گابریل مارکز الهام بخش مخالفان ایران

نویسنده

» مقاله گاردین در مورد اظهارات میرحسین موسوی

کتاب “گزارش یک آدم ربایی” در حالی در کتابفروشی های  تهران  به فروش می رود  که رهبر مخالفان، که در حصر خانگی است، آن را انعکاس دقیق تجربه خود توصیف کرده است.

میر حسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران و رهبر در بازداشت  مخالفان دولت ایران می گوید کتاب “گزارش یک آدم ربایی” مارکز انعکاس دقیق  زندگی او تحت بازداشت خانگی است.

گابریل گارسیا مارکز، نویسنده برنده جایزه نوبل، به انعکاس دنیای ماورای الطبیعه و گاه مخوف امروزی مشهور است که در آن هیچ چیز آنطور که به نظر می رسد نیست.

با این وجود در این مورد، کشورمورد نظر کلمبیا نیست بلکه ایران، در دوره ریاست جمهوری  محمود احمدی نژاد، است.

چاپ کتاب “گزارش یک آدم ربایی”، که مارکز آن را در سال 1996 نوشته است، این هفته، پس از آنکه میر حسین موسوی گفت این داستان کلمبیایی وصف الحال وضعیت زندگی او در حصر خانگی است، نایاب شد.

موسوی و مهدی کروبی، یکی دیگر از رهبران مخالفان، از فوریه گذشته در حصر خانگی به سر می برند؛ این حصر زمانی اتفاق افتاد که این دو رهبر از مردم خواستند در حمایت از جنبش دموکراسی خواهی مردم کشورهای عربی به خیابان ها بیایند.

از آن زمان تا کنون آنها ارتباط اندکی با دنیای خارج داشته اند. ولی میر حسین موسوی هفته گذشته اجازه پیدا کرد تا پس از چند ماه با دختر خود ملاقات کند. این ملاقات کوتاه در حضور ماموران امنیتی صورت گرفت ولی بنا بر گزارشات رسیده، موسوی به دختر خود گفته است: “اگر می خواهید وضعیت مرا در بازداشت درک کنید کتاب گزارش یک آدم ربایی، اثر مارکز را بخوانید.”

سخنان موسوی خیلی سریع در جامعه آنلاین ایران گسترش یافت و باعث شد صدها نفر به دنبال این کتاب بروند. صف های طولانی برای خرید این کتاب در جلوی کتابفروشی ها تشکیل شد و هزاران جلد از آن ظرف چند روز به فروش رفت.

یکی از روزنامه نگاران مقیم تهران گفت: “چندین ساعت طول کشید تا نسخه ای از کتاب را پیدا کردم. من به کریمخان رفتم ولی هیچ کدام از کتابفروشی ها این کتاب را نداشتند. بعد به خیابان انقلاب رفتم و دیدم مردم برای خرید کتاب در جلوی کتابفروشی ها صف کشیده اند، درست همانطور که برای خرید هری پاتر صف می کشند.”

حداقل 10 کتابفروشی در تهران گفتند که نسخ این کتاب را تمام کرده اند. هیچ کدام دلیل آن را بیان نکردند.

یکی ازکتابفروشان گفت: “همه نسخه ها از هفته پیش تا حالا به فروش رفته است و اکنون هیچ نسخه ای نداریم. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است.”

کتاب “گزارش یک آدم ربایی” که ابتدا در سال 1997 به زبان انگیسی چاپ شد، داستان ربوده شدن تعدادی از روزنامه نگاران و سیاستمداران برجسته کلمبیایی را در سال 1990  به دستور سردسته قاچاقچیان مواد مخدر، پابلو اسکوبار، بازگو می کند.

وب سایت خبری آفتاب این کتاب را جزو پرفروش ترین کتاب در روز پنجشنبه معرفی کرده و روزنامه اصلاح طلب شرق خبر از استقبال فوق العاده مردم تهران از این کتاب داده است.

گابریل مارکز در واکنشی به این خبر در صفحه فیس بوک خود، یکی از نظرات مندرج در وبلاگ  یکی از خبرنگاران ایرانی را منتشر کرده است.

هواداران موسوی نیز صفحه ای به نام “گزارش یک آدم بایی، وضعیت رئیس جمهور در بند ایران” را در فیس بوک درست کرده اند و بخش هایی از کتاب مارکز را در آن منتشر کرده اند. برخی از وب سایت ها نیز ترجمه فارسی کتاب را برای دانلود رایگان ارائه داده اند.

هواداران موسوی و کروبی وضعیت آنان را به عنوان «آدم ربایی» ارزیابی کرده اند و از سازمان ملل خواسته اند در باره ناپدید شدن آنها تحقیق کند. آنها  معتقدند آیت الله خامنه ای، رهبر ایران مستقیما در بازداشت و حبس خانگی آنها بدون حکم قضایی نقش داشته است.

 منبع: گاردین – 19 سپتامبر2011