یا برنامه مشارکتی که نمی تواند برود ببیند که پرداخت کننده پولش را از کجا آورده است. آقای مرتضوی نباید این پول را می داده، این به آن معنا نیست که صدا و سیما نباید آن را دریافت می کرده است. به هر حال پیشنهادی به صدا و سیما شده و آنها هم پذیرفته اند. اینجا اگر خلافی صورت گرفته باید یقه کسی را گرفت که پولی را از محل یک کار غیر قانونی و با تخلف هزینه کرده است. صدا و سیما سال هاست که از محل همینطور برنامه ها قسمتی از بودجه اش را تامین می کند و این مساله الان هم وجود دارد. اینکه اقای مرتضوی هم چنین پولی را هزینه کرده، ربطی به صدا و سیما ندارد”.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این قرارداد ربطی به روابط خاص صدا و سیما و تامین اجتماعی در دوره مرتضوی دارد یا خیر نیز گفته: “هیچ رابطه خاصی در کار نبوده است. یک کسی سفارش یک برنامه داشته و صدا و سیما این سفارش را انجام داده. هر کسی می تواند با پرداخت هزینه این کار را بکند. مثل همه آنهایی که تبلیغ های تجاری خود را به صدا و سیما می دهند”.